Hej! Skal have et smedehegn til nybygget terrasse 6*4m og har absolut ikke lyst til at betale de løbende meterpriser, der gælder i Örebro lige nu.(1500-2000 sek/lpm).
Vil gerne svejse selv(eller med hjælp fra en svejsekunnig nabo/ven).
Hvor starter jeg? Hvilken type svejsemaskine har jeg brug for? Ved at andre på forumet har resoneret som mig ang. smedeprodukter. Kan ikke nogen kunnig lægge en svejseskole op?
Forklar hvilke typer svejsemaskiner der bør bruges til forskellige job/materialer.
Hvilke forudsætninger kræves? Arbejdsområder, svejsebord etc.
Hvilke tilbehør kræves? Svejsetænger mm.
/Stefan

en lille 220v elsvejser fungerer fint til at køre 2,5mm pinde med og er vel, hvad jeg vil anbefale, hvis du ikke har et meget stort budget.

en plan overflade, helst pladebeklædt, eller en stor plade, hvis det er muligt at få fat i (10mm tyk eller mere)

lidt svejsetænger er altid godt.

og en vinkelsliber.

og bestemt beskyttelsesbriller, høreværn og handsker.

tænk på, at svejseren brænder nøgen hud, så langærmet er at foretrække ( medmindre du er en utrolig sej motorcykelbygger i USA, for de har tilsyneladende ikke ondt af sådan noget)

så er det bare at komme i gang, hvis du har et tilstrækkeligt stort bord, kan du tegne rækværket op på bordet inden. det plejer at lette det, hvis man skal have vinkler eller lignende.

det er svært at forklare, hvordan man svejser, men hvis du svejser med pind, holder du pinden lidt skråt mod underlaget og ser derefter smelten nærmest pinden, derefter kommer slaggen, prøv på nogle skrotstykker og forsøg at se, hvor smelten er, og hvordan den opfører sig.

Skal du galvanisere, er det vigtigt, at du har slået slaggen ordentligt væk, ellers ser det ud som skidt efter galvaniseringen.

Tak for starten Blackadder!
Fandt en "Håndbog i elsvetsning" på Biltema for 120:-.
Som jeg forstår det er udfordringen med et rækværk:
1. opretholde vinkelrethed
2. undgå vridninger i konstruktionen.
3. få pæne svejsesømme når man er amatør.

Men med dagens priser på smedearbejde er jeg villig til at tage lidt defekter.;)
/Bjarven

Fremstil en jig og øv på alle metalstykker, du finder.
Øvelse og jig sparer tid ...

Bjarven sagde:
Tak for starten Blackadder!
Fandt en "Handbok i elsvetsning" på Biltema til 120:-.
Som jeg forstår det, er udfordringen med et rækværk:
1. opretholde retvinklethed
2. undgå vridninger i konstruktionen.
3. få pæne svejsesømme når man er amatør.

Men med dagens priser på smedearbejde er jeg villig til at acceptere nogle defekter.;)
/Bjarven
Ja, husk at stålet krymper når det afkøles, så hvis du f.eks. vil have en 90-graders vinkel og svejser på indersiden af den, skal den være en eller flere grader større end 90, når du starter. Den anden fejl, nybegyndere gør, er at de ikke lader svejsningen trænge nok ind, og fugen bliver så dårlig og overfladisk (dvs. det tilførte materiale lægger sig "ovenpå," og svejsningen opnår ikke fuld styrke. Du skal ikke påføre det halvt så hurtigt som du tror... ;-) En godkendt svejsning går i øvrigt i stykker i materialet ca. 50 mm fra selve svejsesømmen, så hvis du trækker og bøjer lidt på gefühl, skal selve fugen altså ikke flække (forudsat at geometrien ikke er helt urimelig forstås).

Derefter er der ingen større vanskeligheder, i bilindustrien tager svejsekurset to uger (men vi gjorde det på én). Jeg havde dog en lærer, der havde set tusindvis af 19-årige passere forbi i de 20-30 år eller så, han havde undervist. Han var uhyggeligt dygtig til at se, hvad man gjorde forkert, hvorfor og hvilken indstilling der førte til det.

