Vi er i gang med at renovere hall og entré i et hus fra 20'erne. Vi har en svungen trappe op til førstesalen, der passerer over hallen, hvor der er en lille trappe ned til jordplan og kælderdør. Trappen er ret rå, og det har aldrig været meningen, at den skulle ses nedefra. Oprindeligt har den været vævspændt, og man kan se spor fra det.

Nu overvejer vi, hvordan vi skal få lavet et pænt loft eller beklædning. Et alternativ er selvfølgelig at lade den være synlig, og det føles egentlig ret tiltalende for at bevare maksimal rummelighed i rummet. Så bliver spørgsmålet, hvordan man bedst gør den glat og pæn. Man kan jo gipse trin for trin, men det er meget puslearbejde, og spørgsmålet er, om det holder. Måske kan man male den, som den er, men som sagt er den grov med påsvejsede stykker på vangstykke, stødtrin og plantrin, der mødes på lidt blandede måder osv., så det bliver meget arbejde at få det pænt.

Et andet alternativ, som nok har været hovedsporet, er at gipse et loft, men vi har svært ved at finde ud af, hvad der bliver pænest. Vi eksperimenterer med at spænde snore og holde i laseren, men bliver ikke overbeviste af nogen løsning. Vi vil undgå, at det bliver som en stor blok, man møder, når man går ned ad kældertrappen, samtidig med at vi nødigt vil have loftet meget facetteret.

Hvad har I af synspunkter, idéer og erfaringer at dele?

Entré med trægulv og trævægge. Vinduet viser en have udenfor. Røde snore hænger fra loftet under husets renovering.

Renoveret indgangsparti med træloft, synlige bjælker og kabler over en grøn dør med vindue, omgiven af lyse trævægge.

Rå trækonstruktion i en hall med synligt loft og ledninger, delvist færdiggjort med en grøn dør der leder til udenfor.

En rå trappeopbygning med synlige træstrin og bjælker, over en grøn dør med glas, i en entré under renovering.

Rå trappekonstruktion af træ fra et 20'er hus under renovering, med synlige bjælker og en væg med revner.

Tynde ribber der beklædes med masonit og males? Så det bliver som undersiden på mange svungne betontrapper.

Byurn Byurn sagde:
Tynde ribber der beklædes med masonit og males? Så det bliver som undersiden på mange svungne betontrapper.
Hmm, du har ikke tilfældigvis et billede af, hvad du mener?

H hackatall sagde:
[link]
Mange tak for input men ikke overförtjust i det resultatet faktisk. Det ser ganske "pussligt" ud eller hvordan man skal beskrive det.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Hmm, du har ikke tilfældigvis et billede af, hvordan du mener?
Nej, jeg "opfandt" netop metoden...
Tænker at ribber med smalle sprækker kan håndtere den dobbelkrumme overflade og så glatte ud med masonit.

En spiraltrappe med hvid underside og metallgelænder, der omfavner en central søjle i et lyst interiør.

Tænk undersiden af denne trappe

Byurn Byurn sagde:
Nej, jeg "opfandt" lige metoden...
Tænker at ribber med smalle sprækker kan håndtere den dobbeltkrummede overflade og så glatte ud med masonit.

[billede]

Tænk undersiden på denne trappe
Aha, nu fatter jeg. Jeg læste i et bygningsbevaringsforum, at man kunne blødgøre masonit og få den til at følge formen. Hvis man lykkedes med det, ville det nok blive ret sobert, og det er vel omtrent sådan, det blev gjort med vævspænding engang. Men jeg tror ikke, at almindelig tør 3 mm masonit kan formes uden at blødgøre, så det er nok lidt af et eventyr. Skal bearbejde den tanke lidt :)

Det måske går med avispapir og tapetklister?

Byurn Byurn sagde:
Det måske går med avispapir og tapetklister?
Jeg kan lide kreativiteten, men har svært ved at forestille mig et flot resultat. Men måske fordi mine referencer med den materialkombination mest kommer fra børnehaven... Bruges det til at forme overflader i huse, eller ville vi være de første?

• Synes
Kaqtuz
  • Laddar…
Jeg vedhæfter nogle billeder af, hvordan det ser ud hos os i kældertrappen (undskyld rodet). Jeg *gætter* på, at det er originalt fra 1933. Som tidligere skrevet ser det ud til at være masonit med en slags strimler klistret i det mindste over samlinger.

En stökig kældertrappe med spartelmasse, malerbøtter og værktøj. Væggene ser ud til at være masonit med overklæbede strimler.
Slidt murværk i en kældertrappe med afskalninger og synlige fugeområder. Muligvis masonit fra 1933.
Kældervæg med slidte masonitremsor fra 1933, viser tegn på ælde og slitage med ujævne overflader og afdækket materiale.
En hånd trækker i et lag af gammel masonit og afslører materialets struktur og remser i en kældertrappe fra 1933.

B bakterie sagde:
Jeg vedhæfter nogle billeder af, hvordan det ser ud hos os i kældertrappen (undskyld rodet). Jeg *gætter* på, at det er originalt fra 1933. Som tidligere nævnt ser det ud til at være masonit med en slags strimler klistret i det mindste over samlinger.

[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Ja, der har vi i hvert fald et konkret resultat på en dobbeltkrum løsning. Din kældernedgang er for resten rigtig fin, men har måske sigtet indstillet på endnu højere finish :) Det skal forenes med sildebensparket og spejlpanel på væggene. Er det bygget af mange stykker masonit, fordi der er store brydningsvinkler, eller tror du, det er, fordi store stykker er besværlige, og det bare er en kældertrappe?

Det er svært at vurdere, hvor store stykker det er uden at rive i det. Jeg tror, at det med ganske små midler går at få meget bedre finish. Jeg har tænkt, at det nok går at spartle det op, og det indgår i femårsplanen.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
B bakterie sagde:
Måske bøjelig mdf kan være et moderne alternativ:

[link]
Måske, men den skal dobbeltkrummes så der ville være brug for spor i to retninger samt kunne tåle at strækkes en del og der tror jeg desværre ikke på MDF.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Jeg kan godt lide kreativiteten, men har svært ved at se et flot resultat for mig. Men måske fordi mine referencer med den materialekombi mest kommer fra børnehaven... Bruges det til at forme overflader i huse, eller ville vi være de første?
Jeg kaster bare nogle forslag ud...

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.