Jeg har bygget og monteret en sengegavl i soveværelset. Materialet jeg valgte til byggeriet var MDF. Nu kan jeg lugte en kraftig duft i soveværelset, hvilket fik mig til at søge information om dette (meget dumt at bygge først og så søge).
Jeg fandt en ældre tråd her i forummet om dette, men jeg blev ikke rigtig tilfreds med svarene i tråden.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at afgøre, om jeg skal smide byggeriet ud nu? Måske male de ubehandlede dele. Eller skal man tage det roligt og pænt sove videre med gavlen bag væggen?
Jeg fandt en ældre tråd her i forummet om dette, men jeg blev ikke rigtig tilfreds med svarene i tråden.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at afgøre, om jeg skal smide byggeriet ud nu? Måske male de ubehandlede dele. Eller skal man tage det roligt og pænt sove videre med gavlen bag væggen?
Korte version:
Brug maske ved bearbejdning af materialet. Luft ud så meget byggestøv som muligt. Og bekymr dig ikke mere over det.
Lange version:
Ja, mdf er farligt for helbredet. Nærmere bestemt formaldehyden, der findes i mdf. Men, som med alt andet i livet handler det om, hvilke niveauer man udsættes for.
MDF, der sælges i Europa, har visse restriktioner på, hvor meget formaldehyd der må udledes, og de fleste producenter ligger et godt stykke under disse.
Da jeg begyndte at bygge mit mdf-skab, googlede jeg lidt og fandt en undersøgelse, der vurderede, at hvis formaldehydudslippene var højere end tilladt, og hvis det drejede sig om en relativt stor mængde materiale og hvis man opholdt sig i det rum konstant i to år (udslippene er værst i begyndelsen), dvs. 24 timer i døgnet i 730 dage, så ville ca. 0,01 % af personerne få kræft.
Det jeg tog med mig fra det var, at hvis man havde lovlige udslipsniveauer, og hvis man gik ud af rummet indimellem, så var der værre ting at bekymre sig over. Jeg byggede mit skab i mdf.
Obs! Formaldehyd findes stort set i alt byggemateriale. Lidt mere i det meste, der har lim, fx mdf og spån, men også i rent træ og den mad, du spiser. Så helt formaldehydfrit får du aldrig i hjemmet, uanset hvad du gør.
Jeg er i hvert fald ikke bekymret over sundhedsrisikoen ved mdf. Ville mdf være det første, jeg spiste under en zombieapokalypse? Nej. Sover jeg godt med lidt mdf i rummet? Ja.
Det du skal være bekymret over derimod er støvet, der opstår ved bearbejdning. Det irriterer luftvejene noget reelt og er sundhedsfarligt. Så åndedrætsværn er et must efter min mening.
Hvis du søger på engelsk, findes der en del information, men det er svært at finde info, der stemmer overens med virkelighedens scenarier. Derimod finder man en hel del meninger (som mit indlæg er!) fra begge lejre samt lidt sensationel journalistik fra skræpblade som aftonbladet.
Brug maske ved bearbejdning af materialet. Luft ud så meget byggestøv som muligt. Og bekymr dig ikke mere over det.
Lange version:
Ja, mdf er farligt for helbredet. Nærmere bestemt formaldehyden, der findes i mdf. Men, som med alt andet i livet handler det om, hvilke niveauer man udsættes for.
MDF, der sælges i Europa, har visse restriktioner på, hvor meget formaldehyd der må udledes, og de fleste producenter ligger et godt stykke under disse.
Da jeg begyndte at bygge mit mdf-skab, googlede jeg lidt og fandt en undersøgelse, der vurderede, at hvis formaldehydudslippene var højere end tilladt, og hvis det drejede sig om en relativt stor mængde materiale og hvis man opholdt sig i det rum konstant i to år (udslippene er værst i begyndelsen), dvs. 24 timer i døgnet i 730 dage, så ville ca. 0,01 % af personerne få kræft.
Det jeg tog med mig fra det var, at hvis man havde lovlige udslipsniveauer, og hvis man gik ud af rummet indimellem, så var der værre ting at bekymre sig over. Jeg byggede mit skab i mdf.
Obs! Formaldehyd findes stort set i alt byggemateriale. Lidt mere i det meste, der har lim, fx mdf og spån, men også i rent træ og den mad, du spiser. Så helt formaldehydfrit får du aldrig i hjemmet, uanset hvad du gør.
Jeg er i hvert fald ikke bekymret over sundhedsrisikoen ved mdf. Ville mdf være det første, jeg spiste under en zombieapokalypse? Nej. Sover jeg godt med lidt mdf i rummet? Ja.
Det du skal være bekymret over derimod er støvet, der opstår ved bearbejdning. Det irriterer luftvejene noget reelt og er sundhedsfarligt. Så åndedrætsværn er et must efter min mening.
Hvis du søger på engelsk, findes der en del information, men det er svært at finde info, der stemmer overens med virkelighedens scenarier. Derimod finder man en hel del meninger (som mit indlæg er!) fra begge lejre samt lidt sensationel journalistik fra skræpblade som aftonbladet.
Tak for svar. Det er lugten, der trængte sig på, som vækkede uroen.
Jeg syntes det var lidt sparsomt med information om sundhedsaspektet.
Jeg overvejer alligevel at male alle kanter for forhåbentlig at slippe af med lugten.
Jeg syntes det var lidt sparsomt med information om sundhedsaspektet.
Jeg overvejer alligevel at male alle kanter for forhåbentlig at slippe af med lugten.
T Trunk sagde:Kort version:
Brug maske ved bearbejdning af materialet. Luft ud så meget byggestøv som muligt. Og bekymre dig ikke mere om det.
Lang version:
Ja, mdf er farligt for helbredet. Nærmere bestemt formaldehyden der findes i mdf. Men, som med alt andet her i livet handler det om hvilke niveauer man udsættes for.
MDF som sælges i Europa har visse restriktioner på, hvor meget formaldehyd der må frigives, og de fleste producenter ligger et godt stykke under dette.
Da jeg begyndte at bygge mit mdf-garderobeskab, googlede jeg lidt og fandt en undersøgelse, der anslog, at hvis formaldehydudslippet var højere end tilladt, og hvis det drejede sig om en relativt stor mængde materiale, og hvis man opholdt sig i det rum konstant i to år (udslippet er værst i starten), dvs 24 timer i døgnet i 730 dage, så ville ca. 0,01 % af personerne få kræft.
Det jeg tog med mig fra det, var at hvis man havde lovlige udslipsniveauer, og hvis man gik ud fra rummet indimellem, så var der værre ting at bekymre sig om. Jeg byggede mit garderobeskab i mdf.
Obs! Formaldehyd findes stort set i alt byggemateriale. Lidt mere i det meste som har lim, fx mdf og spån men også i rent træ og maden du spiser. Så helt formaldehydfrit vil du aldrig få i hjemmet uanset hvad du gør.
Jeg er i hvert fald ikke bekymret over sundhedsrisiciene ved mdf. Ville mdf være det første, jeg ville spise under en zombieapokalypse? Nej. Sover jeg godt med lidt mdf i rummet? Ja.
Det du skal være bekymret over derimod, er støvet, der opstår ved bearbejdning. Det irriterer luftvejene noget så voldsomt og er sundhedsfarligt. Så åndedrætsværn er et must, efter min mening.
Hvis du søger på engelsk, er der en del information, men det er svært at finde info, der stemmer overens med virkelighedens scenarier. Derimod finder man en hel del meninger (som mit indlæg er!) fra begge lejre samt lidt sensationel journalistik fra skraldeaviser som aftonbladet.
Klik her for at svare