Hej,
Jeg overvejer at bygge et tag mellem huset og garagen. Taget bliver 1,3 m bredt x 9,2 m langt, og jeg vil fastgøre de nye bjælker i garagens spær med en hældning på 14 grader. Dvs. skærer ind i yderpanelet på 10 forskellige steder, hvor garagens spær står i dag.
De nye bjælker vil være ca. 3 m lange, og den del, der stikker ud fra garagevæggen, bliver 1,3 m. Den del, der ikke stikker ud, fastgør jeg til garagens spær med franske skruer på 3 steder på hvert spær. Hvilken dimension på bjælkerne skal jeg have for at klare et udhæng på ca. 1,3 m?
I praksis er det snelasterne, der bestemmer dimensioneringen. Hvis man regner med normale forhold, c/c 1200 mellem spær og Kronobergs län, så kan du bruge følgende dimensioner: C24 45x170, C18 45x195 og C14 45x220. Hvis forholdene med hensyn til verdenshjørnerne mv. er gunstige, burde også C14 45x195 fungere. Samtidigt har du jo skabt en situation, hvor risikoen for snefickor er åbenbar, hvis man skal tolke facade tegningerne. 14 grader er ikke meget til taghældning i sådanne sammenhænge. Dette skal du have en plan for.
I praksis er det snelasterne, der bestemmer dimensioneringen. Hvis man regner med normale forhold, c/c 1200 mellem spær og Kronobergs län, kan du bruge følgende dimensioner: C24 45x170, C18 45x195 og C14 45x220. Hvis forholdene med hensyn til verdenshjørner osv. er gunstige, burde C14 45x195 også fungere. Samtidig har du skabt en situation, hvor risikoen for snelommer er åbenbar, hvis man skal tolke facade tegningerne. 14 grader er ikke meget til taghældning i sådanne sammenhænge. Dette skal du have en plan for.
Går jeg op til C24 45x195, bør tagudhænget kunne tåle lidt mere? Alternativt benytte sig af stålbjælker? Vil helst ikke skovle sne.
Jeg skal tilføje, at tagudhænget vender mod sydvest, og der bliver en del sol (på solrige dage, dvs. )
C24 45x195 er nok en god idé. Den klarer betydeligt større snelast. Stål er ingen universalløsning. Det klarer ganske vist tilsvarende last ved tyndere dimension men er sværere at fastgøre. Ved rigtig store spændvidder bruger man jo helst limträ.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.