At bygge hus er virkelig en uendelig række af vanskelige problemer, og nu har man opdaget endnu et. Vores kabelskab befinder sig ca. 1,5-2 meter over vores fundament, og vores elektriker informeret os nu om, at kabelbeskyttelsesrøret, der løber fra kabelskabet under jorden ind i huset, kan fungere som en hævert, hvis der opstår lækager i det på grund af højdeforskellen, hvilket hverken jeg eller gravemaskineføreren havde tænkt på, da arbejdet blev udført. Til problemet hører, at gravefirmaet, der udførte entreprisen, har lagt disse kabelrør utroligt dybt, de dykker mere eller mindre direkte nedad fra kabelskabet og ind i fundamentet og ligger derefter på flere meters dybde, hvilket gør det meget besværligt at kappe røret nede i jorden. Min tanke var da, om det er muligt at støbe en vandtæt omslutning omkring elkablet, og hvad skal man i så fald bruge? Epoxy? Bitumen-baseret? Bentonit-ler? Andre tips?

Jeg trykkede fugeskum ind i mine rør. Tæt blev det.

Marcus Hennix Marcus Hennix sagde:
At bygge hus er virkelig en uendelig række af sværlyste problemer og nu har man indset endnu et. Vores markskab befinder sig ca. 1,5-2 meter over vores husgrund og vores elektriker informerede os nu om, at kabelbeskyttelsesrøret, som løber fra markskabet under jorden ind i huset, kan fungere som en hævert, hvis der bliver lækager i det på grund af højdeforskellen, hvilket hverken jeg eller gravemaskinisten havde tænkt på, da arbejdet blev udført. Til problemet hører, at gravefirmaet, der udførte entreprenaden, har lagt disse kabelrør utroligt dybt, de dykker mere eller mindre direkte nedad fra markskabet og i husgrunden og ligger derefter på flere meters dybde, hvilket gør det meget besværligt at kappe røret nede i jorden. Min tanke var derfor, om det er muligt at støbe en vandtæt omslutning omkring elkablet, og hvad skal man i så fald bruge? Epoxy? Bitumen-baseret? Bentonit-lera? Andre tips?
Hvilken løsning gik du med? Jeg har to kabelbeskyttelsesrør, som ligesom dine ligger alt for dybt til at grave op og kappe. Nu er de sprunget, og hver gang det regner, løber der vand ind i kælderen.

OlaMalmö OlaMalmö sagde:
Hvilken løsning valgte du? Jeg har to kabelbeskyttelsesrør, som ligesom dine ligger alt for dybt til at grave op og skære. Nu er de sprunget, og hver gang det regner, løber der vand ind i kælderen.
Det endte med, at jeg punkterede røret så langt nede jeg kunne nå indefra huset og fyldte derefter med fuge­skum via en slange. Fuge­skum er jo for så vidt ikke tæt, men burde i det mindste dæmpe flowet. Som slutning støbte jeg et spejl af epoxy ovenpå som låg, måske 2 dm under kantbjælkens bundniveau. Tanken var i det mindste, at hullerne jeg lavede alligevel udmunder lige under dræneringen, så eventuelt vand burde finde vej derhen, håber man. Jeg planlægger dog at grave mig ind fra oversiden ude ved jorden, hvis problemer opstår, men det bliver ikke noget rart arbejde, det. Man skal ned ca. 2 meter omkring røret for at komme under fodens niveau og derefter drænere rundt om alt for endelig at lede ud til en grøft, så vandpiller, der trænger gennem gruslaget, ikke kan opstå. Hvordan ser niveauerne ud omkring dit hus/markskab?

Jeg har to kabelnet, der løber fra kælderen til et skur i den anden ende af haven. Måske 1,5 m under jordoverfladen, og rørene løber desværre under en stor tilbygning og en terrasse, så at grave op er desværre ingen løsning for mig. Jeg har overvejet, om det ville være muligt at lave huller i rørene, så dræningen kunne tage sig af vandet, som du gjorde, men har ikke fundet på en god idé til, hvordan jeg skulle lykkes med det. Hvad brugte du?

OlaMalmö OlaMalmö sagde:
Jeg har to kabelnet, der løber fra kælder til et skur i den anden ende af haven. Måske 1,5 m under jorden, og rørene løber desværre under en stor tilbygning og en terrasse, så at grave op er desværre ingen løsning for mig. Har overvejet, om det ville være muligt at lave huller i rørene, så drænet kunne tage sig af vandet, som du har gjort, men har ikke fundet på nogen god idé til, hvordan jeg skulle lykkes med det. Hvad brugte du?
Eftersom jag inte behövde ta mig så långt under jord (typ 30 cm) så kunde jag gräva runt röret på utsidan och sen försiktigt sticka hål med en kniv. Funderade dog også på, hvordan man kunne punktere indvendigt f.eks. et par meter ind i røret, men kom ikke på nogen realistisk løsning. At mekanisk skære hul føles næsten umuligt så langt ind, og at brænde hul med en eller anden form for glødetråd føles meget risikabelt, da man sandsynligvis let ville smelte elkablets beskyttelseshylster.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.