Hej Jeg er ved at renovere et rum med sauna og bruser i. Dette rum ligger i kælderen, som ligger under jordoverfladen. Huset blev drænet efter alle kunstens regler i 2005 med platonmåtte og det hele.

Jeg har i en tidligere tråd fået anbefalet at skifte gulvafløb, så det vil jeg gøre. Det, jeg overvejer, er tætningslaget. Jeg vil lægge klinker på hele gulvet (betongulv). Jeg vil lægge disse klinkerfliser direkte på betonen. Jeg har hørt, at man ikke skal have et tætningslag, fordi det hæmmer betonen i at ånde.

For at intet vand skal trænge op i den træregulerede saunavæg, overvejer jeg, om jeg skal lade klinkerne gå en decimeter op på væggen. Bag denne decimeter bør jeg have et tætningslag, og desuden et andet materiale udenpå træet. Jeg har hørt, at man ikke skal anvende tætningslag direkte på organisk materiale.

Derefter har jeg tænkt mig at sætte fliser på hele ydervæggen samt på de øvrige to vægge i bruserummet. Jeg vil sætte væv på væggene i selve omklædningsdelen. Så antager jeg, at jeg burde have et tætningslag på de to indervægge i brusehjørnet med gulvafløbet i, men ikke på ydervæggen for at den skal have mulighed for at ånde.

Mine spørgsmål er så:
1/ Skal man anvende tætningslag på et betongulv, som ligger på jorden?
2/ Kan man anvende tætningslag på et organisk materiale, hvis ikke hvad skal man sætte for at kunne sætte en klinkeliste nederst ved gulvet?
3/ Skal man anvende tætningslag på en ydervæg i beton, som er drænet for nylig på ydersiden?
4/ Skal man anvende tætningslag på de to indervægge i beton?

Taknemmelig for alle kommentarer og svar
Micke

• Plantegning af kælderrum med sauna; viser placering af betongvægge, gulvafløb, indre vægge, ydre væg og dør.
Der ser man, her bringer du det op.

Jeg kan kun fortælle, hvordan jeg har gjort i mit lignende projekt. Kælder fra 51 men omdræneret og udvendig isolering 2006.

Tætningslag i brusehjørnet ca. 1m2 på gulvet (90*90 brusevægge) og på vægge, 1 ydervæg og en murstensvæg mod sauna.

Ellers har jeg ingen tætningslag bortset fra på den nye opstillede væg mellem sauna og badekar. Ingen plast i saunaen, isolerer kun indervæggene (og loftet), kun luftspalte og panel på ydervæggene.

To nye gulvafløb, det i bruseren med klemring osv., men det til badekarret helt uden tætningslag.

Kan det ikke blive sådan, at vand trænger ned og under tætningslaget, hvis man kun laver 1m2? Skal snart gøre det samme.

Kig på tråden "badrum". Der findes svarene......................

jeg vil nok ved nærmere eftertanke også benytte muligheden for at installere en gulvafløb i saunaen fra den i bruseren.
Derefter har jeg nok tænkt mig vandtætte belægninger på alle indervægge i bruserummet og gulvet i bruseren. Ellers bliver der ikke noget vandtæt belægning overhovedet. Udover en lille liste ud med saunaens væg mod bruseren.

Mikael_L
Micke78 sagde:
jeg kommer nok ved nærmere eftertanke også til at benytte lejligheden til at installere en gulvafløb i saunaen fra den i bruseren.
Et tip kan være at sætte en gulvafløb i bruseren men indløb fra spygat (sidder over vandlåsen) og koble det til en spygat i saunaen. Spygat mangler vandlås.

Så har du ingen vandlås i saunaen, der tørrer ud og begynder at lugte, hvis der ikke er blevet saunet i et stykke tid.

hvad er en spygatt?
bastun bliver brugt hyggeligt ofte, mange pilsner har det allerede blevet der. nu ser man utålmodigt frem til, at det bliver færdigt, så der kan blive flere.
Problem når man arbejder fuldtid og har familie, svært at få tiden til at række.

så hvad en spygatt er, er det samme monteringsvejledninger som en almindelig gulvafløb?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.