Er der nogen, der har erfaring med, eller tanker omkring, hvordan man ovenpå underetage konstruerer et såkaldt korsak?
Jeg har set århundredeskifteshuse, der er bygget på denne måde og er interesseret i at bygge et nybygget i samme stil.
Spørgsmål: Hvordan konstruerer man selve tagløsningen? Spær som ved et traditionelt saddeltag, som man derefter "kapper" og bygger på med de fremspringende dele? Højden på taget er ca. 5 meter fra tagskægget, så vi taler om en relativt stor konstruktion.
OBS! Spørgsmålet drejer sig om konstruktionsløsning og ikke om, hvorvidt dette hus må bygges inden for lokalplan i Sverige på grund af nuværende plan- og bygningslovgivning osv.
Højden på taget er ca. 5 meter fra bygningshøjden, så vi taler om en relativt stor konstruktion.
Jeg tror du skrev forkert her. Et hus med sådan et tag har i princippet samme bygningshøjde som kipshøjde. En frontespis tælles med i bygningshøjden, medmindre det udtrykkeligt undtages i lokalplanen.
Må lige redigere mig selv lidt her. Hvis den klassificeres som mindre, tælles den ikke med. Måske kan det være tilfældet her?
Jeg tror, du skrev forkert her. Et hus med sådant tag har i princippet samme bygningshøjde som kipshøjde. En frontispice regnes med i bygningshøjden, hvis den ikke udtrykkeligt undtages i lokalplanen.
Du har ret. Jeg retter min spørgetekst ovenfor. Dette spørgsmål er helt løsrevet byggetilladelse og bygningshøjde. Jeg indser, at dette er separate begrænsninger osv. men ønsker i øjeblikket ikke at tage hensyn til sådanne eventuelle restriktioner. (I mit tilfælde kommer jeg rundt om det).
Vi har længdegående bjælker i kip som tagspærene hviler på (med søjler for bjælkerne) for både hovedtaget og frontispicerne, sammen med en støbt etageadskillelse som tager spændkræfterne.
Det burde ikke være noget mærkeligt for en konstruktør at udarbejde en løsning med de forudsætninger I forestiller jer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.