Hej

Jeg tænkte at lave de fem første trappetrin svævende. Ved nogen om der findes retningslinjer for, hvilken belastning et trin skal kunne klare? Jeg har fundet dette hos boverket side 24, 5:3 i tabellen. 1500N for punktlast og 2000N/m². Til sidst står der også ” 5 Kræfter forårsaget af personer i hurtig, kraftig bevægelse er ikke inkluderet i angivne laster. (BFS 2010:2).” Hvis en 100kg person hopper yderst på et trin, hvad bliver belastningen da?

I
I___________________\/ Last i N?
I __________________ I
I
I

Jeg tænkte at svejse et passende antal stangstål (U-bjælke?) på stålstolper (KKR firkantrør? tåler fra gulv til loft) som boltes fast i væggen. Trinene beklædes så helt med eg, og stolperne skjules i væggen.

Så hvad tror I, er det den rigtige vej at gå?
/Pär

Lidt andre seje svævende trapper .

Senest redigeret:
Lasten er ikke vigtig, svigten er det som skal minimeres. Desværre kan jeg ikke fuldt ud beregne på stål, men min erfaring fra ståltrapper er, at svigt kan mærkes, og det spreder sig i konstruktionen som små vibrationer.

Hvordan beregner man svigt uden last? Beregn 1kN som punktlast længst ude, multiplicér den lasten med 1,3 og se om bjælken holder. Derefter tager du den samme last uden at multiplicere den op og kigger på nedbøjningen. Bliver den mindre eller lig med længden på konsollen delt med 450, så får du en stiv og god trappe. Dimensioneret ifølge bkr.

ville du tage kkr og montere som indfæstning i væggen og gemme dem i væggen, eller ville du tage en u-bjælke, som du svejser trinene fast i, og lave den af to eller tre kkr profiler?

for du skal huske, at svajet du mærker, er ikke kun profilens bøjning, men også der, hvor den er indfæstet, som bevæger sig, og så kommer det, at statisk vægt ikke er det samme som dynamisk bevægelse, så 1kN er ikke i nærheden af den belastning, som den vil blive udsat for
(for tænk dig, at nogen løber op ad trappen og tager afsæt for at hoppe to trin, så er det langt mere end 1kN)

så jeg ville nok kontrollere med 3kN yderst i hvert fald, men først tjekke svajet, og da ikke kun i konsollen, men også bevægelse i indfæstningen og regne så ugunstigt som muligt

men hvis du vil have hjælp med beregningerne, så skal du sige, hvad du har tænkt dig for mål og dimensioner, og husk at det stiller ret høje krav til din svejsning med, hvis du skal gøre den sikker

så rent teoretisk kunne du klare dig med en 40x40x3mm kkr som trappetrin, men da uden marginer og kun på brudgrænse (havde ikke overskud til at lave hovedregning på bøjningen), men så kommer vi til det, jeg påpegede, at det stiller krav til svejsningen (1m bredt trin og 1,5kN yderst), så bliver den 4cm lange svejsning nødt til at tage en trækstyrke på 75kN, og så kommer der vibrationer og levende energi, når vægten lander på det hele, men hvis man ser bort fra det, så skal hver cm svejsning klare 2 tons træk, og det er med sikkerhed, og jeg ville ikke regne med, at jeg kunne lave en så stærk svejsning selv, og at den ikke revner heller

så hvordan havde du tænkt, at det skulle se ud?

Tak for svarene indtil videre...

Jeg overvejede U-profil til trinene, hvor to stykker svejses på hver side af en KKR. Men allerede nu er jeg blevet klogere. VKR er stivere end KKR, som er stivere end U-profil, så trinene skal måske laves af VKR. Korrekt? Er det bedst at svejse profilen direkte på, så man får trækspænding i overkanten (ikke på siden, som jeg først tænkte, hvor man får et moment og forskydningsspændinger). Hvad er den bedste måde? Jeg vil tegne nogle forskellige alternativer (forsøge at holde en maksimalt tykkelse på trinene på 50 mm, som de øvrige trin vil have) og vende tilbage...

Trappen er den, der går ned til kælderen (som er helt udbygget), og væggen er 350 mm massiv letklinker. Etagedækket er støbt, så jeg har betonplader i både gulv og loft. De stående profiler (som også burde laves af de stive VKR) kan boltes i letklinkervæggen, gulvet og loftet og derefter beklædes med passende materiale.

Nedbøjning bør ikke være mere end en 450-del af længden, tak for det!

