Peter2400 Peter2400 sagde:
Hvordan har du fået underlagsduken tæt mod teglet, det er vel egentlig vigtigere end den plade, du har sat nu?
Havde det ikke været bedre, hvis pladen sad under tagduken?
Nu forstår jeg faktisk ikke.. man vil vel alligevel forhindre vandet i at trænge ned så langt som til underlagsduken?
Og så ville det jo ikke blive tæt mellem teglstenene og væg samt at samlingen mellem plade og papp bør blive forkert.
Eller forstod jeg dig forkert måske?

Eller henviser du til fodpladen

Dog har jeg underlagsduken opad en smule op mod teglvæggen samt fastgjort/tættet med klister og masse
 
Senest redigeret:
Ofte komplicerer man det, og nu ved jeg ikke, hvad der er sædvanligt og ikke, men man kan jo ikke tænke, at det skal være pladen, der er det tætte, og det underliggende tag bygges derefter. Naturligvis skal tag og pap være bygget på en sådan måde, at det er tæt, selvom der slet ikke sidder plader der. Det er jo det samme med tage i øvrigt, det er jo ikke ydertaget, der er det "tætte"
 
S Stefan1972 sagde:
Ofte komplicerer man det og nu ved jeg ikke hvad der er sædvanligt og ikke, men man kan jo ikke tænke at det skal være pladen der er det tætte og underliggende tag bygges derefter. Naturligvis skal tag og pap være konstrueret på en måde, så det er tæt, selvom der slet ikke sidder plade der. Det er jo det samme med tag generelt også, det er jo ikke det ydre tag, der er det "tætte"
Jeg er enig. Selvfølgelig skal underlagstaget være det tætte.
Men netop når det kommer til at tætne mellem tag og murstensvæg i dette tilfælde, så får jeg det til, at pladen er af største vigtighed og at det er der, det er kritisk at få det tæt, men jeg ved ikke. Måske er det forkert.

Jeg kan dog ikke se, hvordan man kun skulle kunne få pap mod en murstensvæg helt tæt over tid.
Opsvinget af underlagsdugen mod væggen gør jo, at samlingen blottes opad.
Normalt vil man jo have overlap, så samling/overlap lander nedad i tages faldretning, så at sige.
Desuden har mursten også en vis sugeevne hvad angår vand, som med tiden burde betyde, at en sådan samling burde slippe.

Jeg tænker bare frit og håber, at nogen professionel kan sige sin mening.

/jocke
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.