Forsøger at konstruere et specialtag under en terrasse. Terrassen befinder sig ovenover et "udestue". Terrassens gulv vil sandsynligvis bestå af et antal "plader" / terrassebrædder træ / komposit (gerne tæt terrassebrædder)? som ligger løst for enkel rengøring af taget under gulvet.
For at bevare lofthøjden i rummet under terrassen havde jeg først tænkt at lægge ru brædder med en hældning (ca. 15cm på 4 meter). Dette "tag" havde jeg så tænkt at beklæde med tagpap, dvs. både gulvbjælker og ru brædder (samt lægge terrassebrædderne direkte på tagpappen over gulvbjælkerne). Gulvbjælkerne skal være imprægnerede (lige nu er disse 195 x 45 mm).
(Forsøger at få styr på hvilken afstand mellem gulvbjælkerne der er nødvendig for at klare belastningen - snefald - måske bliver det 30-40 cm?)
Men så begyndte jeg at kigge på tagpap og indser, at den ikke kommer til at være diffusionsåben...
Det føltes som om den konstruktion kommer til at rådne ret hurtigt - eller???
Derefter vil pappen nok kun kunne lægges i én retning (i flere lag) - Gulvbjælkerne vil ikke stikke op noget længst inde, og næsten hele gulvbjælken vil blive beklædt nederst med tagpap. Må nok også lægge en plade over åsene for at terrassebrædderne ikke skal hænge fast i pappen...
Begyndte at overveje helt plade, men alle folderne kan blive et problem?. Ru brædderne kan man måske undlade. Men så vil det måske begynde at dryppe kondensvand fra taget?
Overvejer om der skal være et loft under gulvbjælkerne.. (i så fald kun af æstetiske grunde)
Vælg EPDM gummi i stedet for tagpap eller plade. EPDM dug er bedre og billigere end både plade og tagpap. Læg en blindbund med hældning mellem altangulvets reglar, og læg EPDM dugen over reglar og blindbund. Derefter skruer du terrassebrædder over. Du må tænke over en måde at opsamle regnvand med tagrender afhængigt af, hvordan det ser ud hos dig. EPDM dug kan købes som hel uden samlinger på postordre i havedamsbutikker.
Dog opstår nogle spørgsmål.
A) Hvilken tykkelse vil være bedst? (ser ud til at findes fra 1mm til 20mm?)
B) Er denne type gummimåtte forstærket? (formstabil i alle tykkelser som bygg plast?)
C) Da bundpladen kommer til at hælde, bliver det svært at lægge noget "plant" over det hele. Der vil gå betydeligt mere EPDM yderst på "taget" end inderst. Hvilket vil medføre at gummiet vil blive foldet / næsten dobbelt inderst.
(Spiller det nogen rolle? eller vil dugen krølle med så tvære folder?)
D) Måske vil gummiet lægge sig "luftigt" rundt om konstruktionen, når der dannes kondens på undersiden af dugen, så der ikke opstår råd? (eller forbliver denne fugt i konstruktionen?)
E) Vil EPDM gummiet kunne klare punktbelastningen fra sneens vægt? Det bliver ret tungt på trallen.
Der vil blive en drypnæse yderst, som leder regnvandet til tagrenden.
Trallen havde jeg ikke tænkt at skrue fast (bliver "huller" i taget &/ gummiet)
A) Max1 mm. 0,7mm burde også gå godt. Jeg købte en 1mm dug fra boanäs.
B) Ikke armeret, men den føles tyk og holdbar. Den er tung og helt umulig at rive i stykker med hænderne. Ingen problemer med at gå på den under byggeprocessen. En stor fordel ved EPDM er, at den er UV-tolerant. Den ældes ikke overhovedet af sollys og kan derfor, i modsætning til tagpap, ligge under trallen hele dens levetid uden at materialet ældes.
C) Beregn, hvor lang længden bliver med folderne rundt om reglerne. Selve dugen bliver jo bredere yderst. Jeg limede selv med Tec7 lim og byggfugemasse rundt om enderne yderst, så dugen rettes ud, og faldet bliver godt. Jeg er kun nået hertil, fordi et stillads står i vejen. Men tanken er at strække dugen ud, fastgøre trallen, trække dugen op på ydervæggen og klippe rent langs med kanterne (tag lidt ekstra, så det ikke er så nøje at lægge den præcist korrekt).
