3,458 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Tag hul i urtyk murstensvæg for vand og afløb
Hej!
Vi har langsigtede planer om at flytte vores køkken fra dets nuværende placering til den tilstødende spisestue. Det eneste, der egentlig kan skabe større problemer (indtil videre...) er, at den (bærende) murstensvæg mellem rummene er mindst 30 cm tyk! Huset er et stenhus fra 1910'erne, og dem, der har været i et sådant hus på de nederste etager, ved, hvilke vægge jeg taler om. Selve rørføringen osv. vil blive gjort af en autoriseret fagmand, men at lave et hul i væggen, som disse rør kan gå igennem, må vi selv løse. Spørgsmålet er nu hvordan? Jeg er ikke engang sikker på, hvordan disse vægge er konstrueret. Er de solide med kun lag på lag med mursten? I så fald bliver metoden at "plukke ud" sten ret besværlig, og hullet vil blive meget større end nødvendigt? Vi vil helst ikke lave et større hul end nødvendigt for at undgå større foranstaltninger for at støtte væggen...
Er det ligefrem et bedre alternativ at bore? Dvs. hyre nogen til at bore, fordi jeg har svært ved at se, hvordan man med gør-det-selv-udstyr skulle kunne bore et så dybt og så bredt hul.
Yderligere kompliceret bliver det i betragtning af, at hullet helst skal være under gulvniveau, i bjælkelaget. Dette for at undgå rør, der stikker op fra gulvet i det gamle køkken.
Tanker og idéer modtages med tak!
Vi har langsigtede planer om at flytte vores køkken fra dets nuværende placering til den tilstødende spisestue. Det eneste, der egentlig kan skabe større problemer (indtil videre...) er, at den (bærende) murstensvæg mellem rummene er mindst 30 cm tyk! Huset er et stenhus fra 1910'erne, og dem, der har været i et sådant hus på de nederste etager, ved, hvilke vægge jeg taler om. Selve rørføringen osv. vil blive gjort af en autoriseret fagmand, men at lave et hul i væggen, som disse rør kan gå igennem, må vi selv løse. Spørgsmålet er nu hvordan? Jeg er ikke engang sikker på, hvordan disse vægge er konstrueret. Er de solide med kun lag på lag med mursten? I så fald bliver metoden at "plukke ud" sten ret besværlig, og hullet vil blive meget større end nødvendigt? Vi vil helst ikke lave et større hul end nødvendigt for at undgå større foranstaltninger for at støtte væggen...
Er det ligefrem et bedre alternativ at bore? Dvs. hyre nogen til at bore, fordi jeg har svært ved at se, hvordan man med gør-det-selv-udstyr skulle kunne bore et så dybt og så bredt hul.
Yderligere kompliceret bliver det i betragtning af, at hullet helst skal være under gulvniveau, i bjælkelaget. Dette for at undgå rør, der stikker op fra gulvet i det gamle køkken.
Tanker og idéer modtages med tak!
Jeg er meget novice på området, så undskyld hvis jeg stiller et dumt spørgsmål her nu, men bliver det ikke et meget stort hul til at begynde med, eftersom der sandsynligvis er flere "lag" mursten og at fugerne sandsynligvis "overlapper" hinanden?... Ved ikke om det går at forstå hvad jeg mener, men pointen er at jeg selvfølgelig ikke vil risikere at fjerne så meget at det påvirker bæringen.
Lej en diamantborkrone er vel det nemmeste... Findes at købe også selvfølgelig, f.eks. http://www.esska.se/esska_se_s/Diam...emium-torr/vaat-betong-651401111111-5530.html
Du har brug for en ret god maskine til dog. SDS Max plejer de at have...
Alternativt køber du en mindre diamant hulsav, borer så dybt den går og bryder løs "kronen" i hullet og så ind med hulsaven igen, bryd løs, og fortsæt på den måde, indtil du er igennem. Sådan har jeg gjort igennem en murstensvæg, det tager lidt tid, men det går... Jeg købte et billigt diamant-kit fra Jula, som holdt målet...
Du har brug for en ret god maskine til dog. SDS Max plejer de at have...
Alternativt køber du en mindre diamant hulsav, borer så dybt den går og bryder løs "kronen" i hullet og så ind med hulsaven igen, bryd løs, og fortsæt på den måde, indtil du er igennem. Sådan har jeg gjort igennem en murstensvæg, det tager lidt tid, men det går... Jeg købte et billigt diamant-kit fra Jula, som holdt målet...
Er det varmtvand + koldvand + afløb? Hvor lange strækninger? Hvilken dimension skal afløbet have? At bore for vandrør (10-15 mm) kan en almindelig borehammer nok klare. Hvis du har mulighed for at sætte en renseluge på den nuværende plads, så kan det være, at du kan have en lidt tyndere afløb den sidste del også. At bore i mursten er jo sværest at få det lige over længere strækninger og ikke at finde værktøj, der kan klare det.
Det er muligt at banke stenen ud for sten, men det forenkler betydeligt, hvis du knækker sten, der ligger i forbandt indenfor de yderste. Tager du nemt to sten ovenover hinanden, går det ret enkelt at banke fugerne ud og fjerne stenene. Når du så har kommet igennem, lægger du de rør, du vil have gennem muren og murer de sten tilbage, der er nødvendige for at få væggen tæt igen.Bonae sagde:Jeg er meget novice på området, så undskyld hvis jeg stiller et dumt spørgsmål her nu, men bliver det ikke et meget stort hul til at begynde med, eftersom det sandsynligvis er flere "lag" mursten og at fugerne sandsynligvis "overlapper" hinanden?... Ved ikke om det er muligt at forstå, hvad jeg mener, men pointen er, at jeg selvfølgelig ikke vil risikere at fjerne så meget, at det påvirker bæringen.
Klik her for at svare