Jeg vender tilbage...
/Pär

Her er et forslag, har jeg regnet rigtigt?

VKR 80×40×5
Iy: 257000mm4
L: 950mm
F: 1000N
E: 210000

Nedbøjning=F×L^3/(3×E×Iy)=5,3mm

Hvis to VKR 80×40×5 anvendes, bliver nedbøjningen 2,65mm
950/2,65=360 hvilket ikke helt er 1/450 men hvis den sidste indtegnede 40×40×4 medregnes, burde man være ret tæt.

Hvis trappen skal klare 1/450 ved 3000N, får jeg kun ligningen med dobbelt 100×60×6,3 (da egenvægten ikke er medregnet). Trinene bliver så lidt for tykke..

Hvordan søjlerne påvirkes, har jeg ikke regnet på endnu.

/Pär

• Diagram over stålprofiler i en trappekonstruktion, viser VKR 60×40×4, VKR 40×40×4 og VKR 80×40×5 arrangeret i trappetrin.
har ikke kontroltalt det du har gjort og kan du bolte det i væg og gulv/loft så burde det fungere med ikke at tage ind svigt i de stående fastgørelser, og så er der lidt jeg vil kommentere

du bør tænke på hvordan de skal svejse sammen og tænke på hvordan fugen belastes, og at have som det ser ud der, så bliver det lidt underligt i mine øjne da du har en 40mm bred vkr og så ovenover en 80mm bred så kan du kun svejse den på én side da den ikke får kontakt med den anden stående profil og så tilføjer at går du på det ydre trin så vil den kun bevæge sig; så du skal beregne svigt på den alene, men det er kun at du svejser på en kant eller en stag mellem profilerne i kanten af trinet, så de samarbejder, for skal du lægge træ på det, så vil det nok føles underligt, hvis det ydre bøjer sig betydeligt mere end den indre profil

da jeg skrev, at du burde kontrollere med 3kN, var det ikke for svigt, men for hul. så du ved, at det holder ved svejsningen og ved, hvilken belastning der bliver der, og derefter beregne profilerne separat, men som du har tegnet nu, så bliver det lidt ujævnt med den bageste, så det måske kan være en tanke at beregne med 100x50x4 og evt. mindske de stående til 30x60x4, så der kun bliver 3 cm mellem profilerne i trinet, og så får du 26 cm fra forkanten i trinet til forkanten på næste trin, men det er ikke så stor forskel mod 28 cm, som du ville få ved at skifte profilen til 100x50 og så får du også mindre belastning på svejsningen

(kom i tanke om, at det afhænger lidt af, hvordan du skal svejse, om det er med pind eller noget andet, så ville det blive trangt at komme ind med det mellem, hvis du kun har 3 cm der, hvis du skal komme ind med et MIG mundstykke og få en god vinkel mod samlingen)

så kan jeg tilføje, at førhen beregnede man svigt på gulv ikke skulle overskride 1 cm ved punktlast på 1kN eller 1/300 så klarer du 1/300 på trinet så vil det nok ikke føles underligt, da det kun bliver 3mm på trinet

lidt underligt i mine øjne da du har en 40mm bred vkr og så ovenover en 80mm bred så kan du kun svejse den på den ene side da den ikke får kontakt med den anden stående profil
Tanken med den sidste 40mm er bare for at få trinet under det andet trin, tænker at det ikke tager så meget last længst inde hvorfor det er nok at svejse den på en side. Men du har ret, skal måske overveje om.
svejser på en kant eller et stag mellem profilerne i yderkanten af trinet så de samarbejder
Var lidt sjusket ved tegningen, men det havde jeg i hovedet, ligeså en plade over alle tre for at forhindre at knække trætrinet hvis man træder med en hæl lige i 40mm sprækken.
så kan jeg tilføje at før så regnede man på sving i gulv ikke skulle overskride 1cm ved punktlast på 1kN eller 1/300 så klarer du 1/300 på trinet så vil det nok ikke føles underligt da det kun bliver 3mm på trinet
Godt! Vil gerne ikke gå op til 50mm profil på trinene (gør at det bliver mindst 60mm tykke, hvilket er lidt for meget).

