Jeg planlægger at opsætte et sejltag og ønsker at sætte et fastgørelsespunkt i skorstenen for at få tilstrækkelig højde. Sejlet bliver trekantet og cirka 22 kvm. Skorstenen er nyere opmuret for nogle år siden og ser ud til at være i god stand. Men der bliver vel en del kraft på fastgørelsen, som jeg gætter på bliver en almindelig krog. Mit spørgsmål er: Skal jeg være bekymret for, om det vil holde, eller kan skorstenen styrte sammen, når det blæser op?

Jeg stillede spørgsmålet til den påtænkte leverandør, og han sagde, at fastgørelsen skal kunne klare 400 kg. Hvad tror I? Er det rimeligt? Kan min skorsten klare det?

• Rød murstensskorsten på sort tegltag, set fra gårdhaven. Klar blå himmel i baggrunden. Skorsten ser ny og solid ud i konstruktionen.
Hvis man er bange for sin skorsten, så sætter man ingen tv antenne eller parabol på den (finns til og med dem som blåst ned af det...) Fæster man 22 kvm sejl på skorstenen, så er man nok temmelig gal;)
MVH

• Synes
Tooompaaa89
  • Laddar…
Jeg synes som Racer! Lad være med at belaste din skorsten, hvis du vil have den til at forblive intakt fremover. Selvom den måske ser stabil ud, er det jo kun en bunke af sten med lidt mørtel. Den vil nok ikke kollapse eller vælte, men den kan blive utæt. Det kan skorstensfejeren ikke lide.....

Senest redigeret:
J
Tror at skorsten holder men mener at man er ret naiv, hvis man tror, at man kan have et sejl på 22 kvm oppe, når det blæser.

22 kvm uanset hvilken fæstpunkt du har er en enorm kraft.

kraften på en 1 kvm ved 20 m/s 240 Newton

kraften på en 1 kvm ved 30 m/s 540 Newton

:D

John J sagde:
kraften på en 1 kvm ved 30 m/s 540 Newton
:D
Det stemmer jo ganske godt med de "400 Kg", der angav, hvis man forudsætter, at alle tre horn belastes lige meget. Der skal nok meget til for at få 30 m/s tværs et sejl, som sidder over en veranda, medmindre huset har en ekstremt udsat beliggenhed. Så vil de omkringliggende træer nok også vælte...

Jeg ville dog stadig ikke fæstne sejlet til skorstenen, medmindre jeg havde tænkt at tage det ned, hvis det blæser. Skorstene er ikke bygget til at optage kræfter på tværs.

Ok. Tak for svarene. Skorstenen forsvinder. Tilbage er at sætte et punkt på taget i stedet. Hvad siger I til at købe en knape, bryggring eller lignende og fastgøre det med en lang bolt, der altså går gennem pladetaget og gennem tagspæret? Det burde vel blive tilstrækkeligt stabilt? Det føles lidt skræmmende at få det tæt, men burde man ikke kunne anvende farmarskruvprincippet, dvs. sætte en gummipakning i gennemføringen? Hvad tror I?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.