D
Jeg tænkte fastgøre hvert "ben", dvs. fire stykker med stolpejern i klippen.

• Synes
AXS
  • Laddar…
D
Jeg er enig i, at overliggeren er for spinkel. Den skal være kraftigere, men det afhænger også lidt af afstanden "bredden" mellem krydserne, dvs. hvor lang overliggeren skal være.

Angående byggtømmer eller 45x195 så forstår jeg faktisk ikke, hvorfor byggtømmer skulle være bedre. 195 kan jo klare meget mere belastning end 140 (byggtømmer). Sidekræfterne og forskydningskræfterne kan forbedres med diagonaler og tværgående reglar.

Fordelen ved en almindelig regel, f.eks. 45x195, er, at det er nemt at få til fastgørelserne både i selve krysset (forslagsvis 2 stykker bolt) og mod klippen.

195x45 har tværsnitsareal på 8775 mm2
120x140 har 16800 mm2 ...

Hvis du gør i henhold til din seneste tegning, er der sandsynligvis ingen fordel med byggtømmer.

Hvis du laver trekanter, dvs. tre stykker byggtømmer og fastgør wiren bagved (hvilket jeg bestemt anbefaler), får du kun kompressionskræfter i træet, og så skal du undgå, at træet bøjer sig... Byggtømmer modstår det betydeligt bedre på grund af den fordoblede tværsnitsareal...

Jeg ville have købt fladjern, 100x10, og skåret en rille ud i midten af byggtømmeret. Derefter havde jeg boret hullerne skråt i klippen og fastgjort armeringsjern med kemisk anker... Så havde jeg rejst konstruktionen (i overkanten havde jeg skåret yderreglerne skråt og derefter trukket en gevindstang igennem alle tre) og til sidst svejset fladjernene til armeringsjernene...

Edit; kunstneren har taget ferie
Håndtegnet skitse af en konstruktion med trekantede byggtømmer og forankring i jorden, med kabler og armeringsjern; detaljeret opstilling.

• Synes
Bjober og 2 andre
  • Laddar…
AXS
Meget godt forslag ovenfor!

D
Tusind tak!

Det er netop denne manøvre, som jeg tror, at jeg vil få problemer med:

Tror ikke mine færdigheder rækker til, for at få det der til at fungere.

• En håndtegnet skitse af en konstruktion med linjer og krydser, muligvis relateret til et byggemæssigt projekt eller en specifik manøvre.
Det klarer du med en fukssvans og en forstnerbor i passende størrelse... 👍

Begynd med at finde ud af, hvad der er en rimelig trekant...
Tegning af tre trekanter på computer med en markeret højde på 2531 mm; illustrerer byggeprojekt med målinger.

Cirka 2,5 meter bredt og dybt ser rimeligt ud.. giver en højde på omtrent 2,5 meter også...

Så tegner du det hele op i 2 dimensioner;
3D-model af planker i vinkel, der illustrerer hvordan man måler og placerer tømmer for præcis skæring og montering i et byggeprojekt.

Så lægger du træet fladt på jorden og måler placeringen op, så kan du save med siden af savklingen mod den anden bjælke;

Tegning af tømmerforbindelse med grøn linje, der viser placeringslinje for gängstången gennem de vinklede tømmerdele.

Når du har savet begge, tegner du, hvor du vil have gevindstangen igennem;
Skitse af konstruktion med tre flader; midten rektangulær, to skrå flader til siderne. Design til placering af gängstang gennem træ.

Så kan du skille bjælkerne ad og tegne med vinkelhagen på "indsiden", derefter borer du de vinklade bjælker én ad gangen "indefra" ....

D
Haha, virkelig tak.

Er det to ben bagud og et ben fremad i vajerretningen?

P
CAD-programmer (som jeg gætter er hvad der vises i indlæg #38) kan vel lave styrkeberegninger?

AXS
2 fremad, der mest kraft går, og det bliver ikke lige så meget i vejen for selve banen.

Tror heller ikke, at vinklen er superkritisk, saver du nogenlunde som på billedet ovenfor, bliver det nok super. Men husk at de to ben fremad skal være fastgjort i jorden i samme højde, ellers skal du justere for det. Du vil ikke have, at hele konstruktionen hælder.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
P pmd sagde:
CAD-program (som jag gissar er hvad som vises i indlæg #38) kan vel lave holdbarhedsberegninger?
Det er SketchUp, tror ikke det kan lade sig gøre i det, og det kan absolut ikke i gratisversionen... 😂
Der forsvinder funktioner til betalingsversionen hele tiden..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.