Jeg planlægger at tage en eksisterende kældervæg ned og gøre vores vaskerum større. Der er et badeværelse, som vi ikke længere bruger, hvor vi fjerner badekarret, men beholder WC, som flyttes en smule. Inden jeg river væggen ned, vil jeg være sikker på, at den ikke er bærende (hvilket jeg er ret overbevist om), men vil stadig gerne have lidt feedback, før den forsvinder. Væggen, der skal tages ned, er den skyggemarkerede på billedet.
Ovenover væggen ligger køkkenet, hvor vi har et bræddegulv. Brædderne ligger fra højre til venstre på tegningen gulvbjælkerne ifølge de rødt markerede streger, oppefra og ned. Jeg tænker, at væggen ikke kan være bærende, når gulvbjælkerne ligger i samme retning som væggen. Rigtigt eller forkert?
Nogen der ved, hvordan denne type bjælkelag blev udført i 30’erne?
I konstruktionsplanen fra 30’erne står der, at loftet i vaskerummet skal fremstilles af rupløjede brædder beklædt med tjærepapir og eternit, men når jeg ser på det, synes jeg ikke, det ser ud til at være eternit, men snarere en form for puds på beton.
Mvh C
Ovenover væggen ligger køkkenet, hvor vi har et bræddegulv. Brædderne ligger fra højre til venstre på tegningen gulvbjælkerne ifølge de rødt markerede streger, oppefra og ned. Jeg tænker, at væggen ikke kan være bærende, når gulvbjælkerne ligger i samme retning som væggen. Rigtigt eller forkert?
Nogen der ved, hvordan denne type bjælkelag blev udført i 30’erne?
I konstruktionsplanen fra 30’erne står der, at loftet i vaskerummet skal fremstilles af rupløjede brædder beklædt med tjærepapir og eternit, men når jeg ser på det, synes jeg ikke, det ser ud til at være eternit, men snarere en form for puds på beton.
Mvh C
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Huset har plankestolpe med bjælkelag af træ. Væggene og loftet har sandsynligvis puds på rørning (rørmål) som indvendigt overfladelag. Kælderens ydervægge er formentlig lavet af stedstøbt beton. Man kan ikke uden undersøgelse drage sikre konklusioner om gulvbjælkerne retning. Sandsynligvis har de forskellig retning i dele af bjælkelaget mellem kælder og stueetagen. Har du kontrolleret, at gulvbjælkerne virkelig ligger som du har tegnet? Meget taler for, at den skyttegravsmærkede væg ikke er bærende, men helt sikker kan man ikke være.
J justusandersson sagde:Huset har plankestamme med bjælkelag af træ. Vægge og loft har antageligvis puds på rørning (vassmåtte) som indvendig overflade. Kælderudvendige vægge er sandsynligvis lavet af pladsstøbt beton. Man kan ikke uden undersøgelse drage sikre konklusioner om gulvbjælkernes retning. Sandsynligvis har de forskellige retninger i dele af bjælkelaget mellem kælder og stueetage. Har du kontrolleret, at gulvbjælkerne virkelig ligger som du har tegnet? Meget taler for, at den sky markerede væg ikke er bærende, men helt sikker kan man ikke være.
Jeg ser, at brædderne i køkkenet er sømmet i gulvbjælkerne med cc600, så jeg er jo ret sikker på, at jeg ved præcis, hvordan disse ligger, hvilket altså er i retning med væggen.J justusandersson sagde:Huset har plankestamme med bjælkelag af træ. Vægge og loft har antageligvis puds på rørning (vassmåtte) som indvendig overflade. Kælderudvendige vægge er sandsynligvis lavet af pladsstøbt beton. Man kan ikke uden undersøgelse drage sikre konklusioner om gulvbjælkernes retning. Sandsynligvis har de forskellige retninger i dele af bjælkelaget mellem kælder og stueetage. Har du kontrolleret, at gulvbjælkerne virkelig ligger som du har tegnet? Meget taler for, at den sky markerede væg ikke er bærende, men helt sikker kan man ikke være.
