D
Træerne er for spinkle, kun 15-20 cm i diameter. Vokser desuden på klipper, så ved ikke, hvor stabile de er.

D
J Jaggatagga sagde:
Du behöver tværstag om du ikke går op i komiske dimensioner. Typ en solid ibalk. Kraften fra linen skal presse ned stolpen, ikke bøje den.

Havde du tænkt zipline med sele? I så fald kan man måske spare lidt på tykkelsen af sandbunden over strækningen. Synes det ser ud som klippefremspring.
Ingen sele

D Derbyboy sagde:
Træerne er for spinkle, kun 15-20 cm i diameter. Vokser desuden på klippe så ved ikke hvor stabile de er.
Her tror jeg, du tænker helt rigtigt, lad træerne være!👍
Som tidligere påpeget; kræfterne bliver helt enkelt skittestore, men med tværstag og/eller ved at fæstne wiren i klippen bag stolperne bliver konstruktionen meget stærkere.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Jeg tror, jeg springer over min idé om at støbe et fundament. I stedet bliver det en form for ramme i træ.

• Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Genialt!

Hvorfor ville kræfterne blive større i en konstruktion med spændt vs. slap line? Jeg kunne måske hævde, at kræfterne bliver noget større i en konstruktion med slap line (linen skal kontinuerligt bøjes hvilket æder op bevægelsesmomentet fremad, og du får med dig mindre energi når du hopper af fordi du har en lavere sluthastighed).

B Bjober sagde:
5ton var en antagen siffra helt uden beregning.
Men hvis vi forsøger... med 0.3meter nedhæng på 30meter line får vi udveksling 100gange. Med 50kg hængende i linen får vi 5000kg i trækriktningen. Så nej, det er ingen margin.
(Sidder og funderer om man skal regne på halve linens længde....men det spiller ikke så stor rolle...det bliver hurtigt store kræfter alligevel.)
200 % i sikkerhedsmargin, så TS behøver at regne med 15 ton for svejsningerne i hvert fald.

D
Jeg tror de fleste i denne tråd overdriver det hele en smule. Det er ikke sådan, at jeg skal sende børnene ud i rummet.

Hastigheden bliver næppe højere, end hvad et barn kan cykle.

Desuden har jeg to børn.

• Synes
  • Haha
Poxeman og 18 andre
  • Laddar…
Nej, du behøver nok ikke polstre jorden under hele turen, men det ville jo være trist, hvis du lagde 15000 kroner på VKR, og så bøjer røret sig, når en overfrisket nabo skal prøve en tur....

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Jeg synes, det lyder som et sjovt projekt, som jeg håber, du gennemfører.
Med lidt grubleri får du nok lavet en konstruktion, der holder.
Svævebane har jeg aldrig bygget, men meget andet. Har blandt andet en hjemmebygget personlift, som er blevet brugt dagligt i 10 år.
Og en materialelift til garagekælderen, der kan bære flere ton.
Lige nu konstrueres en lille lastveksler med maskinlad, som skal sidde i bagagerummet på en personbil.
En handicaptilpasning.
Der findes blandt andet en stolpe, som belastes på lignende vis som din svævebanestolpe.
Vi får se, om jeg har regnet rigtigt, eller om det bukker under...
Man må turde, hvis man skal komme nogen vegne med sine undertiden vilde ideer.
Men der er bestemt mange omkring en, der vil bremse skabelsen og råber om manglende CE-mærkninger og forsikringskatastrofer.

Netop det her med spændt line... det er jo et af de grundlæggende fysiske elementer sammen med vipperten og hjulet.
Med kun en spændt line har man en fattigmandsvinsj, der med håndkraft kan flytte mange ton materiale.
Holder man linen spændt mellem to tunge genstande og trækker med håndkraft i midten af linen, så vil de tunge genstande flytte sig mod hinanden en lille smule. Så snart linen begynder at få lidt vinkel, aftager kraften. Spænd linen igen, og gentag proceduren. Snart har du flyttet genstandene et stykke.
For eksempel trukket et træ omkuld med rod og det hele med et større træ som modhold.
Eller flyttet en 3 ton tung sten.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
B Bjober sagde:
Jeg synes det lyder som et sjovt projekt, som jeg håber du gennemfører.
Med lidt behændighed får du nok til en konstruktion, der holder.
Svævebane har jeg aldrig bygget, men meget andet. Har blandt andet en hjemmebygget personlift, der er blevet brugt dagligt i 10 år.
Og en materialehejs til garagekælderen, der kan bære flere ton.
Lige nu konstrueres en lille lastveksler med maskinlad, der skal sidde i bagagerummet på en personbil.
En handicaptilpasning.
Der er blandt andet en stolpe, der belastes på lignende vis som din svævebanestolpe.
Vi må se, om jeg har regnet rigtigt, eller om det bøjer...
Man må turde, hvis man skal komme nogen vegne med sine nogle gange vilde ideer.
Men der er selvfølgelig mange omkring en, der vil bremse skabelsen og råber om manglende CE-mærkninger og forsikringskatastrofer.

