Hvordan skal man gøre da? Tidligere havde man vel kun galvade rør/rendener, som man svejsede i skarpe hjørner, mens nu er det vel lakeret plade, der er forbøjet :S

Vi skal bygge et stort tømmerhus i 1850-stil, med sadeltag 15x8m (tror jeg?), det skal males med lys falurødfarve og hvide knuder.
Jeg vil gerne have gamle galvade rør/rendener med skarpe hjørner, :wow: men spørgsmålet er hvor man får fat i det?? til hvilken pris?

Alternativet er vel at have aluzink eller hvide fra Lindab.. Men så bliver det jo bukkede hjørner.. Eller er der et andet bedre sted at købe fra?

Jeg har tænkt at lede vandet fra nedløbsrørene på en grusbund (med en slags dug mod husvæggen) ned i et stort markrør (ligesom en vejtromle) fyldt med sten, med et afløb forbundet til dræningen, som skal være beregnet til det formål.. Så det bliver i princippet en stenkiste..d^_^b

Brug galvat da, kan bestilles hos lindab eller bevego.
Der findes også skarpe rørbøjninger.

Plannja har også skarprørvinkler i sortimentet "Tradition". Jeg har brugt disse på vores hus. Du skal dog henvende dig til en blikkenslager for at få fat i dette sortiment. Benyt lejligheden til også at bestille render og rør i de rigtige længder. Findes i op til 6 m både fra Lindab og Plannja. Byggemarkederne har kun 2,5m-rør og 4m-render.
Tænk på at skarprørvinkler har ekstra materiale, som passende klippes/skæres væk for at det skal blive pænt. Under en ombøjningskappe eller vandkappe bør man skære vinklen så kort som muligt.

Johan Gunverth sagde:
Tænk på at skarprørsvinkler har ekstra materiale, som hensigtsmæssigt klippes/kappes bort for at det skal blive pænt. Under en ombukningskappe eller vandkappe bør man kappe vinklen så kort som muligt.
Hvordan mener du? Hvad er det, der skal kappes bort? :S

PeterJeffrey sagde:
Hvordan mener du? Hvad er det, som skal skæres væk? :S
Et stykke af delen mellem tagrendeanslutningen og den første bøjning.
Skal forsøge at tage nogle billeder af mine.

• Håndtegning af nedløbsrør mellem tagrende og første bøjning.
  • Skematisk tegning af et nedløbsrør med forbindelse til tagrende og flere vinkler mellem tagrendeanslutning og første knæk.
  • En diagram af et tagrenderør, der viser sektionen mellem renden og den første bøjning.
nå ja du mener sådan! så forstår jeg :)

Vi bestilte galvaniserede render og rør med skarpe vinkler fra Plannja (via Bygga) for cirka et år siden. Dengang var det svært at få dem hjem, fordi de påstod, at der ikke fandtes, men til sidst lykkedes det. Nu har Plannja tilsyneladende stoppet salget af galvaniserede, da de ikke kan give samme garantier på dem, som de kan på de andre i standardsortimentet. De gør dette for kundernes skyld, siger de.

Ringer du som pladesmed får du et andet svar. Högsbo Järn- och Metall i Mölndal har adgang til Plannjas "udgåede" sortiment. F.eks. nedløbsrørsklemmer med kilelås i stedet for excenter som de nye har. Jeg tror nok, at de fleste pladesmede kan skaffe dette også. "- De ser forfærdelige ud, så vi sagde til Plannja at levere de gamle også fremover!". Ganske fed kommentar. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.