Har et rum i vores lade, som jeg gerne vil lave om til hønsehus. Men jeg er bekymret over loftet. Armeringen i betonen er synlig og rusten, se billede. Jeg vil ikke have, at loftet pludselig skal mase hønsene, eller mig selv. Hvad tror I, hvor slemt er det? Og hvordan kan det udbedres?

• Synligt rustent armeringsjern i betontag med en ledning og lysarmatur, bekymring for sikkerhed i et fremtidigt hønsehus.
M msundq sagde:
Har et rum i vores lade, som jeg gerne vil lave til hønsehus. Men jeg er bekymret over loftet. Armeringen i betonen er synlig og rusten, se billede. Jeg vil ikke have, at loftet pludselig skal knuse hønsene eller mig selv. Hvad tror I, hvor slemt er det? Og hvordan kan det udbedres?
Tror ikke, det er nogen fare overhovedet, overfladisk armering ruster altid. Derfor skal den som regel ligge mindst 30mm inde i en støbning, og beton er "aggressiv", så mere rust i overfladiske jern da fugt & ilt tilføres konstant.

Du ser ud til at have gammeldags solid støbning med brædder som formbygning, og du har garanteret flere lag armering i forskellige lag, de plejede ikke at spare på dimensionerne, medmindre det var krigstider. Selv den relativt store støbeflade signalerer god armering.

• Synes
Kustvägen og 1 anden
  • Laddar…
Det er meget sparsomt for at være armering. Kan det være noget andet?

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
Ville gætte på, at det er armeringsstøtte eller noget andet. Meget svært at forestille mig, at det er konstruktionsarmering.

Tak for svaret! Kan/bør man gøre noget for at stoppe yderligere rust? Male?

M msundq sagde:
Tak for svar! Kan/bør man gøre noget for at stoppe fortsat rust? Male?
Nu arbejder jeg med at bygge nye beton konstruktioner og ikke reparation, så jeg er ikke ekspert i at reparere gammelt.

Men ud fra billedet synes jeg ikke, det ser ud til at være en "stor" påvirkning/skade, så jeg ville ikke have repareret det for et hønsehus. Men hvis jeg skulle reparere det, ville jeg have hugget rent omkring armeringen, børstet løs rust væk, påført en reparationsmørtel som Ardex A46 eller lignende.

Kunne jo også være et forsøg på svejsebeslag til eventuel indretning/bokse/o.s.v.

M msundq sagde:
Tak for svar! Kan/bør man gøre noget for at stoppe fortsat rust? Male?
Skal vi vide mere, skal du børste løs rust væk på et sted og tage et billede af det, der er bagved rusten.

MrJay
Børst med metalbørste, spray på eller påfør zinkfarve med pensel. Klart.

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.