Tænkte at fjerne karmen og en regel for at få en lidt større åbning ind til køkkenet. Det er den venstre regel ifølge billederne, der er et udsnit i den, hvor en stående bjælke hviler på, men også i reglen til højre er der et udsnit, som bør kunne ses på billederne. Behøver jeg at forstærke, eller hvad mener I er rimeligt at gøre?

Det er en længdegående væg. Huset er et 1,5 plans fra 1972.
 
  • Plantegning af stueetage viser køkkenområde og nærliggende værelser med røde markeringer for vægjustering.
  • Døråbning med synlige trækarme og ledninger, set fra et rum ind i et køkken med komfur og hylder, del af hjemme-renoveringsprojekt.
  • Væg med synlige træregler og elektriske ledninger, bemærket regel planlægges fjernet for at udvide åbningen til køkkenet.
  • Træramme med markeret bjælke og udskårne sektioner, viser elektriske ledninger og fastgørelser.
  • Vægkonstruktion med træramme og elektrisk ledningsføring, inklusiv udskæringer i stolperne og en stikkontakt.
OK, så det er altså den stående regel under bogstavet "H" i "D8H" i nederste billede?
Spontant ser det ud som om den bare er til at have noget at skrue karmeskrue i, så kør på!
 
Ja det er den under "H". Ok ja jeg tænkte, at det var sådan, men var lidt bekymret for, at den er nødvendig for at bære op bjælken, selvom der findes en regel til.

Sockerhög Sockerhög sagde:
OK, så det er altså den stående regel under bogstavet "H" i "D8H" i nederste billede?
Spontant ser det ud som den blot er til for at have noget at skrue karmskruerne i så kør på!
 
Du kunne jo flytte den stående regel (eller selvfølgelig en ny uden spikerhul) til ved siden af den næste stående regel i enden af den horisontale bjælke og bevare effekten af to 45-regler, men jeg kunne tage gift på, at det ikke er nødvendigt...:)
 
Jeg vil helst have det åbent helt til den som sidder der. Skal lave en større åbning bare, uden karm.
 
BirgitS
Det er jo ikke usædvanligt, at den væg er en bærende hjertemur, og det ser jo ud til, at de har indsat en bjælke over døren for at kompensere for den åbning. Men for at være sikker, har man brug for konstruktionstegninger og/eller sektionsplan.

Er det en bjælke langs den stiplede linje mellem dagligstue og spisestue?

At ændre den bærende konstruktion betyder normalt, at man har brug for byggetilladelse eller byggeanmeldelse.
 
Det ser ud som om det kan gå. Hvordan ser det ud til venstre for åbningen?
 
Ja, jeg tænker også, at det er en bærende væg. Jeg har kun en plantegning, og den ser cirka ligesådan ud som den, jeg har vedhæftet, som er fra ejendomsmægleren. Kan man få fat i bedre tegninger? Er de gemt hos byggesagsafdelingen?

Der er ingen synlig bjælke i stuen (det er helt åbent der, hvor der ingen væg er), så jeg er tvivlende overfor, at der skulle være en der.

Spørgsmålet er, om det er, som "Sockerhög" siger, at den regel kun bruges til at skrue fast karmen. Bjælken burde hvile på den højre regel.

BirgitS BirgitS sagde:
Det er jo ikke usædvanligt, at den væg er en bærende hjertevæg, og det ser ud som om de har lagt en bjælke over døren for at kompensere for den åbning. Men for at være sikker har man brug for konstruktions tegninger og/eller snittegning.

Er der en bjælke langs den stiplede linje mellem stue og spisestue?

At ændre den bærende konstruktion betyder normalt, at man har brug for byggetilladelse eller byggemelding.
 
Jeg har desværre ikke åbnet op mere til venstre, så jeg har ikke rigtig styr på det der.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Det ser ud som om det kan lade sig gøre. Hvordan ser det ud til venstre for åbningen?
 
O ottoangel sagde:
Der er ingen synlig bjælke i stuen (det er helt åbent der ingen væg), så jeg er tvivlende til, at der skulle være en der.
der ligger sandsynligvis en i-bjælke i bjælkelaget der
 
Ja det er ganske vist sikkert sådan.

T tergo sagde:
det ligger sandsynligvis en i-balk i bjælkelaget der
 
Hvad findes der på førstesalen ovenfor bjælken? Og hvor ligger toilettet på førstesalen i forhold til stueetagen?
 
O ottoangel sagde:
. Kan man få tag på bättre ritningar? Är de sparade hos byggnadsnämnden?
tjek kommunens side eller ring, de er nok i byggelovsarkivet
her i vores kommune så kan man få tegningerne tilsendt via e-mail
 
Sockerhög Sockerhög sagde:
Hvad er der på første sal over bjælken? Og hvor ligger toilettet på første sal i forhold til stueetagen?
Der er en "stue" på første sal ovenover. Toilettet er flere meter væk i forhold til køkkendøren. Vedhæfter plantegning af første sal.
 
  • Plantegning af ovenpå med bibliotek, allrum, toiletrum og soveværelse. Viser mål på rum og gange på etagen beskrevet som "Vindplan".
O ottoangel sagde:
Der er et "allrum" på første sal ovenover. Toalettet er flere meter væk i forhold til køkkendøren. Vedhæfter tegning af førstesalen.
Men det er jo godt. Badeværelse og toilet er "tunge" rum, der skal forstærkes nedenunder.
Måske en synsbedrag, men på dine fotos ser det ud som der er en lille sprække mellem bjælken og de to stående reglar til højre, i hvert fald på den du vil fjerne. Hvis det er tilfældet, og bjælken hænger i de to søm, er det også et tegn på, at reglen ikke bærer særligt meget last...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.