Hej,
Problemet:
Nu vil jeg gerne have masser af meninger. Jeg har revet gulvet op for at isolere om. Mistænkte, at der var noget med syldestokken. På billederne ser vi bjælkelaget, som nederst er råddent (stukket kniven ind), og syldestokken, som bjælkelaget hviler på, er også råddent.
Årsag:
Vi sænkede jordniveauet udenfor for tre år siden.
Jeg tror, at det simpelthen har stået under jorden, og det er årsagen til dette.
Når jeg læser om rådne syldestokke og lignende, kommer der ofte spørgsmål op om kanelagtigt pulver, ægte hussvamp osv. Når jeg stikker med kniven, falder det ret let sammen; jeg ville ikke have reageret, hvis det ikke var for det, jeg har læst på internettet.
Foranstaltning:
Fik et tip fra en person om at forstærke bjælkerne, stille regler på tjærepap, mod grundstenene, mellem gulvbjælkerne og fastgøre disse regler i gulvbjælkerne og de stående planker (tømmeret), så dette bliver bærende i sig selv. Selv ved jeg ikke lige nu, hvad jeg vil gøre.
Spørgsmål:
Behøver jeg at fjerne alt det rådne, eller kan jeg stadig sætte forstærkninger på gulvbjælkerne? Hvis ikke, hvad er der farligt ved knastørt, men ubrugeligt tømmer?
Hvad synes I om idéen ovenfor?
(Skal lægge gulvvarme i hele underetagen samt renovere en hel del, så jeg havde ikke regnet med den ekstra tid, dette tager, hvilket betyder, at jeg søger en nem, men stadig holdbar løsning)
Hej, tak for svaret. Jo, der har nok været en orm der, da det var vådt. Har i dag savet lidt gammelt væk og ikke set skyggen af liv i træet. Tror, at det var vådt for ganske længe siden.
Troligtvis ikke ægte hussvamp. Den havde nok ikke givet op så let. Sandsynligvis bare "almindelig" råd, der nedbryder træet.
Hvis fundamentet og stokkene nu er knastørre, er det jo godt. Så bør der ikke blive fornyede fugtproblemer.
Den hurtige simple billigste løsning er nok den, som du har skitseret. Den fungerer, så længe fugtindholdet i fundamentet holder sig lavt.
Ellers er anbefalingen jo stadig at fjerne alt fugtskadet træ.
Vil du være helt sikker på, hvad det er, så skulle det være muligt at sende prøver ind til analyse, men det tager sandsynligvis lidt tid.
Har jordniveauet altid været som inden I sænkede det, eller er det langsomt blevet højet gennem tiden, og I har gendannet det oprindelige niveau?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.