lars_stefan_axelsson sagde:
Præcis, man kan MIGe (egentligen MAG) næsten hvor tykt som helst, især hvis man spraybuesvejser i stedet for kortbue, men efter at have gjort begge synes jeg nok, at MIG/MAG egner sig bedst til tyndere plade. (Men så har jeg i øvrigt aldrig mestret spraybuen) Det er ikke for ingenting, at lysbuesvejsning stadig er det mest almindelige i skibsindustrien. ;-)

Det har jeg dog aldrig prøvet (det fandtes ikke, da jeg lærte det) hvordan er det i sammenligning med gas?
Tror ikke, du rigtig ved, hvad du snakker om. Man stringrer oftest op, når man svejser i tyk plade. Det kan man gøre både med blandgas og solid tråd eller med rørtråd og co2.
Hvis man kan, kan man også bundsvejse og derefter placere emnet i leje og så svejse a-mål f.eks. a15 uden videre.

Hvordan tror du ellers, man svejser kommercielt i tyk plade? Med elektrode... :)?

Svejseautomater bruger både pulverbue og tråd+gas.

Nogen nævnte 10mm med mig/mag. Man kan egentlig svejse hvor tykt som helst, 100 mm er normalt forekommende.

Senest redigeret:
Snailman
jeg har gassvejser, elektrodesvejser og MIG-svejser. Skal jeg svejse tyndere plade, typisk 1 mm, er det nemmere med MIG'en. Elektrodesvejseren er ret håbløs der... Er det en ret tyk plade, så bliver det elektrodesvejseren, mest fordi MIG-svejseren var ret billig (svag), og så har elektrodesvejseren mere kapacitet.

Gassvejseren er jo den mest besværlige, da det gerne bliver lidt varmt, hvilket skaber spændinger i pladen, og den bøjer sig...

dunde sagde:
Hvordan tror du ellers man svejser kommercielt i tykk plade? Med elektrode... :)?
Ja, senest jeg var på et værft så var det præcis sådan, man gjorde for det meste, dvs svejsede med elektrode. Ifølge eksperterne tog det nemlig længere tid at sætte automaterne op end at lægge svejsningen i hånden, så man sparede ikke nogen penge på det. Det var kun under ret specielle omstændigheder, at man brugte automater, da disse var (er?) ret begrænsede. (I modsætning til bilindustrien brugte man ingen robotter, som er mere avancerede.) Hvis man tæller i meter svejsning blev det selvfølgelig lidt anderledes.

Nu var det flere årtier siden, jeg sidst var på et værft, man har sikkert haft en vis udvikling. Man har fx lukket dem... ;-)

Og hvis du læser mit indlæg, så står der intet i det, som faktisk modsiger det, du siger. Jeg har selv svejset MAG op til 10 mm med kort bue og flere strenge, så jeg er udmærket klar over, at det går aldeles udmærket. Men det er alligevel ikke det udstyr, jeg ville vælge, især fordi man ofte svejser tungere konstruktioner på plads (udendørs), og der er elsvejsen betydeligt mere handy.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.