Jeg er begyndt at bygge et skur på 4,8*3 m, som vil have et hjemmelavet sedumtag, omtrent som https://kristinasoas.com/2014/10/10/hur-vi-fixade-ett-gront-tak-sjalva/

I den vedlagte skitse planlægger jeg med cc-mål 60 med en underarm, der hviler på væggene (95*45 regler). Underarmen af spær er 195*45 og resten 170*45. Det føles som om det kunne bære meget mere, end jeg har til hensigt, men hvis nogen med erfaring kan give lidt input, om jeg er på rette vej eller ej, ville det være godt.

• 3D-model af en byggeri skitse med en enkel rammebestand af trækonstruktion og åbent tag, der skal bruges til en bod.
wildeside
Bare at regne på det, moderne sedumtag vejer 50kg/kvm vandmættet

wildeside wildeside sagde:
Bara att räkna på det, modernt sedumtag vejer 50kg/kvm vandmættet
Jeg har ledt efter nogen forenklet formel for at beregne, hvad konstruktionen tåler, men har ikke fundet nogen. Svenskt Trä har jo eksempler i deres dimensioneringsguide, men ingen af dem er sammenlignelige med det skur, jeg bygger.

Har du et forslag til hvordan/hvor jeg kan søge for at få et "mellem tommelfinger og pegefinger" svar?

wildeside
Jeg byggede et skur for et par år siden med et sedumtag med omtrent samme mål som dig, og selvom jeg ganske vist har et pulttag, kørte jeg efter at have kigget lidt på trådguiden med 45x145 cc-600. Jeg opfatter det som virkelig stabilt, og set i lyset af dine dimensioner på tagspærene burde der ikke være noget problem. Bøgerne, der er nævnt tidligere sammen med træguiden, anbefales dog, og nogle af deres skure burde være lignende det, du forestiller dig, så du kan se, at du er på rette spor.

Da jeg isolerede, brugte jeg dog 120x45 som vægregel for at få plads til enten tykkere isolering.

M myrstack sagde:
Jeg byggede et skur for et par år siden med sedumtag med nogenlunde samme mål som dig, og selvom jeg har et pulttag, gik jeg efter at have kigget lidt på træguiden med 45x145 cc-600. Jeg opfatter det som rigtig stabilt, og ser man på dine dimensioner på spær, burde der ikke være noget problem. De bøger, der er nævnt tidligere, sammen med træguiden anbefales dog, og nogle af deres skure burde være ligesom det, du har i tankerne, så du kan se, at du er på rette vej.

Da jeg isolerede, brugte jeg dog 120x45 som vægramme for at få plads til enten tykkere isolering
Tak, det lyder godt. Så ser det ud til, at mine dimensioner har en del margen (og det kan de godt få have).

Jeg tager udgangspunkt i træguidens garage, men lidt nedskaleret. Jeg har tidligere fået støtte omkring træs dimensioner i bjælkelag og ramme, så der føler jeg mig også tryg. Jeg har lagt isolering i gulvet, men planlægger egentlig ikke at isolere resten, så 95x45 må række.

Hvilken dimension af råspont(eller plade) brugte du på taget?

45x145 er tilstrækkeligt til spær, ja det gør 45x95 også.
Overvej om det ikke kan se lidt klodset ud med så kraftige spær?
Hvis det ser ud som du vil have det, så kør på :-)

Held og lykke
/W

E Elitost sagde:
Tak, hvad godt. Så lyder det som om mine dimensioner har en del margin (og det kan de godt få have).

I meget udgår jeg fra træguidens garage, men lidt nedskaleret. Har tidligere fået støtte omkring trædimensioner på bjælkelag og stamme, så der føler jeg mig også tryg. Jeg har lagt isolering i gulvet men planlægger egentlig ikke at isolere resten, så 95x45 må være nok.

Hvilken dimension af råspont(eller plade) brugte du på taget?
jeg brugte 20mm hvis jeg husker rigtigt og derefter underlagspap på det og en mediumkvalitet af dammduk før den vandholdende filt som sedummåtterne blev lagt på. Har kun omkring 7 graders hældning så i mit tilfælde ligger sedumen tilbage uden nogle lister ved tagfoden

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.