Værktøjsgal
· Estocolmo
· 1 056 indlæg
Hej
Skal lave en styrkeberegning for en trappestige i træ, som jeg skal bygge.
Er der nogen, der har en idé om, hvordan man gør det?
Jeg tænkte på at bygge en stige på 9 meter, som skal ligge i en 45 graders vinkel på et tag.
Den må maksimalt være 55 cm bred og skal mindst bruge C24 klassificeret konstruktionsvirke.
Jeg tænkte at have trin for hver 40 cm og bruge 45x45 regler.
Alle tips værdsættes.
Skal lave en styrkeberegning for en trappestige i træ, som jeg skal bygge.
Er der nogen, der har en idé om, hvordan man gør det?
Jeg tænkte på at bygge en stige på 9 meter, som skal ligge i en 45 graders vinkel på et tag.
Den må maksimalt være 55 cm bred og skal mindst bruge C24 klassificeret konstruktionsvirke.
Jeg tænkte at have trin for hver 40 cm og bruge 45x45 regler.
Alle tips værdsættes.
Værktøjsgal
· Estocolmo
· 1 056 indlæg
Plåtis og spørger? Hvorfor i træ, det er et materiale, der på tage rådner over tid. Hvorfor ikke tage en aluminumstige, sætte ben på den, forankre i rygning og tagfod. Ellers med tømmer, hvis den skal ligge fladt på taget, så er det nok med 45X95 som længdegående og det samme som trin. Behøves intet konstruktionsvirke.
Værktøjsgal
· Estocolmo
· 1 056 indlæg
Metallstiger ridser pladen, så det er ikke en mulighed, og stigen skal kun bruges til et specifikt arbejde, kravene om styrkeberegning og mindst C24 klassificeret konstruktionsvirke kommer fra en af vores statslige værker.J jonaserik sagde:Plåtis og spørger? Hvorfor i træ, det er et materiale som på tag som rådner med tiden. Hvorfor ikke tage en aluminiumstige, sætte ben på den, ankre i kip og tagskæg. Ellers med træ, hvis den skal ligge fladt på taget, så er det nok med 45X95 som længdegående og lige som trin. Kræver ikke konstruktionsvirke
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,389 indlæg
Hvorfor skal den styrkeberegnes, når den skal ligge på et tag?
Hvis de vil se noget, kan du måske sende med styrken af fastgørelserne, du har brugt til at sætte pælene fast, da det er det eneste, der vil blive belastet...
Hvis de vil se noget, kan du måske sende med styrken af fastgørelserne, du har brugt til at sætte pælene fast, da det er det eneste, der vil blive belastet...
Værktøjsgal
· Estocolmo
· 1 056 indlæg
Rickard. sagde:
Rickard. sagde:
Besked fra det statslige værk ->Rickard. sagde:
1.2 Stige/arbejdsplatform I skal erstatte den hjemmelavede stige/arbejdsplatform. Der skal i det mindste være styrkeberegninger for konstruktionen, samt anvendt C24 konstruktionsklassificeret træ. Se 57 og 58 §§ AFS 1999:3, 3, 10, 11 og 12 §§ AFS 2004:3 samt 9 § AFS 2013:4.
Vi har en lavet af 25x38 lægte i dag, og det kunne det statslige værk ikke lide.
Rigtigt med ridser og ikke sjovt, samt at overfladebeskyttelsen bliver skadet. Skal selv lægge en metalstige med fødder til skorstensfejeren, hen har godkendt at bruge en almindelig stige i metal og fødder.pelle plåttak sagde:
Så fantastisk tåbeligt.
Desværre er de fleste styrkeberegninger, der foretages (i hvert fald i mindre byggerier), baseret på standardtilfælde. Og der findes, så vidt jeg ved, ingen standardtilfælde for, hvordan man konstruerer en sådan stige, da det egentlig ikke er nødvendigt.
Hvis jeg var dig, ville jeg gå til et af de større trælastcentre og spørge, om de har en god konstruktørkontakt. En konstruktør kunne relativt hurtigt smække nogle beregninger sammen med flotte formler, der overbeviser selv en bureaukrat. Men du vil naturligvis komme til at betale for det.
Desværre er de fleste styrkeberegninger, der foretages (i hvert fald i mindre byggerier), baseret på standardtilfælde. Og der findes, så vidt jeg ved, ingen standardtilfælde for, hvordan man konstruerer en sådan stige, da det egentlig ikke er nødvendigt.
Hvis jeg var dig, ville jeg gå til et af de større trælastcentre og spørge, om de har en god konstruktørkontakt. En konstruktør kunne relativt hurtigt smække nogle beregninger sammen med flotte formler, der overbeviser selv en bureaukrat. Men du vil naturligvis komme til at betale for det.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,389 indlæg
Så utroligt fjollet og uvidende, en stige liggende på et tag bærer jo ingenting....
præstationsdeklarationen fra fastgørelser og 45x70 eller noget sånt som er så utroligt overdimensioneret så bør de vel give sig. Jeg tænker 45x70 eftersom det bruges i så mange forskellige gennembrydningssikre systemer på cc 120...
præstationsdeklarationen fra fastgørelser og 45x70 eller noget sånt som er så utroligt overdimensioneret så bør de vel give sig. Jeg tænker 45x70 eftersom det bruges i så mange forskellige gennembrydningssikre systemer på cc 120...
Værktøjsgal
· Estocolmo
· 1 056 indlæg
Værktøjsgal
· Estocolmo
· 1 056 indlæg
Eftersom den skal ligge mod loftet, så er det vel kun selve trin-trinnene man behøver at beregne på? En 50 cm lang pind som hviler på oplag i begge ender og belastes med en punktlast fra en fod i midten er et af de enkleste belastningstilfælde at beregne på.
Klik her for at svare