Hej!
Jeg har et dilemma, som jeg gerne vil drøfte med jer. Det er nemlig sådan, at min partner og jeg købte et hus med overtagelse den 11. september i år. Huset er bygget i 1976, og vi har haft 2 bygningsinspektører på stedet, som begge har konstateret, hvilken god stand huset er i. Ingen lugt var til stede under inspektionen.
Vi har gennemgået åbenlyse risici såsom at vi bl.a. har en kælder, der skal dræneres om, betongulv uden kapillarbrydende lag, selvventilerende loft osv. Disse risici er vi opmærksomme på.
Noget, der ikke er nævnt i rapporten, og som vi er blevet opmærksomme på senere, er, at det i denne periode var almindeligt med trykimprægnerede lægter, bjælkelag, stolper osv.
Til mit første spørgsmål: Hvordan ser en trykimprægneret lægte ud, og hvordan kan jeg finde ud af, om den er trykimprægneret (uden at sende det til analyse)? Hvordan lugter en trykimprægneret lægte, der er blevet angrebet af fugt, skimmel? Se billeder. Er de trykimprægnerede?
For omkring en måned siden er en ubehagelig lugt begyndt at brede sig lige ved vores indgang. Huset ligger højt oppe på en bakke med kældervæggen, der går op omkring en halv meter over jordniveau.
Stanken er værst lige ved indgangen, men som sagt spreder duften sig så godt, at jeg ikke rigtigt kan sige, hvor præcis det lugter, om det er i begyndelsen af indgangen eller længere inde?
Den lugt, jeg beskriver, er en rigtig ubehagelig variant næsten som om, den stikker lidt i øjnene, sætter sig i tøj, hår osv., lidt sød men mest kemisk næsten som om, man kan smage den.
Jeg har fjernet lister, lavet huller i væggene for at få adgang til lægten, revet i kælderen under indgangen osv. Jeg finder ingenting?! Alt ser fint ud, og selve lægten ligger på en asfaltplade og ikke direkte på lecastenene, som kælderen er bygget af.
Hvis det skulle vise sig, at noget materiale i konstruktionen er af trykimprægneret træ, går det så under skjulte fejl, da det ikke står nævnt i rapporten, og at intet er påpeget ved købet? Bygningsinspektøren har heller ikke nævnt nogen risiko ved dette. Hvordan skulle vi vide dette? Eller falder alt på os som købere at undersøge noget, vi ikke ved om? Jeg mener, lægten kan jo endda være skiftet?
Jeg er ved at blive gråhåret af denne uvished. Lige nu bor vi i gæstehuset på grunden og klemmer os sammen på mindre plads, end vi havde før, heldigvis for denne mulighed, men alt er sat i venteposition, og vi ved ikke, hvordan vi skal komme videre.
Er der nogen, der genkender den lugt, jeg beskriver, hvad i alverden kan det være??
Tak på forhånd venligst frustrerede førstegangshusejere
Trykimprægneret træ er jo mere eller mindre grønt, gråt eller brunt (varierer med alder og type af imprægnering), det her ser så friskt og frisk ud som muligt, absolut ikke imprægneret.
Ligger der ikke et dødt dyr et sted?
Ligger der ikke et dødt dyr et sted?
Tak for svar, har forsøgt at google mig frem til hvordan forskellige versioner af trykket træ kan se ud men ikke rigtig fundet noget fornuftigt svar.Anna_H sagde:
Lugter et dødt dyr kemisk?
Nybygger
· Östergötland
· 388 indlæg
Har du nogensinde glemt at bære råt kød ud til skraldet, og det er begyndt at lugte? Den lugt blandet med udtørret vandlås (afløbslugt) og mere intens lugt ville jeg sige, at dødt dyr lugter. Vi plejer at få problemer om vinteren, og den lugt holder i sig ca. 3-6 uger, hvis det ikke bliver koldt nok. Ikke sjovt overhovedet.
Mineraluldsisolering, der er blevet våd, kan begynde at lugte som kattetis efter at den er tørret. Jeg har måttet returnere flere pakker isolering, der bogstaveligt talt osede af en ammoniaklignende duft, når plasten blev fjernet. I min tidligere bolig havde jeg det samme problem i min entre.. der var problemet kondens fra vandhanen (væggennemføringen) ved døren, som havde gjort isoleringen våd i mange somre, ikke meget vand, bare så isoleringen blev fugtig. Til at begynde med kunne man ane duften i varmere vejr, senere blev den næsten kontinuerlig.
M
Måstegöraalltsjälv
Altvidende
· Stockholm
· 62 indlæg
Måstegöraalltsjälv
Altvidende
- Stockholm
- 62 indlæg
Hej Ova,
Da jeg fandt dit indlæg og beskrivelsen af lugten, troede jeg først, det var noget, jeg havde skrevet.
