Hej! Jeg ejer siden kort tid et ældre tømmerhus, som fik en tilbygget kælder engang tidligt 1900-tal. Muren rundt kælderen består af natursten med cementmørtel, og er helt udrænet så vidt jeg ved. Kælderen er uindrettet og er ret fugtig men intet som påvirker gulvstrøerne ifølge den seneste inspektion. Dog gjorde tidligere ejer en ændring lige før vi købte, han skiftede plads for indkommende vand. De gravede da ud en lille sektion af kældermuren og borede sig igennem ovennævnte stenblok og førte vandrørene igennem, og "tætnede" med byggeskum. Se billede.
Mit problem nu er dog, at når det regner eller er vådt i jorden (ikke nu om vinteren selvfølgelig) så lækker det ind vand i gennemføringen. Dette forårsager store pytter på kældergulvet, og især er kældertrappen begyndt så langsomt at forfalde hvor den står mod betongulvet og det altid bliver vådt. Delvist skyldes problemet jo, at kældermuren er udrænet, men det føles også som om man burde kunne tætte denne gennemføring bedre! Har forummet noget forslag?
Jeg overvejer uden at have talt med nogen om noget andet tætningsmiddel, der er vandtæt, fx SikaSwell eller Gummiasfalt eller noget andet lignende...
Mit problem nu er dog, at når det regner eller er vådt i jorden (ikke nu om vinteren selvfølgelig) så lækker det ind vand i gennemføringen. Dette forårsager store pytter på kældergulvet, og især er kældertrappen begyndt så langsomt at forfalde hvor den står mod betongulvet og det altid bliver vådt. Delvist skyldes problemet jo, at kældermuren er udrænet, men det føles også som om man burde kunne tætte denne gennemføring bedre! Har forummet noget forslag?
Jeg overvejer uden at have talt med nogen om noget andet tætningsmiddel, der er vandtæt, fx SikaSwell eller Gummiasfalt eller noget andet lignende...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Natursten er ikke altid vandtæt. Lækagen kan skyldes, at tidligere beskyttende ler er blevet fjernet fra stenen. Det er ikke sikkert, at det hjælper med noget andet i stedet for fugeskum. Sandsynligvis skal en større del af stenens yderside isoleres med asfalt. Gennemføringen er ukyndigt udført.
Ja, det føles jo ikke helt professionelt med "påkletet" skumfog... Det er uden tvivl i gennemføringen det lækker dog, så en enkel løsning kunne måske være at fjerne så meget skum som muligt og tætne med noget bedre?
Hvis jeg SKAL grave ud, er det 1,5 m grus, der skal væk, suk...
Hvis jeg SKAL grave ud, er det 1,5 m grus, der skal væk, suk...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, en budgetløsning indtil videre kunne være, at du fjerner nogle cm af fugeskummet fra indersiden og tætner med silikone eller lignende materiale. Så holder du øje med det. Hvis det ikke er helt tæt, må du grave op på ydersiden til sommer.
Jeg tror ikke overhovedet, at det er selve fugeskummet, der lækker, men at naturstenen måske er blevet rykket ud af sin plads og har skabt endnu større fuger rundt omkring. Desuden ser det ud til, at der har været fugtbelastning i dette område i lang tid.
Det drypper fra selve skummet, ingen andre steder. Det var sidste forår, arbejdet blev udført, så hele sommeren lækkede det ved regn...
Forslag til en passende sort? Har to eksempler i første indlæg, men jeg har ingen idé om, hvad jeg egentlig skal vælge...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Gå ind i en VVS butik og bed om forslag. Det skal jo fungere godt sammen med PEM slangen også.
Hej!A Alphaminor sagde:Hej! Jeg ejer siden kort tid et ældre tømmerhus, som fik en tilbygget kælder engang tidligt 1900-tal. Muren rundt om kælderen består af natursten med cementmørtel, og er helt udrænet så vidt jeg ved. Kælderen er uindrettet og er ret fugtig, men intet som påvirker gulvbjælkelaget ifølge seneste inspektion. Dog lavede tidligere ejer en ændring lige før vi købte, han skiftede plads for indkommende vand. De gravede da ud en lille sektion af kældermuren og borede sig igennem ovennævnte stenblokke og førte vandrørene igennem og "tætnede" med byggeskum. Se billede.
Mit problem nu er dog, at når det regner, eller det er vådt i jorden (ikke nu om vinteren selvfølgelig) så lækker der vand ind i gennemføringen. Dette forårsager store vandpytter på kældergulvet, og især er kældertrappen begyndt at rådne der, hvor den står mod betongulvet, og det altid bliver vådt. Delvist skyldes problemet at kældermuren er udrænet, men det føles også som, at man burde kunne tætne denne gennemføring bedre! Har forummet nogen forslag?
Jeg overvejer uden at have talt med nogen om et andet tætningsmiddel, der er vandtæt, typisk SikaSwell eller Gummiasfalt eller noget andet lignende...
Jeg står overfor et lignende problem, og det er nogle år siden du postede. Må man spørge, hvordan det er i dag, og hvordan du gik til værks?
Mvh
Huset solgt siden nogle år. 😅 Jeg forsøgte faktisk at øge gennemtrængeligheden for regnvand i jorden på ydersiden ved at bore flere huller langs med den væg med jordbor og fylde med ren singel. Blev noget bedre. Derefter skiftede jeg fuget skum ud mod andet materiale, men jeg kan ikke rigtig huske nu, hvad det var desværre. Tror jeg prøvede noget asfalt. Held og lykke!
Klik her for at svare