6,073 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Tag 280mm hul i gipsplade i 45 grader.
Jeg ville sige, at du laver en nogenlunde ok skæring og derefter sætter en dækring rundt om røret, der skjuler din grove hulboring. Se billedet nedenfor, hvor du kan ane, hvad jeg mener,


Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 198 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,198 indlæg
Mellem diffusionsplasten og røret skal du have mindst 50 mm til brændbart materiale.E engdahl_86 sagde:Hej!
Efter at have søgt i forummet og forsøgt at google, men uden godt resultat, prøver jeg nu her!
Hvad er den magiske formel for runde huller i skrålofter?
Jeg monterer gips i et loft, der er 45 grader. Vertikalt gennem loftet går et 280 mm røgrør til pejsen.
Hvordan får jeg lavet en god udskæring?
Der findes en gummidug til formålet, for at få det tæt.
For at tegne et ovalt hul, skal du tage 2 skruer/søm + et passende langt snor, som du binder sammen til en stor løkke/loop/rund ring. Plus en blyant.
Det kræver lidt eksperimenteren med den rigtige afstand mellem skruer/den rigtige længde på snoren.
Men resultatet for en perfekt oval bliver bedst med denne metode.
Tak for hurtige svar!
Konen kom hjem lige og hører mig stønne på overetagen angående dette og siger så. Men vi har jo tækkrammer til det dér i rummet ved siden af
Så fik jeg jo skabelon og alt i købet.
Nogle gange så.. knæk i hjernen
Konen kom hjem lige og hører mig stønne på overetagen angående dette og siger så. Men vi har jo tækkrammer til det dér i rummet ved siden af
Så fik jeg jo skabelon og alt i købet.
Nogle gange så.. knæk i hjernen
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 198 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,198 indlæg
Håber du bemærkede mit indlæg om afstand til brændbart materiale + du skal isolere med stenuld tættest på røgrøret.E engdahl_86 sagde:
Skorstensfejeren kan bede dig om at gøre det om, når det er tid til inspektion.
Eller hvis du har rigtig uheld, kan du stå udenfor et nedbrændt hus.
Hej! Ja, så det, men glemte at svare. Vi havde allerede fået tilbagemelding om, at brændbart lå for tæt på. Skal være mindst 50mm. Og dette er allerede ordnet, selvom det måske ikke ser sådan ud på billedet. Nærmeste træ ligger 70mm væk. Så det bør være i orden.Tomture61 sagde:
MathiasS sagde:
Ja det er fra hustillverkaren hjältevadshus ligesom reglerne, der lå tæt mod før. Træreglerne flyttede selv, men plasten er jo for diffusionsspærr og ser sandsynligvis ud sådan på 100tallet af deres huse. Hvordan skulle man få det ellers tæt?MathiasS sagde:
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 198 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,198 indlæg
Som jeg skrev tidligere i tråden, findes der gummiduk til formålet.E engdahl_86 sagde:
Brændbart er træ - plast - isolermateriale (bortset fra stenull) gips med papir på ydersiden.
Ah så nu at du skrev det. Men det må blive sådan her. Som sagt har de gjort det samme på hundredevis af huse.Tomture61 sagde:
Denne tilslutning er desuden 6m fra "fyringen". De gange vi fyrer 3 gange som anbefalet som max, så har jeg ikke engang mærket nogen forskel på temperatur her på overetagen, når jeg har mærket på røret. Tror nok det er værre, hvis den ikke ligger åben.
ok du gør forstås som du vil med dit hus, det er du og din familie som ska bo og fyre där og din diskussion med försäkringsbolaget ved problem. För egen del förstår jag inte at du vågar.E engdahl_86 sagde:
hustillverkeren verkar inte vara mycket at luta sig mod, de monterede ju træ mod røret?
Schaktet der røret går blir inte diffusionstæt via plasten utan via någon gummikrage afsedd för ändamålet. Mitt tips er at du gör EXAKT som det står i monteringsanvisningen för skorstenen. Den har en typegodkendt konstruktion för gennemføringer som dessa.
Mærkeligt at det ikke er gjort rigtigt fra starten alligevel. Etagen nedenunder burde jo være den største fare i så fald. Huset blev bygget i 2007. Men førstesalen laves nu.MathiasS sagde:
ok du gör selvfølgelig som du vil med dit hus, det er dig og din familie, der skal bo og fyre der og din diskussion med forsikringsselskabet ved problemer. For min egen del forstår jeg ikke, at du tør.
husproducenten ser ikke ud til at være meget at stole på, de monterede jo træ mod røret?
Skakten hvor røret går bliver ikke diffusionstæt via plastikken men via en gummikrave beregnet til formålet. Mit tip er, at du gør PRÆCIS som der står i monteringsvejledningen til skorstenen. Den har en typegodkendt konstruktion for gennemføringer som disse.
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 198 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,198 indlæg
Her har du en installationsvejledning for Premodul skorsten.E engdahl_86 sagde:Ah så nu at du skrev det. Men det får bli sådan her. Som sagt har de gjort det samme på 100-tals huse.
Denne tilslutning er desuden 6m fra "fyring". De gange vi fyrer 3gange som anbefales som max så har jeg ikke engang mærket en forskel i temperaturen her på overetagen når jeg mærkede på røret. Tror nok det er værre hvis den ikke ligger åben.
Min fejer, som inspicerede min egen installation, kontrollerede målene til brændbart også på loftet (hvor der er minusgrader om vinteren)
https://www.contura.eu/download/18....570093165/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf
På side 7 ser du montering af gummidugen.
Tape bruges med aluminiumstape (mod røgrøret)
På side 10 ser du hvor meget isolering du kan have ved gennemføring gennem fx tag.
Hvis du sælger huset så vil den nye ejer måske fyre mere / hårdere, da kan det være at varmen stiger i røgrøret oppe ved taget.
Får du en skorstensbrand så stiger temperaturen til 1000 gr i røgrøret, hvad temperaturen bliver på ydersiden er svært at forudse.
Senest redigeret:
