Er i gang med ombygning af min tilbyggede garage.

Har ændret fra fladt tag til sadeltag og er kommet så langt, at det snart er tid til at lægge tagsten.

Det, jeg funderer lidt over, er, hvordan jeg skal tætne mellem taget og teglvæggen på huset.
Jeg har tænkt at bruge en standplade, selvfølgelig.
Men jeg har set, at mange har klippet standpladen som en trappe for at følge fugerne i teglstenen. Er dette noget man bør gøre, eller ville det fungere lige så godt, hvis jeg fræsede en RET streg (diagonalt i vinkel med garagetaget), dvs. fræser en streg i teglstenene og fugerne
for at undgå at klippe og bøvle med pladen?

Billede af taget og husvæggen
BYRElwsgJPb
 
  • Garage ombygges fra fladt til sadeltag, stige ved siden af murstenshus. Træbeklædt væg og tag lægter synlige.
Hej.

De pladesmede, jeg har arbejdet med på det seneste, har gjort pladen helt lige, med et lille "udvik" og en ombukning øverst mod teglet. Så det bliver som en lille rende. Derefter fylder de sporet med kit (mellem tegl og plade for oven). Pladen fastgøres til væggen med farmaskruer og plugs.

Har også selv sat sådan nogle (arbejder som snedker), og det er jo nemt og praktisk. Selv om det ikke er lige så meget håndværk som at følge fugerne og indfælde pladen.
 
Så du mener, at pladen slet ikke er nedfræset og indbøjet i teglstenen overhovedet? Hvis jeg forstod korrekt, så er pladen kun udvinklet og derefter bøjet/rundet nedad, og mellemrummet der opstår mellem udvinklingen på pladen og teglvæggen er derefter fyldt med tætningsmasse?
Dette lyder jo nemmere end at fræse en rille, som jeg havde tænkt.
Men bliver det virkelig tæt?
For så vidt har jeg jo opbuk på underlagsdugen op mod teglstenen, som jeg har tætnet med asfaltlim/tætningsmasse også.
Tænker mest på, at det er tæt over tid?
 
Martin_B
Jeg ville selvfølgelig have taget en diamantklinge og fræset en rille ind i murstenen. Derefter ville jeg have tætnet (med en passende fugemasse/lim) både mod murstensvæggen under rillen, samt i rillen direkte. Det er nok svært at få en bedre tætning end det, føles det som. Et tip er at fræse rillen med lidt hældning, måske 15-20 grader i det mindste, så vandet løber fra murstenen så at sige. På den måde bliver det lidt mere sikkert. Plejer at kigge på, hvordan netop sådan noget her er blevet gjort på andre huse, og jeg synes, jeg ofte ser indfræsede riller. Så det er nok en god metode, måske den bedste?
 
Martin_B
Hvis du fræser spor, så påfør rigeligt med passende tætningsmasse direkte i sporet og fyld det så godt som muligt. Tryk derefter pladen på plads uden at vippe den for meget. Skruv det fast snarest eller fastgør på den mest passende måde, så det bliver der ubevægeligt, indtil tætningsmassen hærder/brænder (brænder = hvis det er en cementbaseret tætning, som mørtel eller hvad som helst).
 
Det må nok blive et spor alligevel.
Har aldrig brugt diamantskive i tegl eller lignende før, men det føles som om det kan være lidt så som så at få lavet et spor som er lige og pænt? Så burde det vel støve djævelsk meget.

Må tage til ramirent og se hvad de har af sjove værktøjer at leje ellers.
 
L
Sæt en bræt op på væggen med kanten, hvor du skal have sporet, og følg den. Det er muligt at skrue op, da hullerne skjules under pladen. Tænk på, at det vil støve ret kraftigt med rødt støv, der findes kraftige støvsugere, som kan tilsluttes.
 
Martin_B
J Joakim Jokko Pettersson sagde:
Det får nok blive et spor alligevel. Har aldrig kørt med diamantskive i mursten eller lignende før, men det føles som om det kan være lidt si og så at få lavet et spor, der er lige og pænt? Sen skal det jo nok støve en hel del.

Må tage til ramirent og se hvad de har af sjove værktøjer at leje ellers.
Ingen som helst problemer eller vanskeligheder med at lave lige, fine spor med diamantklinge i mursten.

Sæt et bræt så du har kanten præcis, hvor sporet skal gå, så kører du bare efter brættet.

Skal du have et skråt fræset spor, så kan du kløve brættet i samme grader, som du vil have fræsningen, med fordel. Så vil det gå som en dans.

Jeg anbefaler lidt større end 125mm skiver selvfølgelig, men det fungerer også med det, hvis du har et lidt tyndere bræt. Ellers 180mm. 230mm er nok at overdrive til dette, synes jeg :D

En diamantklinge er heller ikke dyr, og den kan du lave mange meter spor med i mursten! Mursten er jo ret blød sammenlignet med sten ligesom. Ja, murstensfarvet støv kommer du få en del af, så det må du regne med. Men det blæser du let væk.

Ellers kan du bygge en lille beskyttelse omkring klingen og koble til en støvsuger, men udendørs ville jeg faktisk ikke have bekymret mig om det.
 
Tak for svar og tips.
Meget smart med bræt som guide/anhåll faktisk :)
Nu føles det mindre nervøst, og så sparer man jo nogle penge desuden ;)

Fået op teglet præcis, men nogle skal tilpasses lidt, så vender tilbage med detaljebilleder næste uge, når pladen sidder.

Tak igen
 
Ok bare for at opdatere lidt, så er nu alle teglene på plads og således "bare" plader og vindskeder etc tilbage at lave på selve taget.

Efter at have skåret nogle betonfliser med en diamantskive, føles min nervøsitet omkring at skære i teglvæggen som et gammelt minde ;)

Jeg håber at kunne begynde med pladerne i morgen, hvis vejret tillader det dvs


Her er et billede mere, så man kan se før og efter mm.. En træbygning med nyt tag af sort tegl, garageporten er dækket af krydsfiner, og der står en bil og en grøn skraldespand ved siden af.
 
  • Synes
ulfben
  • Laddar…
Opdaterer hvis nogen skulle læse :)

Var nødt til at vente på, at blikkenslagere kunne lave mine tætningsplader, samt at jeg har arbejdet hele weekenden, så fik jeg i dag i hvert fald tommelfingeren ud for at spore i væggen.
Fastgjorde pladen og tegnede derefter en streg på væggen at følge.
Så var det bare at begynde at fræse.
Kørte i hånden uden planke eller lignende.
Gik fint, da pladen i sig selv styrer, så at sige...

Her kommer nogle billeder af det halvfærdige resultat. Skal tætnes ordentligt i sporet og også lidt bag pladerne, inden de monteres for alvor, så det nok skal holde tæt. Murstensvæg med nymonteret sort ståndplade fastgjort tæt mod væggen, der viser det halvfærdige arbejde med tætningsspor. Bølgeformet tagplade monteret mod en murstensvæg, med en skrå streg tegnet på væggen for vejledning i sporing. Sort plade monteret på murstensvæg over bølgetag, del af renoveringsprojekt. En stige står op ad en murstensvæg ved et hus med skråt tag, hvor sort metal er monteret langs taget. Skitsearbejdet er i gang.
 
  • Synes
Frassenyfiken
  • Laddar…
M Mattias_Eson sagde:
Hej.

De plåtslagare jag arbejdet med det seneste har lavet pladen helt lige, med en lille "udvik" og en ombuk øverst mod teglet. Så det bliver som en lille rende. Derefter fylder de det spor med kit (mellem tegl og plade i overkant). Og pladen fastgøres til væggen med farmaskruv og plug.

Har også sat sådanne selv (arbejder som snedker), og det er jo let og praktisk. Selvom det ikke er lige så meget håndværk som at følge fugerne og felle pladen ind.
Fusk at bøje ud plade intet man skal gøre, fugen vil til sidst slippe. Men at skære spor og stikke pladen ind er godkendt.
 
Martin_B
J Joakim Jokko Pettersson sagde:
Opdaterer hvis nogen skulle læse :)

Fik vente på at blikkenslageren skulle lave mine ståndplåtar samt at jeg har arbejdet hele weekenden, så fik jeg i dag iaf tommelfingeren ud og spore i væggen.
Fastgjorde pladen og tegnede derefter en streg på væggen at følge efter.
Så var det bare at begynde at spore.
Kørte i hånden uden planke eller lignende.
Gik fint da pladen i sig selv styrer, så at sige...

Her kommer nogle billeder af det halvfærdige resultat. Skal tætnes ordentligt i sporet og også lidt bag pladerne inden de monteres rigtigt, så kommer det nok til at holde tæt.[billede] [billede] [billede] [billede]
Ser godt ud! Tænk også på at få det så støvfrit som muligt i sporet, inden du tætnes det. Ser at der er en del tegldam tilbage. Blæs rent ordentligt i sporet med trykluft. Du vil ikke fortryde det, for det vil tætte bedre.
I tilfælde af, at du bruger cementbaseret som f.eks. puds eller lignende, så fugt det med vand ordentligt inden påføring også. Så fæstner det bedre.
 
Hvordan har du fået undertagsdugen tæt mod teglet, det er vel egentlig vigtigere end pladen, som du har sat nu?
Havde det ikke været bedre, hvis pladen sad under tagpappet?
 
Martin_B Martin_B sagde:
Ser godt ud! Husk også at få så støvfrit som muligt i sporet, inden du tætnar det. Jeg kan se, at der stadig er noget murstøv tilbage. Blæs godt rent i sporet med trykluft. Det vil du ikke fortryde, for det vil tætte bedre.
Hvis du bruger cementbaseret materiale som puds eller lignende, så fugt det grundigt med vand inden påføring. Så hæfter det bedre.
Ja, jeg skal prøve at gøre det grundigt rent/støvfri. Trykluft har jeg ikke tænkt på. Det kan jeg faktisk låne.
Tak for tippet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.