701 læst ·
7 svar
701 læst
7 svar
Tænkte gipse om, trække til spots og spartle/male.
Hej, vi overvejer at gipse om, trække spots og et element i et rum. Værelset og den lange væg er en ydervæg med panel udenfor. Den lille garderobe vender også mod en ydervæg. Tanken med rummet er, at det skal blive et rum for vores børn, hvor de kan være sammen med venner og lege. I den lille garderobe er tanken, at vi skal have plads til et lille køleskab til drikkevarer samt eventuelt bygge et tv ind. El er nyt i rummet fra tidligere. Mit spørgsmål er vel egentlig, om det blot er at fjerne gipset og gipse om? Samtidig tænkte jeg også at isolere om, nu når man er i gang.
OKM MrHoerlin sagde:
Det enkleste og mest klimavenlige er vel at lade være med at gipse om. Min tro er, at børnene leger lige så godt alligevel. Men forklar gerne, hvordan du er kommet frem til, at det behøver at blive gipset om.M MrHoerlin sagde:
Ja forklar gerne også hvilket problem som skal løses ved at
Jeg forstår ikke rigtig formålet. Så det er svært at give andet end et generelt svar.M MrHoerlin sagde:
Generelt set ser jeg ikke logikken i at udskifte gips med gips eller isolering med isolering. Hvis formålet er, at børnene skal kunne omgås og lege, forstår jeg ikke, hvad der gør forskellen.
Er det ikke nok at møblere passende og indsætte passende LED-belysning?
Skal forsøge at svare så udførligt jeg kan. Det trækker meget i rummet. Det er et ældre hus fra 1969, og hvis jeg så skal trække nye spots, så tænker jeg, det er vel lige så godt at gøre det "rigtigt". Der er ingen varme indlagt i rummet i dag, og der findes rør, som kan tilsluttes til et nyt element. Så til det lille skab, som tidligere har været et rum til skrald. Man kan åbne udefra (de havde skraldespande der før). Der havde jeg tænkt mig at bygge et tv ind i dag. Så synes jeg, det er godt med forslag og ikke spørgsmål om hvorfor. Spørgsmålet er stadig, hvordan gør jeg dette bedst. Men jeg er taknemmelig for dine spørgsmål og håber, jeg har svaret på dem.O sagde:
OK
Det enkleste og mest klimaintelligente er vel ikke at gipse om. Min tro er, at børnene leger præcis lige så godt alligevel. Men forklar gerne, hvordan du er kommet frem til, at det behøver at gipses om.
Ja forklar gerne også, hvilket problem der skal løses ved at
Jeg forstår ikke rigtig formålet. Så det er svært at give andet end et generelt svar.
Generelt set ser jeg ikke logikken i at bytte gips mod gips eller bytte isolering mod isolering. Hvis formålet er, at børnene skal kunne omgås og lege, forstår jeg ikke, hvad det gør for forskel.
Rækker det ikke at møblere passende og sætte passende LED-belysning?
Det er det, vi tænker at gøre, da det lille skab har været et gammelt affaldskær. Så tanken er, at det skal væk, og så må jeg gipse om den del og tænkte så at gøre det i hele rummet. Jeg er taknemmelig for dit svar.anders07 sagde:
Ok, du behøver også da vide, hvordan ydervæggene er opbygget. Indvendigt isolerede ydervægge er sjældent en god konstruktion, da det kan føre til, at fugt transporteres indad i væggene, og der kan opstå kuldebroer og kondens som følge.
Man behøver altså vide, hvordan ydervæggene er opbygget.
Tænk på, at der ikke må være skjulte samlinger på varmerørene.
Man behøver altså vide, hvordan ydervæggene er opbygget.
Tænk på, at der ikke må være skjulte samlinger på varmerørene.
Jeg vil ikke virke nedladende. Absolut ikke. Jeg spørger for at finde ud af det. Præcis som du!
Men for at kunne svare fornuftigt på, hvordan man skal gøre, er man nødt til at kende formålet. Du skriver, at du skal "bytte gips". Hvad er tanken med det? Hvorfor duer ikke eksisterende gips og eksisterende isolering?
Uden at vide dette er det svært at give bedre svar end: Fjern gammelt, monter nyt, færdig! Og det er jo ikke meget hjælp.
Angående element er det vel egentlig bare at montere en moderne radiator, der klarer rummets behov. Gerne med en fjernstyret termostat, så I kan spare energi, når rummet ikke bruges. Automatisk eller ved hjælp af en bevægelsessensor/tilstedeværelsesdetektor.
Jeg følger ikke helt, hvordan du mener med TV i garderoben. Men det spiller ingen rolle. Det kan jo blive præcis så godt som man vil.
Hvad er formålet med at sætte op "spotlights"? Mener du indbyggede, skinmonterede eller løse flytbare? Indbyggede gør rummet meget statisk. I et legerum vil man ofte gerne kunne være meget fleksibel med møblering og dermed også belysning. Jeg ville ikke bygge spotlights ind nogen steder i dag. Jeg ser ikke pointen. Nu når der findes så mange forskellige LED-lyskilder at variere med, føles indbyggede spotlights upraktiske og umoderne.
Men for at kunne svare fornuftigt på, hvordan man skal gøre, er man nødt til at kende formålet. Du skriver, at du skal "bytte gips". Hvad er tanken med det? Hvorfor duer ikke eksisterende gips og eksisterende isolering?
Uden at vide dette er det svært at give bedre svar end: Fjern gammelt, monter nyt, færdig! Og det er jo ikke meget hjælp.
Angående element er det vel egentlig bare at montere en moderne radiator, der klarer rummets behov. Gerne med en fjernstyret termostat, så I kan spare energi, når rummet ikke bruges. Automatisk eller ved hjælp af en bevægelsessensor/tilstedeværelsesdetektor.
Jeg følger ikke helt, hvordan du mener med TV i garderoben. Men det spiller ingen rolle. Det kan jo blive præcis så godt som man vil.
Hvad er formålet med at sætte op "spotlights"? Mener du indbyggede, skinmonterede eller løse flytbare? Indbyggede gør rummet meget statisk. I et legerum vil man ofte gerne kunne være meget fleksibel med møblering og dermed også belysning. Jeg ville ikke bygge spotlights ind nogen steder i dag. Jeg ser ikke pointen. Nu når der findes så mange forskellige LED-lyskilder at variere med, føles indbyggede spotlights upraktiske og umoderne.
Klik her for at svare