Og høreværn er godt, ikke fordi svejsning egentlig larmer, men du tør mere, hvis det er mere stille. Og som sagt, øv, øv, øv. Du vil ikke få det rigtigt første gang. Har du flere spørgsmål, så spørg endelig, vi hjælper så godt vi kan.

Senest redigeret:
Undervurder ikke "punktning". Skal du svejse et rækværk med div krøller, så anbefaler jeg dig at lægge det ud på noget plant og så punktsvejse alt sammen, inden du svejser resten, på den måde undgår du en del vridning i konstruktionen. Ellers anbefaler jeg dig som nybegynder at kigge på en brugt MIG-svejser og købe en lille flaske med MISON eller kuldioxid. Meget lettere at svejse med som nybegynder, bare prøvesvejse på et stykke, så det flyder jævnt og lyder godt.

H
Mig svejser eller elektrodesvejser - ja, egentlig vil man nok have begge dele.
Jula har nu i deres Tilbudsafdeling en vekselstrøm elektrodesvejser til 399:- Billigere end brugt på Blocket. Den sælges kun via postordre, ser det ud til.
En jævnstrøm elektrodesvejser er mere behagelig, men så ligger prisen på 2500:-
Hvis man vil svejse plade, er det en mig svejser man skal købe, den er også god til lettere konstruktionssvejsning.
"Almindelig" mig svejser koster fra 2000:- og opefter. Hvis man vil have svejsegas, skal man købe det ekstra.
Simplere gasløse mig svejsere er billigere. Alle mig svejsere kan bruges med fluxfyldt tråd, så slipper man for gas.

Til dit smedeværn er den billige Jula svejser helt tilstrækkelig, du skal sikre op til 16 ampere på det stik, du bruger.

holmertz sagde:
Migsvets eller pinnsvets - ja, egentlig vil man nok have begge.
Præcis, man kan MIGe (egentlig MAG) næsten hvor tykt som helst, særligt hvis man spraybuesvejser istf. kortbue, men efter at have gjort begge så synes jeg nok, at MIG/MAG egner sig bedst til tyndere plade. (Men da har jeg iofs aldrig behersket spraybuen) Det er ikke for ingenting, at elsvejsning stadig er det mest almindelige i værftsindustrien. ;-)

holmertz sagde:
Alle migsvejsere kan køres med flusfyldt tråd så slipper man for gassen.
Det har jeg derimod aldrig prøvet (det fandtes ikke, da jeg lærte det) hvordan er det i sammenligning med gas?

79:an sagde:
Meget lettere at svejse med som nybegynder, bare at prøvesvejse på et stykke, så det flyder jævnt og lyder godt.
Ja, men så får disse nybegyndere uden undtagelse dårlig indtrængning (og så siger kvalitetskontrollanten "gør det om, gør det rigtigt" :-) Men, det er ikke svært, det kræver bare lidt øvelse og en forståelse for, hvordan et godt resultat ser ud (man skal få en præcis stor nok valk på bagsiden af pladen). Og så er stavsvejsning vel heller ikke så svært, bare man får løsnet stangen de første gange, når man mislykkes med at tænde den og brænder den fast. ;-) For det gør man. Og det lyder temmelig grimt og er lidt stressende at høre svejseren kæmpe og hvine. :-)

Jeg ville sige, at de svejsninger, der kræver to hænder (gas/TIG), tager længere tid at få styr på, fordi du både skal kontrollere smeltningen og samtidig med den anden hånd tilføre materiale i passende hastighed. Som nybegynder bliver enten det ene eller det andet rigtigt, men aldrig begge samtidig. :-) Kræver bestemt mere føling (som at gasskære tyndplade med flotte og rene snit og god udløb; det tror jeg ikke, jeg kunne klare i dag uden lidt øvelse.)

