Tænkte at fjerne karmen og en regel for at få en lidt større åbning ind til køkkenet. Det er den venstre regel ifølge billederne, der er et udsnit i den, hvor en stående bjælke hviler på, men også i reglen til højre er der et udsnit, som bør kunne ses på billederne. Behøver jeg at forstærke, eller hvad mener I er rimeligt at gøre?
Det er en længdegående væg. Huset er et 1,5 plans fra 1972.
Det er en længdegående væg. Huset er et 1,5 plans fra 1972.
Ja det er den under "H". Ok ja jeg tænkte, at det var sådan, men var lidt bekymret for, at den er nødvendig for at bære op bjælken, selvom der findes en regel til.
Sockerhög sagde:
Du kunne jo flytte den stående regel (eller selvfølgelig en ny uden spikerhul) til ved siden af den næste stående regel i enden af den horisontale bjælke og bevare effekten af to 45-regler, men jeg kunne tage gift på, at det ikke er nødvendigt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,121 indlæg
Det er jo ikke usædvanligt, at den væg er en bærende hjertemur, og det ser jo ud til, at de har indsat en bjælke over døren for at kompensere for den åbning. Men for at være sikker, har man brug for konstruktionstegninger og/eller sektionsplan.
Er det en bjælke langs den stiplede linje mellem dagligstue og spisestue?
At ændre den bærende konstruktion betyder normalt, at man har brug for byggetilladelse eller byggeanmeldelse.
Er det en bjælke langs den stiplede linje mellem dagligstue og spisestue?
At ændre den bærende konstruktion betyder normalt, at man har brug for byggetilladelse eller byggeanmeldelse.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 292 indlæg
Det ser ud som om det kan gå. Hvordan ser det ud til venstre for åbningen?
Ja, jeg tænker også, at det er en bærende væg. Jeg har kun en plantegning, og den ser cirka ligesådan ud som den, jeg har vedhæftet, som er fra ejendomsmægleren. Kan man få fat i bedre tegninger? Er de gemt hos byggesagsafdelingen?
Der er ingen synlig bjælke i stuen (det er helt åbent der, hvor der ingen væg er), så jeg er tvivlende overfor, at der skulle være en der.
Spørgsmålet er, om det er, som "Sockerhög" siger, at den regel kun bruges til at skrue fast karmen. Bjælken burde hvile på den højre regel.
Der er ingen synlig bjælke i stuen (det er helt åbent der, hvor der ingen væg er), så jeg er tvivlende overfor, at der skulle være en der.
Spørgsmålet er, om det er, som "Sockerhög" siger, at den regel kun bruges til at skrue fast karmen. Bjælken burde hvile på den højre regel.
BirgitS sagde:
Det er jo ikke usædvanligt, at den væg er en bærende hjertevæg, og det ser ud som om de har lagt en bjælke over døren for at kompensere for den åbning. Men for at være sikker har man brug for konstruktions tegninger og/eller snittegning.
Er der en bjælke langs den stiplede linje mellem stue og spisestue?
At ændre den bærende konstruktion betyder normalt, at man har brug for byggetilladelse eller byggemelding.
Men det er jo godt. Badeværelse og toilet er "tunge" rum, der skal forstærkes nedenunder.O ottoangel sagde:
Måske en synsbedrag, men på dine fotos ser det ud som der er en lille sprække mellem bjælken og de to stående reglar til højre, i hvert fald på den du vil fjerne. Hvis det er tilfældet, og bjælken hænger i de to søm, er det også et tegn på, at reglen ikke bærer særligt meget last...





