Jeg overvejede lidt om det var muligt at fjerne disse reglerne i taget i min garage. Jeg mener altså de 100x100-regler, som den vertikale "reglen" er fastgjort i på det første billede. Den første regel får det til at se ud som en slags rammeværk, men det er kun den anden (set fra porten) tagstol, der har disse vertikale regler, den hviler dog ikke på dem. De resterende 100x100 ligger ikke under tagstolene, betyder det at de kun bærer bræddetaget man har sat op nedenunder, eller har de en slags stabiliserende effekt, selvom de ikke er i tråd med tagstolene? De resterende tagstoler ses på det andet billede, mere som en A-tagstol, hvad jeg forstår? Ikke fordi det er et professionelt byggeri direkte.

• Garageloft med træramme og vertikal bjælke fastgjort til vandret bjælke.
  • Garageloft med A-formet tagkonstruktion og synlige bjælker af 100x100 mm. Trækonstruktion med bræddetag ses tydeligt.
Spontant synes jeg, det lyder som om de absolut er en del af spærkonstruktionen og ikke kan fjernes, men det vil være lettere at svare på med mere information/billeder. Hvad mener du fx med "første regel" og at de resterende ikke ligger under spærene, hvordan sidder de så? Er det kun en 100x100 du vil fjerne eller alle? Hvilket spænd taler vi om, og hvor mange spær er der? Billeder, hvor man ser mere af helheden, inklusive møde tag-væg, ville være godt. Vertikale støtter som den du viser bærer generelt ikke taget men reglen under den.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T ToveJohannaS sagde:
Spontant synes jeg, at det lyder som om de absolut er en del af spærkonstruktionen og ikke kan fjernes, men det bliver lettere at svare på med mere information/billeder. Hvad mener du fx med "første regel" og at de resterende ikke ligger under spærene, hvordan sidder de så? Er det kun en 100x100 du vil fjerne eller alle? Hvad taler vi for spændvidde, og hvor mange spær er der? Billeder hvor man ser mere af helheden, inklusive mødet tag-væg ville være godt. Vertikale støtter som det du viser bærer generelt ikke taget, men reglen under den.
Jeg indså også, at billederne efterlod lidt at ønske! Jeg har taget nogle flere. De regler jeg taler om hviler ikke på væggen som stakstolen gør, men de er fastgjort imellem. Billederne viser det måske tydeligere end jeg kan forklare. Men de bidrager måske uanset med stabilitet mere end bare til loftet?

• Regler i et loftområde, hvor en rød pil peger på, hvordan de er monteret mellem bjælkerne, uden direkte støtte fra væggen.
  • En nærbillede af trækonstruktion i et loft med reglar, som ikke hviler på væggen, men er fastgjort imellem, med lidt isolering i hjørnet.
  • Trægulv med spær, set nedefra. Løse brædder stables, en hånd justerer dem. Viser, hvordan spærene er fastgjort mellem væggene.
  • Loft med træbjælker og brædder, hvor nogle reglar er forbundet mellem bjælkerne. Lyset strømmer ind fra et vindue i baggrunden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.