Og så er punktsvejsning måske endnu lettere, men at sigte med en tang og holde en knap ind kunne man jo lære en middelbegavet chimpanse, så det tæller vi ikke med. :-)

Tak for al info. Skal vurdere og suge det til mig.
Interessant at få input om hvilken teknologi der er nemmest i kombination med egnethed for netop smidesgelænder.
Jeg føler mig ydmyg overfor opgaven. Det bliver hårdt at lære, men hvis jeg rent økonomisk går i nul ved at købe fra håndværkere, så har jeg i det mindste lært at svejse for pengene.
/Bjarven

H
Bjarven sagde:
Tak for al info. Skal vurdere og suge det til mig. Interessant at få input om hvilken teknik der er nemmest i kombination med egnethed til netop smedesvær. Jeg føler mig ydmyg over for opgaven. Det bliver hårdt at lære sig, men hvis jeg rent økonomisk går på et ud med at købe fra håndværker, så har jeg i det mindste lært at svejse for pengene. /Bjarven
Godt nok har for tiden en MIG svejser, men skulle jeg have brug for at svejse 10 meter altangelænder, ville jeg nok købe en billig pindsvejser til formålet.

holmertz sagde:
Visserligen har har för närvarande en MIG svejs, men skulle jeg behøve at svejse 10 meter altangelænder, ville jeg nok købe en billig pinnesvejser til formålet.
Jeg har adgang til begge og ville som sagt også vælge det sidste.

Til den som spurgte først: Sørg for, at du har masser af materiale at øve på, og forvent at skulle smide noget svarende til et gelænder væk, så går det nok godt. Og som sagt selvom det går lige op, har du lært noget og forhåbentlig haft det sjovt. Bare sæt ikke ild til noget, det er ikke lige så sjovt. ;-) Rent tørt og pænt der hvor du svejser, og alt brændbart på behørigt afstand. Sørg også for, at du har godt fæste til returledningsklemmen, og husk, at det er strøm, du har med at gøre, ikke så høj spænding, men alligevel. Man skal ikke sjuske med det, for så kan det straffe sig.

Senest redigeret:
Nu er jeg langt fra svejser, men vil alligevel sige, at elektrodesvejseren er utroligt undervurderet. I de fleste tilfælde svejser jeg bedre med en elektrode end med en Mig, derimod elskede jeg simpelt hen gas og Tig på kurserne.
Gasløs Mig nægter jeg at bruge, den sprøjter ofte noget ud, der skal ligne en fuge, men jeg har aldrig haft nogen kontrol over smelten med sådan en.
Det føles som om, den aldrig får en chance for at begynde at smelte, før noget sker, og så begynder man forfra igen *suk*

Måske skulle jeg tage kurser igen *S* men jeg holder mig helst til elektrodesvejseren, og til et trappeværn er den nok også det bedste valg. Bare slå slaggen væk og skaf gerne en stålbørste til vinkelsliberen og beskyttelsesbriller.

/Kent

TIG'en er en ualmindeligt god svejser til visse ting, men jeg bruger oftest elektroden jeg også, dog har vi en fin ESAB MIG på arbejdet som er perfekt til lidt plade og når man skal "punkta" sammen sine konstruktioner. Selv så købte jeg en invertersvejser til mit eget garage, fungerer til og med at svejse almindeligt udstødningssystem med.......

snickarboden sagde:
I de fleste tilfælde svejser jeg bedre med pind end med en Mig, men jeg elskede virkelig gas og Tig på kurserne.
Indstillingsspørgsmål måske? Og da mener jeg svejsen... ;-) Men på den anden side trives du med TIG, og der er endnu flere knapper at skrue på, så det er en svagere hypotese (dog ingen spændingsregulering). Hvad bliver problemet med dine MIG-svejsninger? Dårlig indtrængning, porer eller hvad? Jeg har svejset alt mellem 0.6 og 5mm (endda enkelte 10mm) gods med MAG med godt resultat, så det er ikke umuligt.

Som naturaliseret Göteborg’er så gør det mig ondt at gøre reklame for nogen anden end ESAB :-) men Miller har faktisk en lidt bedre side med bøger, billeder og video om al slags elsvejsning http://www.millerwelds.com/resources/

P.S. Jeg fandt følgende citat på Millers side, som bare var for godt: "Stick welding got its name not because the electrode looks like a stick, but because EVERYONE sticks the rod to the workpiece when learning how to weld." Så sandt som det er sagt. :-)

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.