Vi købte, i oktober, et fritidshus bygget -74. Krybekælder på klippe=risikokonstruktion, vi fik en bygningsinspektør (en som ejendomsmægleren i øvrigt anbefalede) til at komme og se på det, denne inspektør syntes huset var fint, lidt høj fugtighed nogle steder i hulrummet. Han mærkede ingen lugt og så ikke den lille smule vækst nogle steder, noget jeg gjorde ham opmærksom på.
I tilstandsrapporten står der; forhøjet fugtighed og afvigende lugt. Men ifølge inspektøren et fint hus.
Efter et par uger kom stanken, en stank som viste sig at være opdelt i mindst to områder. Det første, som jeg tog fat på, var en ren muggen lugt, og jeg rev bjælkelaget i køkken/spisestue ned, hvor der havde ligget en linoleumsmåtte, som simpelthen havde kapslet opstigende fugt inde og dermed mugnet. Så langt, så godt, men samtidig kom den der kemiske sød-kvalmende lugt, som man kan smage på tungen, præcis som du beskriver det!
Jeg har nu i 3 måneder tilfældigt lagt diffusionsplast ud, tilstoppede ventiler samt en sorptionsaffugter, der kører på fuldt tryk.
Har du fundet ud af, hvad det er, der lugter i dit hus?
Vi skal flytte ind til Påske, og jeg bliver skør af lugten!
Mvh
Micke
Da jeg fandt dit indlæg og beskrivelsen af lugten, troede jeg først, det var noget, jeg havde skrevet.
Vi købte, i oktober, et fritidshus bygget -74. Krybekælder på klippe=risikokonstruktion, vi fik en bygningsinspektør (en som ejendomsmægleren i øvrigt anbefalede) til at komme og se på det, denne inspektør syntes huset var fint, lidt høj fugtighed nogle steder i hulrummet. Han mærkede ingen lugt og så ikke den lille smule vækst nogle steder, noget jeg gjorde ham opmærksom på.
I tilstandsrapporten står der; forhøjet fugtighed og afvigende lugt. Men ifølge inspektøren et fint hus.
Efter et par uger kom stanken, en stank som viste sig at være opdelt i mindst to områder. Det første, som jeg tog fat på, var en ren muggen lugt, og jeg rev bjælkelaget i køkken/spisestue ned, hvor der havde ligget en linoleumsmåtte, som simpelthen havde kapslet opstigende fugt inde og dermed mugnet. Så langt, så godt, men samtidig kom den der kemiske sød-kvalmende lugt, som man kan smage på tungen, præcis som du beskriver det!
Jeg har nu i 3 måneder tilfældigt lagt diffusionsplast ud, tilstoppede ventiler samt en sorptionsaffugter, der kører på fuldt tryk.
Har du fundet ud af, hvad det er, der lugter i dit hus?
Vi skal flytte ind til Påske, og jeg bliver skør af lugten!
Mvh
Micke
Min kone og jeg købte i efteråret et sommerhus, bygget 7O Ova sagde:[billede] [billede]
Hej!
Jeg har et dilemma, som jeg gerne vil dele med jer. Det er nemlig sådan, at min partner og jeg købte et hus med overtagelse den 11. september i år. Huset er bygget i 1976, og vi har haft 2 bygningsinspektører på besøg, som begge har konstateret, at huset er i fin stand. Der var ingen lugt ved inspektionen.
Vi har gennemgået åbenlyse risici som fx at have en kælder, der skal drænes om, betongulv uden kapillarbrydende lag, selvventilerende loft osv. Disse risici er vi bevidste om.
Noget som ikke står nævnt i rapporten og som vi er blevet opmærksomme på senere, er at der i denne periode ofte blev anvendt tryk-impregneret træ til syller, bjælkelag, konstruktioner osv.
Til mit første spørgsmål, hvordan ser en tryk-impregneret syll ud, og hvordan kan jeg finde ud af, om den er tryk-impregneret (uden at sende den til analyse)? Hvordan lugter en tryk-impregneret syll, der er angrebet af fugt, mug? Se billederne. Er de tryk-impregnerede?
For omkring en måned siden begyndte en grim lugt at brede sig lige ved vores indgang. Huset ligger højt oppe på en bakke med kældervæggen, der går omkring en halv meter over jordniveau.
Stanken er værst lige ved indgangen, men som nævnt er lugten god til at sprede sig, så det er svært at sige, hvor præcis det lugter om det er ved indgangen eller længere inde.
Den lugt, jeg beskriver, er en virkelig grim variant, næsten som om den stikker lidt i øjnene, sætter sig i tøj, hår osv., lidt sød men mest kemisk, næsten som om man kan smage den på tungen.