Støttefunktion til den møtende væg kunne vel være en risiko da muligvis. Det bliver svært at finde ud af.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Støttefunktionen afhænger meget af kælderens ydervægs udførelse. Hvis det, som jeg tror, er en betonvæg, er det sikkert tilstrækkeligt med den tværgående væg, der findes omtrent i midten. Murede vægge, af f.eks. betonehulsten, er mere følsomme. Det er en vigtig aspekt, som det er let at glemme. Hvis det ikke er nogen bjælke i kælderloftet, som ikke ses på tegningen, tror jeg, at bjælkerne, der er gulv til stuen, ligger den anden vej. Find gerne ud af, hvilken type materiale der er anvendt til de forskellige skillevægge i kælderen.
Jeg har læst gennem dokumenterne, som jeg har vedrørende konstruktionen. Desværre har jeg ingen konstruktionstegninger, kun en beskrivelse, som dog er meget grundig. Ved ikke, om den stemmer helt overens, eller om man har gjort det anderledes i visse tilfælde.J justusandersson sagde:Støttefunktionen afhænger meget af kælderens ydervægs udførelse. Er det, som jeg tror, en betonvæg, er det sikkert nok med den tværgående væg, der findes cirka i midten. Murede vægge, af f.eks. betonhulsten, er mere følsomme. Det er en vigtig aspekt, som det er let at glemme. Hvis der ikke er nogen bjælke i kælderloftet, som ikke kan ses på tegningen, så tror jeg, at bjælkerne, som er gulv til stuen, ligger på den anden led. Find gerne ud af, hvilken type materiale der er brugt til de forskellige letvægge i kælderen.
Ifølge teksten er det cementtegl og ikke betonvægge. Kun soklen er af beton.
Det, jeg har overset, er, at originaltegningen ikke helt stemmer overens med, hvordan det ser ud i dag. Jeg skulle tro, at man har bygget lidt om, da man lavede et toilet i kælderen, hvor der på originaltegningen er en madkælder.
I dagslys er badeværelset de blå vægge, som jeg vil fjerne, og den røde streg viser væggen, der tidligere er fjernet. Der bagved går indkommende vand.
Eftersom den røde stump er væk, burde der jo ikke være noget mere støtte, som jeg fjerner, hvis de blå vægge rives ned. Håber, de vidste, hvad de gjorde ved den forrige ombygning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Interessant læsning. Jeg tog fejl på nogle punkter. En konklusion man kan drage er, at samtlige gulvbjælker sandsynligvis ligger i samme tegning. 3x9 tommer på 6 meters spændvidde bliver dog ret svajende. Det mærkes sikkert, hvis I danser i stuen. Med den beskrivelse i ryggen tror jeg nok, at du kan tage den ønskede væg ned.
Jeg forstår ikke helt, hvordan du udleder retningen på bjælkerne mellem garage og stuen. På etagen ovenfor ligger de fra højre til venstre i hvert fald, men det behøver jo ikke være det samme selvfølgelig.J justusandersson sagde:Interessant læsning. Jeg tog fejl på nogle punkter. En konklusion man kan drage er, at samtlige gulvbjælker sandsynligvis ligger i samme tegning. 3x9 tommer på 6 meters spændvidde bliver dog ret svajende. Det kan man sikkert mærke, hvis I danser i stuen. Med den beskrivelse bag mig tror jeg nok, at du kan tage den ønskede væg ned.
Noget svajende er det, når man hopper, men ikke urimeligt meget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er jo det eneste sted, hvor det kan være aktuelt med 6 meters spændvidde, som den tekniske beskrivelse relaterer til. I et hus fra den tid kan man ikke tage noget for givet, f.eks. at gulvbjælkerne har samme retning i alle planer. 3x9 tommer svarer til 45x267 mm, hvilket er solidt men ikke tilstrækkeligt for acceptabel svigt.
Klik her for at svare