D) Dugen er helt vandtæt. Der bliver ingen kondens under som med plade. EPDM bruges som tagdug på flade tage.
E) Ja.
Jeg tænkte at skrue trallen fast, tror ikke det kommer til at lække så meget gennem tralleskruerne. Vedhæfter et billede af dugen, som jeg har lagt ud midlertidigt. Der ligger lidt ting under, men det kommer til at blive godt, når den strækkes ud. Der er meget inspiration på YouTube og Pinterest om at få tørt under terrassegulve med EPDM.
Tak for billederne og for tippet til Boanas dammduk EPDM-gummi
Gummiet virker meget fleksibelt, ifølge billedet (bliver nok godt til dit projekt)
Er det et "rigtigt" tag, du arbejder med? (Det føles som om, det hælder lidt)
Lavede en skitse for at forsøge at beskrive mit ønske lidt bedre
Altangulvet (trallen) kommer til at dække ca. 4 x 4 meter (er ikke indtegnet fra siden i skitsen).
Hvis hele fladen skal dækkes - op og ned over alle gulvbjælker, er der brug for ca. 2,5-3m mere gummi nederst (som skal "trylles væk" - øverst)
Det egentlige behov er bare at få tæt mellem gulvbjælkerne, dvs. at dække brædderne, så regnvand ikke løber nedunder, ville være tilstrækkeligt for mig.
- Med EPDM-gummiet som tag, er der måske ikke længere brug for nogen ventilation, - selvom det virker meget tæt og hvad jeg forstår, er gummiet også diffusionstæt. (hvilket jeg så som et problem med tagpap)
Hvorfor jeg tænker på trall ovenpå bjælkerne, er at blade / frø mm. vil falde mellem sprækkerne i trallen (har ikke fundet nogen anden/bedre gulvbelægning, der løser dette) og hvis behovet opstår for at rense, bliver det "nemt" at løfte en trall og skylle "taget". (hvordan mønstret på trallen skal se ud, er endnu ikke fastlagt..)
Jeg vil også overveje noget net yderst på altanen, så uønskede reder af diverse slags ikke havner der.
Jeg har lige lavet en lignende løsning med taget indfældet mellem lægterne. Min terrasse har kun en god meters højde, men jeg opbevarer plæneklipperen der, og vinteropbevarer lidt potter og lignende.
Tænkte først noget med råspont og pap. Men valgte en enklere løsning. Jeg købte det billigste mulige plasttag, skar til strimler der passede. Disse hviler så på lægter, der går på tværs mellem lægterne. For at få tæt mellem plast og lægt har jeg sat vinduesblek på lægterne. Dette synes at holde tæt.
Er det et "rigtigt" tag du arbejder på? (Føles som det hælder lidt)
Jeg har altan i to etager, og billedet viser bund i det mellemste bjælkelag. Bundens funktion er at holde dugen oppe, så der ikke dannes lokale vandpytter, da min hældning kun blev 1 grad, samt lette lægningen, så man undgår at balancere på reglarne. Vandet samles op i en tagrende uden for den yderste bærelinje, ligesom din skitse. Taget til den nederste altan vil jeg beklæde med træpanel. Søg på epdm dry under deck, så finder du masser af amerikanske projekter. Jeg overvejede plade, tagpap, undertag, plasttag osv. mellem reglarne, men kom frem til, at epdm ville være nemmest at lægge, bevare træets levetid, mest vandtæt, og det var desuden den billigste m2-pris. Diffusionstætheden bekymrer mig ikke. Men vi må se, hvordan det bliver, det er jo ikke færdigt endnu...
