Jeg forsøger at bygge en indbygget hylde, men overvejer hvilken støtte jeg har brug for til et Lecablock (dybde/tykkelse = 9cm), når jeg murer nogle "frembygninger"/"udhæng" (siger man sådan? :) ). Se billedet, det rødmarkerede område tænkte jeg at mure op på, væggen er 220 høj, 200cm bred. (Blokkene på billedet skal naturligvis have forskudte fuger, jeg prøver bare her).
Jeg tænkte jeg kunne sætte fx kobberrør, som jeg borer ind og hænger blokkene på + bare bruge mørtel til at lime det, eller er det bedre med fix? Jeg har også letbetonblokke/Siporex, som måske er bedre netop til dette?
Hvilke erfaringer har I?

• Råt bygge med lecasten stablet mod væg, lyspære i hjørnet, rød markering angiver planlagt hyldeområde.
Hvorfor ikke armeringsjern?

tænkte på det også, men det er blød lecabeton i væggen (kun) og lidt bange for at armeringsjernene river blokkene i stykker, ser også andre steder at fx afløbsrør er "ophængt"/støttet af netop glatte kobberrør.

Havde det været en murstensmur eller en levende havde jo sikkert armeringsjern været perfekt. Er det dette der er den anbefalede måde?

Med tanke på at væggen er lecabeton, tænker jeg at det burde være netop lecabeton hvis det skal "hænge".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.