Tak for gode synspunkter, vil forsøge at regne lidt på forskellige måder at svejse.

ok så tror jeg, at jeg forstår dig og hvordan du vil have det, og det jeg kan forestille mig kan være værd at tænke på er, at du tager din 60x40 profil, som du alligevel skal købe, og når du alligevel skal have en træplade ovenpå, så kommer det ikke til at ses nævneværdigt og det går an at lave nogle løsninger

det første for at stabilisere op det du allerede har tegnet, så det bliver som du regner, så skærer du den profil, så du får 40mm lange stykker og "stiller" den, så du får en side udad, og på den måde får du en stærk vridstyvhed, som sammenføjer trinene

så vil jeg, for at få en mere stabil og stærkere fastgørelse, tage den profil og lave et stag ud mellem trinene, så du først svejser 4 svejsninger /profil (over/underside + foran/bag) og så sætter du 60x40 profilen mellem i stykker på ca. 10-15cm, og på grund af, at du kommer til at have en svejsning, der er lidt i vejen, så kommer den til at komme ca. 5mm fra den stående, men det går an at fylde med en ordentlig svejsesøm og derefter svejse på over- og underside også, så får du 20-30cm længere svejsning og så 8cm længere søm i den stående profil i væggen, eller 12cm bliver det, hvis du svejser rundt om hele

eller så laver du en anden løsning, og når du har svejset alt det før først (uden de der udstikkere), så lægger du en 40x40 profil under, som du svejser fast og overalt, så får du længere søm og samtidig flytter du omdrejningspunktet væk fra midten på profilen, så du ikke har 2-4cm vægtstang, men kommer op til i bedste fald 13cm vægtstang fra omdrejningspunktet, så bliver det en forskel i stabilitet, da du ikke kommer til at risikere bevægelse i fastgørelsen i væggen, som det kan blive her, du har så pass stor last på så lille en fastgørelse

men det bliver, at du kommer til at få et nedstik på 40x40mm længst ind ved væggen, men det kan måske gå?

og så et forslag, når jeg læste om det du har skrevet, så kan det være en tanke at sætte ind 80x40 eller 60x40 stående nogle steder mellem på trinnets bredde, eller lægge en lang eller nogle kortere 40x40 stykker mellem trinene, hvis du alligevel har tænkt at lægge en plade på, så får du flere punkter som du får støtte under pladen, eller måske tom. kan undvære pladen helt, eller så lægger du en typ 2mm plade med de stagere nedenunder, så kan du erstatte din egeplade med en egefiner, så måske det bliver billigere men i det mindste tyndere

og et andet forslag, så kan du måske få plads til en kortere LED-skinne eller lodde en selv sammen og fastgøre i mellemrummet mellem første og anden profil, så den lyser ned på trappetrinnet foran, men så lyser den op i den indre del, eller jo mere man kan flytte den ned, jo mere af trinnet kan den lyse på, og så er det bare at placere den, så den ikke lyser i øjnene, når man står længst nede

(der findes forskellige lange LED-skinner og spotter, men de plejer at være for store i diameter, men ellers har du mellem 2-4V i drivspænding på almindelige lysdioder, og de fleste stærke hvide plejer at ligge på 3-3,4V, og sætter man sammen 4 stykker, så kan du drive det med en almindelig lille lampetransformator, der giver 12V DC, og så er det at sætte en eller to eller tre sådanne bundter eller lille kabel mellem, så du fordeler 4 lysdioder på hele bredden eller 8 stykker afhængig af, hvordan man vil have det)

der findes dioder, som har god spredning ned til 6 grader, ved jeg, men under 20 graders spredning går det godt at have højintensive dioder uden, at det er skærende i øjnene fra andre retninger, som hvis man går ved siden af trappen, så man kan se dioderne, eller så skygger man dem med de støtter, som jeg før anbefalede

og har du tænkt at have stålprofil fremad eller eg eller den plade, du skrev om før, som du bukker foran, dør skal du have en egeplade, så kan du fræse ud eller bore huller på siden mod trinnet og forsænke ind dioder der, da der findes SMD lysdioder i størrelser fra 1x1x2mm til store og så almindelige, som har en diameter under 2mm og op, så vil du, så kan du gemme dem og lyse over trinnet ovenfra

Det er jo smart at fylde alle hulrum i trinene og i søjlerne med profiler.
Trinene skal være helt beklædt med eg, så man ikke ser, at der er stål under, så de ser ens ud med øvrige trin, der sidder i to vang. Finer er lidt for tyndt, vil kunne slibe trappen om på et tidspunkt. Belysning bliver nok fra armaturer i væggen. Men LED-liste er et smart valg.
Tak for alle forslag!
/Pär

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.