Hej, har lavet en fejl ved boring af hul til friskluftventiler. Borede ved en fejl gennem halvdelen af bærelinjen til spær med et ø100 hul på et 1,5 plans hus. Ville have brug for tips om jeg har brug for at fikse dette på en eller anden måde uden at svække bærelinjen for meget. Spæret ligger ikke midt for der, hvor jeg har boret.

Skal jeg f.eks. fjerne lidt mere af indervæggen og skrue en form for forstærkning på, eller bare sprøjte en stærk lim i rillen efter hulsaven?

Meget taknemmelig for hjælp.

Mvh Peter

Har du boret i over- eller underkanten, så var det jo ikke så godt

Har du boret lige i midten, kan det måske klare sig uden indgreb, men det afhænger af dimensionen på bærebjælken og hvor i konstruktionen, der blev boret.

Lim hjælper ikke.

Protte

Et billede ville være godt nu...

Det er ca. 20mm fra underkanten på bæringen op til sporet efter hulsaven (se vedhæftet billede). Jeg kan ikke se eller måle, hvor høj bæringen er, men den er 70mm tyk. Jeg har nu målt dybden efter hulsaven, og det er 25mm dybt.

Hullet, jeg skulle lave, er placeret lige over et vindue, og jeg har tjekket på loftet, hvor spærrene går, og sporet efter hulsaven lander næsten midt mellem spærene.

Mvh Peter

• Hul i en bjælke med spor efter hulsav, omgivet af isoleringsmateriale, viser dybde og placering i nærheden af tagstolene over et vindue.
Du har altså boret i hammarbandet. Tror ikke du behøver at bekymre dig så meget. I og med at du ikke har boret helt igennem, heller ikke i over- eller underkant, bør det ikke medføre nogen væsentlig svækkelse.

Præcis som vojma ville jeg heller ikke bekymre mig det mindste over dette. Du kan være helt rolig.

Det ville vel ikke skade at skrue en spærplade på, før man lukker hullet...

Låner tråden lidt:
Altanbyggeri pågår, og jeg vil gerne lave et hul i bærlinjen 195x45 for at føre nedløbsrøret gennem det hul, altså ca. 100 mm hul, kan jeg gøre det uden risiko for, at bærlinjen svækkes for meget? Hullet kommer til at sidde i midten af bærlinjen.

• Synes
Estukhulm
  • Laddar…
I en bjælkekonstruktion bidrager selve bjælkens midte meget lidt. De store belastninger lander i over- og underkant.
Sammenlign med, hvordan en I-bjælke er konstrueret, den monteres altid stående og har solide "låg" og "bund".

Hubbe2 sagde:
I en bjælkekonstruktion så bidrager netop bjælkens midte meget lidt. De store belastninger rammer i over- og underkant. Sammenlign med hvordan en I-bjælke er konstrueret, den monteres altid stående og har solide "låg" og "bund".
Tak!
Vidste det næsten...ville bare have bekræftet det, så jeg har nogen anden at skyde skylden på...;)

Momentlasten et tværsnit kan klare er, som hubbe2 nævner, meget afhængigt af den vinkelrette afstand mellem kraftparret, der dannes i øvre og nedre kant af bjælken (oversiden trykkes sammen, mens undersiden strækkes ud). Derfor er det der, de største spændinger opstår ved belastning. Gennemføringer i bjælker bør placeres ved momentnulpunkter, hvis det er muligt.

Hammerbånd i træregelhus hviler ofte på et stort antal regler, hvilket giver korte spændvidder og dermed små momentbelastninger. Så længe din gennemføring ikke er placeret direkte under en punktlast i form af tagstol el. lign., burde de tværkræfter, der opstår i bjælken, ikke udgøre nogen bekymring. Er man bekymret, findes der et uendeligt antal måder at forstærke en bjælke på.

Held og lykke med det hele!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.