Hej!
Skal prøve at forstærke tagbjælkerne i vores sommerhus. Der er en ældre del fra 1968 og en nyere tilbygning fra tidligt 90'erne. De er dog forbundet på en lidt mangelfuld måde, så vi vil forstærke dem. Har forsøgt at forklare, hvad jeg mener på billedet nedenfor 😅 Tænker os at sætte regler ca. 30 cm (blå) på hver side, og derefter en lige over det hele på ca. 1 meter (orange). Hvad tror I om det, eller har I noget andet forslag?
Takker!
Skal prøve at forstærke tagbjælkerne i vores sommerhus. Der er en ældre del fra 1968 og en nyere tilbygning fra tidligt 90'erne. De er dog forbundet på en lidt mangelfuld måde, så vi vil forstærke dem. Har forsøgt at forklare, hvad jeg mener på billedet nedenfor 😅 Tænker os at sætte regler ca. 30 cm (blå) på hver side, og derefter en lige over det hele på ca. 1 meter (orange). Hvad tror I om det, eller har I noget andet forslag?
Takker!
Jeg ville have gjort det på en lignende måde, men jeg ville have ladet den overlappende regel være længere, måske 2m eller deromkring. Derudover ville jeg både skrue og lime dem sammen med de eksisterende regler. Så bliver det ordentligt stabilt.
Jeg ville bare sætte en ny stolpe under den "nye tagbjælke", hvis den planlagte indretning tillader det. Jeg tror, det er dårligere at arbejde med en masse korte plankestumper i loftet.U undrar om sagde:
Jeg ville helt klart skrue, ikke sømme. Når jeg laver hjemmelavede "limtræsbjælker" sætter jeg skruer med ca. 15 cm mellemrum. En i hver kant. Så en i midten, men forskudt. Se illustration. Og måske øge overlappet endnu mere end jeg sagde i mit oprindelige indlæg. Måske mindst 4 meter, hvis du ikke skal have støtte under. Helst hele vejen fra væg til væg med støtte i væggen, hvis du vil have åben planløsning.U undrar om sagde:
Ville du hellere skrue korte planker/regler mod tagbjælkerne ifølge TS idé og mål for at styrke det eksisterende i stedet for at sætte en ny stolpe under den "nye tagbjælke"?lärjungen sagde:
Det afhænger af situationen. Hvis jeg ønsker en helt åben planløsning, ville jeg have gjort det sådan. Men hvis der alligevel skal være en væg, eller hvis det er ok at have stolper midt i rummet, er det jo en mere praktisk løsning rent praktisk, tidsmæssigt og materialemæssigt.F fribygg sagde:
Interessante svar, tak! Der var tidligere en slags køkkenø der, som adskilte mellem spisepladsen og køkkenet, som sluttede der, hvor stolpen nu ses. Vi ville nok gerne have haft en åben planløsning, men måske skal vi beholde det som det er for ekstra støtte (men flytte stolpen så den støtter begge bjælker).
Overvejer dog også at sætte en regel lignende den (men stærkere), som går over stolpen og under tagbjælken fra ydervæggen op til midten af taget, og så en lige sådan ned på den anden side (ca. 3,60 m til hver side). Og støtte med væg under tagets midte, ca. 70 cm fra stolpen man ser på billedet. Alle bjælker har samme type overlapp mellem den gamle og nye del. Hvad tænker I om det?
Overvejer dog også at sætte en regel lignende den (men stærkere), som går over stolpen og under tagbjælken fra ydervæggen op til midten af taget, og så en lige sådan ned på den anden side (ca. 3,60 m til hver side). Og støtte med væg under tagets midte, ca. 70 cm fra stolpen man ser på billedet. Alle bjælker har samme type overlapp mellem den gamle og nye del. Hvad tænker I om det?
Senest redigeret:
Klik her for at svare