Har et hus fra slutningen af 1800-tallet med tømmerkonstruktion (2 etager + kælder, dette vedrører stueetagen). Har fundet en vandskade under måtterne, vi har revet ud
og vil nu gerne rive en lille væg for at fjerne alt beskadiget træ. Det er altså væggen bag håndvasken. Til højre er der en tømmermur.
Jeg vil også gerne fjerne væggen for at få en bedre planløsning. Har googlet som bare pokker for at forsøge at finde ud af, om det er risikofrit at rive væggen ned uden at lave en bærekonstruktion, men ville gerne modtage synspunkter. Væggen fortsætter ikke gennem huset, er ikke i midten af huset, ikke i nærheden af skorstenen
. Det er den højre grønne markering på plantegningen. De røde markeringer er skorstene. Samt et bonusspørgsmål, den venstre grønne markering bør heller ikke være bærende vel? Forstår at kun en konstruktør på stedet kan garantere noget, men håber alligevel at nogen kan berolige mig
Sandsynligvis er de ikke bærende, da spærene ligger på tværs og hviler på skillevæggen i den store del, den mindre kan de hvile på væggen, hvor langt er huset på tværs, kan du se hvilken tykkelse der er på spærene?
Indervæggene, der udgår fra skorstenen, plejer at have en vigtig stabiliserende funktion for ydervæggene. Særligt hvis de er så lange, at tømmeret er skarvet (normalt via en knude, hvor inder- og ydervæggene mødes).
Tager du den venstre grønmarkerede væg væk, skal du måske overveje, om ydervæggen skal stabiliseres på en eller anden måde.
I et så gammelt hus kan man ikke tage noget for givet. Gulvbjælkerne til næste etage kan ligge i hvilken som helst retning. Hvis du vil have et pålideligt råd, skal du finde ud af gulvbjælkernes retning. Kig på gulvbrædderne i etagen ovenfor. Bjælkerne ligger vinkelret på brædderne. En simpel opmåling på længden og tværs letter som flere har påpeget også vurderingen.
Tænkte følge op lidt, nu er håndvasken væk og jeg har kigget i gulvet. Fjernede en dryppende bunke glasfiber og gravede spånerne væk. Væggen står på en af gulvplankerne, som igen hviler på muren og på en tværgående bjælke. Plankevæggen sidder kun fast i tømmermuren med søm. Ingen bærende tagkonstruktion over. Plankerne på overetagen ligger samme vej som her. Sætter saven i i morgen og håber, at den ikke klemmer
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.