Wow! Hurtige beslutninger!

Jeg er ude efter at få en væg (som er lavet af lecablokke) til at se ud som beton (eller lignende look).
Jeg har fået tip om, at Tadelakt kunne være en mulighed. Jeg har dog ikke, bortset fra flotte billeder, fundet nogen god information om materialet eller hvor man kan købe det.
 
  • Synes
ensamresande
  • Laddar…
Ud fra hvad du ønsker for slutresultat, ville jeg nok satse mere på Beton Ciré. På grund af at det er billigere, og at man virkelig kan få det til at se ud som støbt beton. Tadelakt er nok lidt for elegant til at se ud som støbt beton. Plus at Beton Ciré er billigere, og med lidt pudseerfaring kan man sandsynligvis klare det selv, hvilket ikke er tilfældet med Tadelakt.
Tadelakt kræver meget viden og flere specialværktøjer, mens Beton Ciré kræver lidt pudseerfaring og et stukkatørhåndstål.

Tadelakt pudses med en tykkelse på ca. 3 - 6 mm afhængig af hvilken effekt man ønsker (tykkere = mere krakelering).
Beton Ciré pudses med en tykkelse på ca. 1 mm, hvilket stiller høje krav til underlagets jævnhed. Jeg ville grunderpudse med en fibernetforstærket tyndpuds. Efter lidt slibning på den tørre grunderpuds, påføres primer for vedhæftning og for at det ikke skal tørre for hurtigt, når du arbejder med det.

Jeg skal ikke skrive en roman, men nu har du måske en idé om, hvad du kan overveje at gå videre med.

Jeg arbejder med begge materialer og køber det i Uppsala hos min forhandler der. Jeg tror, de er de eneste, der sælger original Tadelakt og Beton Ciré. Jeg ved ikke, om jeg må skrive virksomhedsnavne her, men hvis du googler "tadelakt," finder du min side, og der er et link til forhandleren. (Håber ikke, jeg bryder nogen regler nu)
 
  • Synes
Alexandra59
  • Laddar…
Den som søger skal finde!

Tak for tipsene! Beton ciré it is!
 
Forresten, nogen idé om hvad dette materiale/farve koster?
 
Beton Ciré ligger på omkring 300,- per kvadratmeter tror jeg, kun materiale. Så afhænger det af hvilket pigment man blander i. Til betonlook er det et sort pigment, som man kun behøver en yderst lille mængde af.
Det går ca. 1 liter per kvm.

(min side er den, der dukker op øverst når man googler "tadelakt")
 
Er det dig, tadelaktmannen, som i dag har haft en meget interessant artikel i en sydsvensk dagblad ... :) ?

I så fald har jeg forsøgt at sende dig en mail, men din hjemmesides anbefalede mailadresse fungerer ikke ...
 
Jo men vist er det det. :) Sjovt at høre, at artiklen er værdsat.

Jeg testede lige mailen, og det gik igennem som det skulle. Både gennem kontaktformularen og hvis man skriver adressen manuelt i sin e-mailklient.
 
Jeg googlede lidt efter artiklen..
Bliver nok lidt solgt også... http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/Holland_Harlingen/thumbs/phoca_thumb_l_img_0104.jpg
det her var en dejlig overflade. Skal prøve at få det til i brusebadet i kælderen.

Kan man pudse med almindelig mørtel på leca for at jævne ud og så lægge tadelakt på
så dette, og det ser jo ikke alt for svært ud..
http://www.youtube.com/watch?v=Wvf2UGMnjuE

Hvis man skal lave plader, kan man bruge "armerade frigolit skivor" bliver det tilstrækkeligt stabilt?
 
tadelaktmannen sagde:
Jeg testede netop mailen, og det gik igennem som det skulle.
OK - forsøgte igen - tror det gik igennem :)
 
@Krillew. Selvfølgelig kan man grunde med almindeligt mørtel. Det vigtige er, at det er en grov overflade. Tadelakten har brug for en "mekanisk nøgle" for at hæfte godt på underlaget. Det er ikke så klæbrigt i sig selv, kan man sige. Jeg plejer at bruge et piazavakvast-hoved og stiple i den våde grundmørtel.

Undgå de "armerede flamingoplader". Når man presser med stenen, giver pladerne efter lokalt og kan skabe ukontrolleret revnedannelse. Det er af største vigtighed, at underlaget er vibrationsfrit.

Pudset i videoen er et moderne produkt, der består af fem forskellige typer kalk. Det er blevet videreudviklet, siden videoen blev lavet, og man bruger ikke længere den teknik. Originaltadelakten er en slags kalk fra Marokko.
 
Tadelaktmanden, nogle spørgsmål til dig som er ekspert :)
1 Hvordan fungerer det med vådrumsregler og tadelakt? Godkendt?
2 Hvad bruger du for plademateriale i fx håndvask, køkkenborde m.m. hvis det skal være stift.
3 Stone, er det noget lignende? http://www.decomaterial.se/web/produkter/stone/
4 Er der noget af disse betonlignende materialer som fungerer på fx en entrégulv?
5 Kan man klare arbejdet selv, hvis man er nogenlunde handy?

Håber du har energi til at svare :) Det virker til at være rigtig lækre materialer.



 
@Jeppeknaster.
1. I badeværelse bruger man godkendt tætningslag under. Grunder med kakelfix inden tadelakten. Bare tadelakt er ikke godkendt, så tætningslaget skal være med.

2. Jeg limer og skruer flere vådrumsplader eller mineritplader til horisontale flader. I øvrigt bruger jeg gasbetonblokke så langt som muligt.

3. Stone er lignende i den forstand, at du får en fugefri overflade. Udseendemæssigt er der stor forskel efter min mening. I tadelakten får man en større dybde og en glattere overflade, der desuden ånder. Tadelakten modvirker også algevækst. Stone forsegles med hårdvoksolie eller lignende for at klare fugt. Derimod bliver stone hårdere og tåler en vis vibration. Stone er mere taknemmelig at blande pigment i, da farverne træder kraftigere frem end i tadelakt. I stone kan man blande op til 50% pigment, mens man i tadelakten kun kan blande maks 10%. Dette fordi bindemidlet i stone er en latexvæske, mens det i tadelakten er kalken i sig selv.

4. Til en entrégulv ville jeg ikke bruge tadelakt, da det er en ren kalkmørtel, der ikke bliver så hård. Stone er fremragende til det formål. På et entrégulv ville jeg "støbe" materialet på for at få en lidt grovere skridsikker overflade. "støbe", vent en kort stund og derefter glatte med jernspartlen.

5. Stone eller Claystone kan du selv arbejde med, vil jeg tro. Det er lidt stressende, da det tørrer hurtigt, fordi man påfører det så tyndt.

Håber, du fik dine svar.
Held og lykke! :)
 
Tusind tak for hurtige svar. Skal ned til Uppsala over midsommer, så det må blive et besøg hos Deco material & design for at se på produkterne live og måske købe lidt materialer med hjem og teste. Tanken er at få en overflade, der er så lig slebet beton som muligt. Bliver det godt, så vil jeg nok have det i badeværelserne også... :)
 
Tænkte bare stille spørgsmålet. Er der interesse for et tadelaktkursus i Stockholmsområdet?

Undrer om jeg overtrådte reglerne i dette forum?
 
Kan man bruge dette til en køkkenbordplade? Hvad skal man behandle den med i så fald?
Jeg er følsom over for kemikalier, så vi skal undgå så mange kemikalier og emissioner som muligt.
Dette ser ud til at være en løsning, der måske kunne fungere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.