Har ændret fra fladt tag til sadeltag og er kommet så langt, at det snart er tid til at lægge tagsten.
Det, jeg funderer lidt over, er, hvordan jeg skal tætne mellem taget og teglvæggen på huset.
Jeg har tænkt at bruge en standplade, selvfølgelig.
Men jeg har set, at mange har klippet standpladen som en trappe for at følge fugerne i teglstenen. Er dette noget man bør gøre, eller ville det fungere lige så godt, hvis jeg fræsede en RET streg (diagonalt i vinkel med garagetaget), dvs. fræser en streg i teglstenene og fugerne
for at undgå at klippe og bøvle med pladen?
De pladesmede, jeg har arbejdet med på det seneste, har gjort pladen helt lige, med et lille "udvik" og en ombukning øverst mod teglet. Så det bliver som en lille rende. Derefter fylder de sporet med kit (mellem tegl og plade for oven). Pladen fastgøres til væggen med farmaskruer og plugs.
Har også selv sat sådan nogle (arbejder som snedker), og det er jo nemt og praktisk. Selv om det ikke er lige så meget håndværk som at følge fugerne og indfælde pladen.
Så du mener, at pladen slet ikke er nedfræset og indbøjet i teglstenen overhovedet? Hvis jeg forstod korrekt, så er pladen kun udvinklet og derefter bøjet/rundet nedad, og mellemrummet der opstår mellem udvinklingen på pladen og teglvæggen er derefter fyldt med tætningsmasse?
Dette lyder jo nemmere end at fræse en rille, som jeg havde tænkt.
Men bliver det virkelig tæt?
For så vidt har jeg jo opbuk på underlagsdugen op mod teglstenen, som jeg har tætnet med asfaltlim/tætningsmasse også.
Tænker mest på, at det er tæt over tid?