Netop det her med en spændt line...det er jo et af de grundlæggende fysiske elementer sammen med vægtstangen og hjulet.
Med kun en spændt line har man en fattigmands vinsj, som med håndkraft kan flytte mange ton materiale.
Holder man linen spændt mellem 2 tunge genstande og trækker med håndkraft i midten af linen, vil de tunge genstande bevæge sig mod hinanden en smule. Så snart linen begynder at få lidt vinkel, aftager kraften. Spænd linen igen og gentag proceduren. Snart har du flyttet genstandene en smule.
For eksempel trukket et træ omkuld med rod og alt med et større træ som modhold.
Eller flytte en 3 tons tung sten.
Jeg har trukket løse grundstødte både på denne måde, man bliver meget stærk, når man trækker vinkelret i en spændt line.

• Synes
Bjober
  • Laddar…
J Joel_S sagde:
Varför skulle krafterna bli större i en konstruktion med spänd vs. slak lina? Jag skulle möjligen vilja hävda att krafterna blir något större i en konstruktion med slak lina (linan behöver kontinuerligt vikas vilket äter upp rörelsemomentet framåt, och du får med dig mindre energi när du hoppar av eftersom du har en lägre sluthastighet).
En spänd vajer har mycket större krafter i sig än en slak vid samma last i en linbana.

Kraften går i vajerns riktning i fästpunkterna. Om du tänker dig krafterna i fästpunkterna som en pil så ska de peka upp lika mycket som kraften av lasten, dvs barnet, pekar rakt ner. Och vid låg vinkel så pekar pilarna väldigt lite upp och måste vara mycket längre än barnets pil.

En vinkel på tex:
5 grader ger en utväxling på ca 11 gånger
15 grader en utväxling på ca 4 gånger

Med lasten mitt emellan fästpunkterna. '1/sin(x)' där x är vinkeln mellan horisontalplanet och vajern.

Linjetegning af en linbane med en figur i midten, kræfter markeret med pile, og ligninger der viser kraftberegninger ved festerpunkterne.
Hur detta ser ut i en linbana med lutning eller när barnet inte är i mitten lämnas som en övning åt någon som kan något.

Senest redigeret:
  • Synes
klaskarlsson og 4 andre
  • Laddar…
En enkel ingeniørmæssig konstruktion er at tænke i trekanter

Bare en lige stolpe er nok meget udfordrende at få til at holde, selvom det sikkert ikke er umuligt - i praksis bliver det en "minitrekant" inde i stolpen, så en hul stolpe med sig en meters diameter kunne nok modsvares af tre små "stænger" med nogle cm tykkelse i de rigtige vinkler

Det er oftest bedre at øge vinklerne i stedet for at øge diameteren på "røret"

Diagram over trekonstruktion med en rød base “B” og sorte og blå linjer, der illustrerer ingeniørmæssige principper for stabilitet med spændt kabel.
Så sørg for at B i skitsen ovenfor er rimeligt stor, så kan det nok fungere med ret spinkle "rør" (stokke osv.). Hvis wiren er spændt, kan det sikkert fungere med at have det bageste "ben" i form af en wire med et wirerfeste f.eks. i bjerget. Og hvis man har dårligt med plads bagved, spiller det ingen rolle: Sæt den bageste støtte så langt tilbage som muligt og derefter støttebenene fremad i et "V", så man kører mellem dem: I teorien kan de ende langt efter, at linen slutter (selvom vinklerne så bliver lidt vanskelige i praksis).

• Synes
Dilato
  • Laddar…
D
Tænker om og bruger træ i stedet. Hvad tror I om denne konstruktion.

Dobbelt krydslagte 195x45 og imellem en overligger 45x195.

• Krydsstruktureret trædesign med dobbelt krydslagte 195x45 bjælker og en overligger på 45x195.
AXS
Fastgør det ordentligt i jorden og tilføj en overligger, som når det danner et V, bliver det nok helt fint.

Du kan jo pifte det op med en tværstiver for at få lidt flere "trekanter". Afhængig af fastgørelsen i jorden kan det enten vælte til siden eller falde sammen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.