Jeg har altan i to etager, og billedet viser blindbunden i mellembjælkelaget. Blindbundens funktion er at holde dugen oppe, så der ikke dannes lokale vandpytter, da min hældning kun blev 1 grad samt lette lægningen, så man slipper for at balancere på reglarne. Vandet samles op i tagrende uden for yderste bærende bjælke ligesom din skitse. Taget til den nederste altan vil jeg beklæde med træpanel. Google på epdm dry under deck, så finder du masser af amerikanske projekter. Jeg overvejede plade, tagpap, underlagsdug, plasttag, etc. mellem reglarne, men kom frem til, at epdm ville være nemmest at lægge, bevare trallens levetid, vandtættest, og det var desuden billigste m2-pris. Diffusionstætheden er jeg ikke bekymret for. Men vi må se, hvordan det bliver; det er jo ikke klart endnu...
(Sjovt med billeder)
Tog kontakt med Boanäs om EPDM-dugen kan tåle imprægnerede åse / linolie mm. de svarede "Spørgsmålet om imprægnering er svært. Damdugen er tænkt til havedamme, hvor den slags kemikalier er forbudt. Jeg tror dog ikke, at almindelig træimprægnering vil være et problem. Når det gælder linolie, bør man være lidt forsigtig: Syntetisk gummi ligesom tagpap fremstilles af olie, så visse typer olie kan påvirke dugens levetid. Jeg er usikker på, hvilken effekt linolie har på EPDM-dug, men jeg ville om muligt undgå direkte kontakt. Jeg tror, at dette også gælder for tagpap."
Godt tip at Google på epdm dry under deck viste flere forskellige løsninger. Det med afløb under gulv ser ud til at være mere en amerikansk præference, de ser ud til at have mere tilpassede produkter.
Kiggede på Tec7-limet
Hvilket lim... fungerer til alt (næsten). Dog ikke på mine imprægnerede gulvåse.. Fungerer det til EPDM-dugen?
Vil du @hejhopp lade hele gulvet hælde 1 grad? (man vil måske ikke lægge mærke til det, når man går på det?)
Hhempularen sagde:
... Tænkte først noget med bræddebeklædning og pap. Men valgte en enklere løsning. Jeg købte billigst mulige plasttag, skar det til i strimler, der passede. Det hviler så på lægter, der går på tværs mellem reglarne. For at få det tæt mellem plast og regel har jeg sat vinduesinddækning på reglarne. Dette ser ud til at holde tæt.
Heller ikke en dårlig løsning, men standard vinduesinddækninger er vel kun 1 - 1,5m? (lige nu ville jeg have brug for ca. 60 styk * 1,5m...)
Nu er det ca. 80 cm mellem åsene, men det er beregnet med en bærende bjælke på midten. (frit spænd 2m)
Har fjernet den bærende bjælke (frit spænd 4m) og skal forstærke gulvåsene, så de holder, når sneen falder fra hustaget..
En idé, uden at kunne beregne bæreevnen, var at sætte en gulvås til midt imellem, dvs. ca. 40 cm mellem. (det medfører 10 fag mellem åsene - se skitse ovenfor).
Ville det blive lige så stærkt at sætte gulvåsene tæt på hinanden? (stadig cc 75 - eller hvad det bliver)? Det ville halvere antallet af fag mellem åsene... (men om dette starter jeg et nyt spørgsmål)
Da jeg læste om limet Tec7, nævnte de om Skibsgulv... Måske er det dette, jeg skal satse på? Hælde det en grad, så vandet løber udad....
Meget interessant forslag. Jo mere jeg har kigget på løsningen, jo bedre bliver den. Alt vand vil blive samlet i en "rende" og det vil sandsynligvis føre til, at undertaget forbliver "renere". Hvis man vil gøre rent med "haveslange"-løsningen, fungerer det også bedre med en tydelig rende. Pladen ser også ud til at være behandlet, så der ikke opstår galvaniske strømme mellem pladen og de imprægnerede regler (med en masse forskellige metaller). Løsningen virker også så gennemtænkt, at der aldrig bliver mere end 2 pladelag ovenpå åsene. (Højde forskellen på pladen bliver sandsynligvis også ubetydelig - ca. 0,5 mm). Noget jeg har overvejet, er om der vil opstå "kondensdråber" fra pladen. Men i mit tilfælde tror jeg ikke, det vil ske, da temperaturforskellen ovenfor og under pladen vil blive marginal. Vil nok vælge denne løsning. (Men skal først beslutte hvilken type gulv jeg vil have - måske bruger jeg pengene på et tættere gulv?)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.