Jeg har fjernet lister, slået hul i væggene for at nå nederste syllen, revet i kælderen under indgangen osv. Jeg finder ingenting?! Alt ser fint ud, og selve syllen ligger på en asfaltplade og ikke direkte på leca-blokkene, som kælderen er bygget af.
Hvis det viser sig, at noget materiale i konstruktionen er af tryk-impregneret træ, er det så en skjult fejl, da det ikke er nævnt i rapporten, og intet blev nævnt ved købet? Bygningsinspektøren har heller ikke nævnt nogen risiko vedrørende dette. Hvordan skulle vi have vidst det? Syllen kan jo endda være udskiftet?
Jeg er ved at blive gråhåret af denne usikkerhed. Lige nu bor vi i gæstehuset på grunden og presser os sammen på mindre plads, end vi havde før, takke være denne mulighed, men alt er sat på pause, og vi ved ikke, hvordan vi kommer videre.
Er der nogen, der genkender duften, jeg beskriver, hvad pokker kan det være??
Tak på forhånd venligst frustrerede førstegangshus-ejere![]()
jeg har haft samme problem, og det viste sig at være en død rotte!Magnussons2019 sagde:
Har du nogensinde glemt at tage råt kød ud i skraldet, og det er begyndt at stinke? Den lugt blandet med udtørret vandlås (afløbslugt) og mere intensiv lugt ville jeg sige, at død dyr lugter. Vi plejer at få problemer om vinteren, og den lugt holder sig i ca. 3-6 uger, hvis det ikke bliver tilstrækkeligt koldt. Ikke sjovt overhovedet.
Jeg har alt det, I nævner, i min lejlighed.O Ova sagde:[billede] [billede]
Hej!
Jeg har et dilemma, som jeg gerne vil tage op med jer. Det er nemlig sådan, at min partner og jeg købte et hus med overtagelse 11. september i år. Huset er bygget i 1976, og vi har haft 2 bygningsinspektører på stedet, som begge har konstateret, at huset er i fin stand. Ingen lugt blev bemærket ved inspektionen.
Vi har gennemgået påtagelige risici som, at vi bl.a. har en kælder, der skal drænes, betongulv uden kapillærbrydende lag, selvventilerende loft osv. Disse risici er vi klar over.
Noget, der ikke er nævnt i protokollen, og som vi er blevet opmærksomme på senere, er, at i denne periode var det almindeligt med trykimprægnerede syld, bjælkelag, stammer osv.
Til mit første spørgsmål: hvordan ser en trykimprægneret syld ud, og hvordan kan jeg finde ud af, om den er trykimprægneret (uden at sende til analyse)? Hvordan lugter en trykimprægneret syld, der er angrebet af fugt, skimmel? Se billeder. Er de trykimprægnerede?
For omkring en måned siden er en ubehagelig lugt begyndt at sprede sig lige ved vores indgang. Huset ligger højt oppe på en bakke med kældervæg, der går en halv meter over jordniveau.
Lugten er værst lige ved indgangen, men som sagt er duften god til at sprede sig, så jeg kan ikke rigtig sige, hvor præcis det lugter, om det er i begyndelsen af indgangen eller længere inde?
Duften jeg beskriver er en virkelig ubehagelig variant, næsten så den stikker lidt i øjnene, bliver hængende i tøj, hår osv., lidt sød, men mest kemisk, næsten så man kan smage den.
Jeg har fjernet lister, slået hul i vægge for at komme til sylden, revet i kælderen under indgangen osv. Jeg finder intet?! Alt ser fint ud, og selve sylden ligger på en asfaltplade og ikke direkte på lecablokkene, som kælderen er bygget af.
Hvis det viser sig, at noget materiale i konstruktionen er af trykimprægneret træ, går dette under skjult fejl, da det ikke står nævnt i protokollen, og intet blev påpeget ved køb? Bygningsinspektøren har heller ikke nævnt nogen risiko vedrørende dette. Hvordan skulle vi vide dette? Eller falder alt tilbage på os som købere at undersøge noget, vi ikke ved om? Ja, sylden kan jo endda være blevet udskiftet?
Jeg er ved at blive gråhåret af denne uvished. Lige nu bor vi i gæstehuset på grunden og skubber os sammen på mindre plads, end vi havde før - heldigvis for denne mulighed, men alt er sat i venteposition, og vi ved ikke, hvordan vi skal gå videre.
Er der nogen, der genkender duften, jeg beskriver, hvad pokker kan det være??
Tak på forhånd, venligst frustrerede førstegangshusejere![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 279 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,279 indlæg
Klik her for at svare