Så jeg har svejset for første gang i mit liv og købte sådan nogle små solide firkantrør i et byggemarked, som jo er rent jern (typ, ikke rustfrit stål i hvert fald) og har svejset dem sammen for at skabe en hylde.

Men når man svejser, og specielt som jeg når man svejser for første gang, så bliver det jo meget efterarbejde med vinkelsliberen, hvilket sliber frem jernets blanke indre og bort med den mørkere (oxiderede?) overflade.

Så spørgsmålet er, hvordan sværter jeg det ned igen? Jeg har set amerikanere bruge nogen "blackener", både som gel og noget mere flydende som de pensler på. Her er Jimmy Diresta med en gel (9:17) og her er det noget mere letflydende (2:34). Det i dette link ser jo rigtig hurtigt og effektivt ud.

Findes der noget lignende i Sverige? Hvor får man fat i det i så fald? Jeg har googlet på "sværte metal" men får kun træf på nogen tip om linolie som skal brændes ind i metallet...

A
I en video nu her i efteråret talte han om, hvad han brugte, og viste en sprayflaske.
Skal se, om jeg kan finde den rigtige video. Vender tilbage.

Edit: Kan ikke finde videoen, jeg tænkte på lige nu, men i en af de seneste, hvor han bygger et skænk af stål med glasdøre, viser han en beholder med "Presto Black MKP" fra producenten Birchwood. Men ifølge mine begrænsede google-kundskaber er det ikke muligt at få fat i det i Europa.

Prøv at søge efter "steel blackener"

Senest redigeret:
Claes Sörmland
Kan det være begreberne brunering/blånering som du leder efter?

"Brunering af jern.
I 0,9 liter destilleret vand blandes 50 ml denatureret sprit, 60 g kobbernitrat, 75 g jernklorid og 150 g jernsulfat. Væsken pensles tyndt på jernobjektet. Objektet skal tørre et varmt sted og pudses med ståluld. Gentag til ønsket resultat. Afslut med at indolie objektet med linolie eller anden passende olie."

Kilde: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=57123.0

Væsken i den anden film er blålig og ser derfor ud til at indeholde kobbernitrat.

Blåneringsvæske:

http://www.stockholmsvapenfabrik.se/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=653

Senest redigeret:
Ovnsværte måske virker.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
En gammel klassisk metode at sværte jern til indendørs brug er at varme jernet i gløden i et bål og derefter pensle linolie på.

Den sorte overflade på nyt jern er såkaldt valshud. Den opstår i valseværket, når overfladen på det varme jern oxiderer og presses sammen af valserne.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Kan opnås med gassvejsning, varm hele delen op så den er mørkerød og mætte derefter med acitylenen så hårdupp overfladen.

Konstsmedjen her i området bruger linolie på opvarmet overflade præcis som heimlaga skriver.

Flaske med Birchwood Casey Perma Blue væske til blånering af stål, brugt til reparation eller hel omforarbejdning af våben.
Dette virker godt og er meget drøjt.
Købes hos visse farvehandlere og våbenbutikker.

Hvis du kun vil have mørk farve uden rustbeskyttelse, kan du bruge stort set hvilken som helst blåneringsvæske. Den nærmeste våbenhandler har, hvad du behøver.
Men hvis du vil have rustbeskyttelse, bliver det mere kompliceret...

heimlaga sagde:
En gammel klassisk metode til at sortne jern til indendørs brug er at varme jernet i gløderne i en brændeovn og derefter pensle linolie på
Ja, det har jeg læst om - men det er tricky at få et helt sofabord ned i en brændeovn, og en gasbrænder kan jo ikke opvarme et helt bord til pensling, og da linolie tilsyneladende er meget brandfarligt, føles det ikke rigtigt at opvarme en del med gasbrænder, pensle olie på, brænde næste del osv...

Det føltes som om at gøre det via kemisk vej som i de links, jeg havde i mit indlæg, ville være meget lettere.

Jag har en fundering..

En golvplåt framför spisen ska göras och dom där svarta för tak är inte så bra för att ligga på ett köksgolv.

Så jag tänker på blåbetong eller bränna linolja men när det är en plåtbit som är ca 1,5*1m med lite urklippt.

Hur går man sånt?

Senest redigeret:
Claes Sörmland
  • Synes
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Kanske måla plåten med linoljefärg i järnoxidsvart? Några droppar lacknafta/terpentin så att den blir flytande så får du en svart tunn järnoxidyta.

[link]
Ja men då hamnar man väl i samma sits med att en repa i färgen syns tydligt?

Tänk dammsugare, hundklor, grus..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.