Hej,

Jeg kan ikke rigtig finde et klart svar på følgende, så jeg prøver at stille spørgsmålet her.

Jeg har en entréudbygning i træ, resten af huskroppen er mursten. På grund af at facaden har været i dårlig stand, samt et vedholdende myreproblem, har jeg revet facaden ned og vil gøre det om.

Mit hovedspørgsmål er, om, og hvad, jeg skal tætne med mellem en tyk regel og murstensvæggen. Jeg vil bruge en blød fuge, hvor facadepanelet møder væggen. Skal jeg også tætne inde i væggen mellem regel og væg? Der er en sprække på et par millimeter i dag (se billede). Kan man bruge fuge skum? Eller skubber man isolering herind?

Det handler dels om at undgå unødvendig træk og dels om at undgå, at myrer og skadedyr har indgangsveje.

Væggen vil være opbygget som følger (indenfra og ud): Gips, dampspærre, regelværk/isolering, vindpap, ventilationsspalte/lægte, facadepanel.

Taknemmelig for svar. Jeg vil ikke ødelægge den gamle regel, der har klaret sig i en masse årtier. OBS: Nu handler det om sprækken på billedet, ikke den øvrige papplade, som vil blive fjernet.

• Murstensvæg ved siden af træstruktur med synlig sprække imellem, som viser slid og alder.
Jeg tror nok, at fogskum er den eneste rationelle vej.. eller nogen form for blød fugemasse alt. både og..

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
Fugeskum langs med reglen og blød fugemasse mod panelet?

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
En solid blød fuge, en der tillader en del bevægelse. Påfør tykt, så myrerne får en rigtig udfordring, ingen akryl eller latex. En solid udendørs fuge.

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
Tak for svarene. Jeg springer fugeskum over og bruger Casco Multiseal byggfuge i stedet.

Nu bliver facaden ventileret, så myrer har principielt kun vindduken at gnave igennem, så er de inde i isoleringen igen. Men det føles godt at tætne, hvor man kan alligevel.

Tak igen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.