En kollega fortalte i dag en ting, som jeg har tænkt over siden. Hans barndomshjem er et gammelt hus med lockläktpanel. Panel på gavlside mod syd blev udskiftet for 15-20 år siden. Denne blev monteret med luftspalte, de øvrige sider mangler luftspalte. Først blev alt malet med alkydoljefärg, men seneste maling med akrylat, jeg ved ikke hvornår. Nu er sydsiden, altså den nyere panel med luftspalte, rådnet, mens den ældre panel er frisk.

Nogen der har en god forklaring?

Kan afhænge af verdenshjørnet. En sydfacade rammes altid meget hårdere. Sollys slider mindst lige så meget som regn.

Meget at gætte på:
Vindretning, regnpåslag?
Skygge fra træer f.eks. som forhindrer, at panelet opvarmes og tørrer ud?
Og måske lavoddseren:
Det nye sydpanel er lavet med dårligere træ end de andre sider.

J
Malede de alle med akrylat? Eller kun den nyopsatte? Trist med alle huse, der ødelægges af plastmaling...

Altså først var alt malet med alkydolie, inklusive den nye panel med luftspalte. Sidste maling 10 år senere blev der brugt akrylat på alt. Og så rådner den nyere panel med luftspalte på bare nogle få år på typisk plastmalingsmåde. Men den gavl burde have de bedste forudsætninger for at fungere med akrylat med sin luftspalte synes jeg. De er godt nok sydsiden udsat, men det burde snarere være at malingen slides og revner end at træet bare rådner bagved malingen. Synes det er mærkeligt.

Det nye træ er måske af dårligere kvalitet end det gamle?

Ja det er sikkert dårligere træ det som er nyere. Måske så enkelt at selvom den side er ventileret så er træet stadig af så meget dårligere kvalitet at det rådner hurtigere.

S
Stående panel .tværlæggende spærlægte direkte mod underlag = ingen ventilation bagved
Er det så panel med dæk/læk, så er nok panelen tæt mod hinanden, ingen huller for luften at vandre i
Plastmalinger er tætte (slipper noget igennem) og suger vand, overfladen tørrer, fugten skal ud på bagsiden
Der findes et område med villaer i Midtsverige, hvor gavltoppen var helt gennemrådden efter 3 år, det var forkert maling og forkert bygget indvendigt, ingen vent

Der findes mange parametre at vælge imellem. Jeg gætter på, at træets kvalitet i kombination med udtørringen af de tre gamle facader er vigtigst. Derefter er det korrekt, at hvis man skal bygge med luftspalte og ikke indsætter ekstra afstandsstykker, kan ventilationen bag den stående panel blive dårlig.

Alle sider burde være tørre, hvis der er gået 10 år siden montering (og maling med oliealkyd) inden akrylaten kom på.

Luftspaltens udformning behøver ikke være optimal, ved ikke præcis hvordan det er gjort, men det burde være bedre end ingen overhovedet.

Tilbage er trævarekvaliteten som hovedskurk.

Bare en tanke jeg hængte fast i, men vil prøve at give slip på den nu, tænkte jeg. Tak for jeres engagement!

• Synes
skutten11
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.