I øjeblikket har vi en terrasse på ca. 15 kvm udenfor køkkenet i ca. 1,5m højde over jorden. Halvdelen af arealet har en kælder under sig, der hænger sammen med husets kælder. Der er tegn, der tyder på, at der tidligere har været en del vandlekkage gennem betontaget til den del af kælderen.

Den tidligere ejer byggede i 1991 terrassen ud til dens nuværende størrelse ved at tilføje en trækonstruktion. Over kælderdelen lagde han falsede plader, der holder tæt. Ovenpå ligger der trætraller.

Trækonstruktionen er udført med et spinkelt bjælkelag, ovenpå dette ligger råspær, en form for tagpap, og så trætrallerne.

Problemet:

For det første er kombinationen plade og trætraller lidt for høj, 22mm traller er skruet i tværlæggende 22mm traller. Dette når op til 10mm fra tærsklen til køkkenet, problem når der er sne.

Det andet og mere akutte problem er, at tætnet med tagpap ovenpå råspærren lækker og har gjort dette i mindst 10 år. Det gør ikke noget, at det bliver vådt nedenunder. Men råspærrene er rådne, og nu er også den bærende konstruktion begyndt at give efter. Med andre ord er det høj tid at handle.

Lige nu er jeg ved at provisorisk forstærke de rådne reglar. Skal have en studenterreception i næste uge, vil ikke risikere, at den kollapser der.

Men jeg har overvejelser om en mere permanent løsning med klinker eller granitplader på hele arealet, som bygger mindre, så margenen til tærsklen bliver bedre. Jeg overvejer i stedet for trækonstruktionen at støbe et betondæk over den del også, bruge de eksisterende søjler.

Da er spørgsmålet, hvordan man får dette tæt, så det ikke regner ind i kælderen.

Jeg har forstået, at man lægger en form for membran, noget der ligner tagpap. Men at den skal svejses helt med flydende tjære. Det føles ikke som en gør-det-selv opgave. Findes der en variant, der ikke behøver at koge tjære til? Og som man kan sætte klinker eller stenplader på? Og hvordan gør man i fugen mellem gammel og ny beton? Man er jo lidt bekymret for, at der trods alt bliver nogle sprækker der.

Er ikke helt med på konstruktionen, men der findes materialer, der svejses med varmluft. Der er nogle eksempler på youtube, jeg ville ikke have gjort det selv, da det kræver erfaring for at det skal blive godt. Jeg har et epdm-baseret produkt, der hedder resitrix på mine lavhældende/flade tage og er meget tilfreds.

CCHöganäs har også et tætningssystem til udendørs brug, tror dette rulles på.

Takker for svaret.

Det jeg vil gøre er altså at bygge et betonhvælv på ca. 7 - 8 kvm, som skal sidde sammen med den fremspringende del af kælderen.

Min far brugte biltemas vådrumsmembran på hele sin altan, inden han lagde klinker på den. Det har været tæt nu i 6 år. Billigt og godt, hvis man tør tage risikoen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.