Hej!
Skal prøve at forstærke tagbjælkerne i vores sommerhus. Der er en ældre del fra 1968 og en nyere tilbygning fra tidligt 90'erne. De er dog forbundet på en lidt mangelfuld måde, så vi vil forstærke dem. Har forsøgt at forklare, hvad jeg mener på billedet nedenfor 😅 Tænker os at sætte regler ca. 30 cm (blå) på hver side, og derefter en lige over det hele på ca. 1 meter (orange). Hvad tror I om det, eller har I noget andet forslag?

Takker!

• Tagkonstruktion med træbjælker fra fritidshus, hvor blå og orange linjer illustrerer planlagt forstærkning med ekstra regler for stabilitet.
lärjungen
Jeg ville have gjort det på en lignende måde, men jeg ville have ladet den overlappende regel være længere, måske 2m eller deromkring. Derudover ville jeg både skrue og lime dem sammen med de eksisterende regler. Så bliver det ordentligt stabilt.

• Synes
undrar om
  • Laddar…
Kan man ikke flytte den eksisterende stolpe, så også "tillbyggets" tagbjælke får støtte af den, eller ganske enkelt sætte en ekstra stolpe med en ordentlig plint under, som kan bære tilbygget?

lärjungen
F fribygg sagde:
Kan man ikke flytte den eksisterende stolpe, så også "tilbyggets" tagbjælke får støtte af den, eller simpelthen sætte en ekstra stolpe med en ordentlig plint under, som kan bære tilbygningen?
Jeg tolker det som en midlertidig stolpe, der bruges til at rette op på bjælkelaget.

Tak for hurtige svar, meget hjælpsomt! Nej stolpen fulgte med huskøbet 😅 men ja, vi skal flytte den, så den støtter under der, hvor de begge talkbalkarna overlapper, så det burde også hjælpe.

• Synes
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen lärjungen sagde:
Jeg tolker det som en midlertidig stolpe der bruges til at rette op bjælkelaget.
Jeg tolker billedet som at man har fjernet den gamle ydervæg og erstattet med en stolpe når man byggede til huset.

• Synes
undrar om og 1 anden
  • Laddar…
lärjungen
F fribygg sagde:
Jeg tolker billedet som at man har fjernet den gamle ydervæg og erstattet med en stolpe, da man byggede til huset.
Ja det ser ud til at stemme. I stand corrected 😊

Ja det ser ud til at passe. I stand corrected 😊
Stolpen fik en uheldig placering men taget ser jo ud til at have klaret sig fint alligevel, hvad jeg kan se på billedet

Jeg benytter lejligheden til at spørge om søm (eller skruer?): hvor mange ville I sætte i hver regel?

U undrar om sagde:
Jeg benytter lejligheden til at spørge om søm (eller skruer?): hvor mange ville I sætte i hver respektive regel?
Jeg ville bare sætte en ny stolpe under den "nye tagbjælke", hvis den planlagte indretning tillader det. Jeg tror, det er dårligere at arbejde med en masse korte plankestumper i loftet.

• Synes
undrar om
  • Laddar…
lärjungen
U undrar om sagde:
Jeg benytter lejligheden til at spørge om søm (eller skruer?): hvor mange ville I sætte i hver respektiv regel?
Jeg ville helt klart skrue, ikke sømme. Når jeg laver hjemmelavede "limtræsbjælker" sætter jeg skruer med ca. 15 cm mellemrum. En i hver kant. Så en i midten, men forskudt. Se illustration. Og måske øge overlappet endnu mere end jeg sagde i mit oprindelige indlæg. Måske mindst 4 meter, hvis du ikke skal have støtte under. Helst hele vejen fra væg til væg med støtte i væggen, hvis du vil have åben planløsning.

• En simpel illustration af en bjælke med skruer jævnt fordelt langs dens længde; tre skruer på hver side og tre i midten, forskudt.
Jeg ville helt klart skrue, ikke sømme. Når jeg laver hjemmelavede "limtræsbjælker" sætter jeg skruer med ca. 15 cm mellemrum. En i hver kant. Derefter en i midten, men forskudt. Se illustration.
Ville du hellere skrue korte planker/regler mod tagbjælkerne ifølge TS idé og mål for at styrke det eksisterende i stedet for at sætte en ny stolpe under den "nye tagbjælke"?

lärjungen
F fribygg sagde:
Ville du hellere skrue korte planker/regelbitar mod tagbjælkerne ifølge TS idé og mål at styrke det eksisterende i stedet for at sætte en ny stolpe under den "nye tagbjælke"?
Det afhænger af situationen. Hvis jeg ønsker en helt åben planløsning, ville jeg have gjort det sådan. Men hvis der alligevel skal være en væg, eller hvis det er ok at have stolper midt i rummet, er det jo en mere praktisk løsning rent praktisk, tidsmæssigt og materialemæssigt.

Planlægger du @undrar om at have stolpe/stolper eller måske et lille vægstykke eller tænker du at kunne have helt åbent?

Interessante svar, tak! Der var tidligere en slags køkkenø der, som adskilte mellem spisepladsen og køkkenet, som sluttede der, hvor stolpen nu ses. Vi ville nok gerne have haft en åben planløsning, men måske skal vi beholde det som det er for ekstra støtte (men flytte stolpen så den støtter begge bjælker).

Overvejer dog også at sætte en regel lignende den (men stærkere), som går over stolpen og under tagbjælken fra ydervæggen op til midten af taget, og så en lige sådan ned på den anden side (ca. 3,60 m til hver side). Og støtte med væg under tagets midte, ca. 70 cm fra stolpen man ser på billedet. Alle bjælker har samme type overlapp mellem den gamle og nye del. Hvad tænker I om det?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.