Jeg er enig i, at overliggeren er for spinkel. Den skal være kraftigere, men det afhænger også lidt af afstanden "bredden" mellem krydserne, dvs. hvor lang overliggeren skal være.
Angående byggtømmer eller 45x195 så forstår jeg faktisk ikke, hvorfor byggtømmer skulle være bedre. 195 kan jo klare meget mere belastning end 140 (byggtømmer). Sidekræfterne og forskydningskræfterne kan forbedres med diagonaler og tværgående reglar.
Fordelen ved en almindelig regel, f.eks. 45x195, er, at det er nemt at få til fastgørelserne både i selve krysset (forslagsvis 2 stykker bolt) og mod klippen.
195x45 har tværsnitsareal på 8775 mm2
120x140 har 16800 mm2 ...
Hvis du gør i henhold til din seneste tegning, er der sandsynligvis ingen fordel med byggtømmer.
Hvis du laver trekanter, dvs. tre stykker byggtømmer og fastgør wiren bagved (hvilket jeg bestemt anbefaler), får du kun kompressionskræfter i træet, og så skal du undgå, at træet bøjer sig... Byggtømmer modstår det betydeligt bedre på grund af den fordoblede tværsnitsareal...
Jeg ville have købt fladjern, 100x10, og skåret en rille ud i midten af byggtømmeret. Derefter havde jeg boret hullerne skråt i klippen og fastgjort armeringsjern med kemisk anker... Så havde jeg rejst konstruktionen (i overkanten havde jeg skåret yderreglerne skråt og derefter trukket en gevindstang igennem alle tre) og til sidst svejset fladjernene til armeringsjernene...
2 fremad, der mest kraft går, og det bliver ikke lige så meget i vejen for selve banen.
Tror heller ikke, at vinklen er superkritisk, saver du nogenlunde som på billedet ovenfor, bliver det nok super. Men husk at de to ben fremad skal være fastgjort i jorden i samme højde, ellers skal du justere for det. Du vil ikke have, at hele konstruktionen hælder.
CAD-program (som jag gissar er hvad som vises i indlæg #38) kan vel lave holdbarhedsberegninger?
Det er SketchUp, tror ikke det kan lade sig gøre i det, og det kan absolut ikke i gratisversionen... 😂
Der forsvinder funktioner til betalingsversionen hele tiden..
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.