Jeg er i gang med at mure for fuldt på en tilbygning på huset. Jeg bestilte lecabjælke over vinduerne og kunne ikke holde de anbefalede 250mm kantstøtte som maxit angiver. Begyndte så at regne lidt og blev straks konfronteret med det faktum, at med mine antal skift som er tilbage, bliver der en maksbelastning ved den ene side af vinduet på 450 kg.
Med bygg max letklinkerblok angiver man 2mPa som maksimumbelastning. Med min matematik giver det maks 2039 kg/dm2. Er der noget, jeg helt har overset, eller bliver det sådan???

Thomas

Næsten rigtigt - oftest sætter man g til 9,81 eller afrundet til 10 m/s2

det er en del, som du har glemt at regne på

først er det 2MPa i tryk, men det er omkring 0,3MPa i træk, som de kan klare, og over vinduet vil bjælken blive udsat for træk, hvilket også vil påvirkes af, hvor godt det er bundet med det, der er over, så det bliver et samspil mellem de forskellige lag

så synes jeg, det er nemmere at sige, at 1MPa = 1N/mm2, men vist det går at sige, at det er 1ton/dm2, og så bliver det, at det kan klare 2ton i tryk og 300kg i træk, men det er jo det yderste lag, som bliver mest belastet, så begynder det at svigte, så går alt i stykker

så gælder det jo, at der er lidt beregninger på konstruktionen, så man ved, om der er lidt marginal, eller om det er snævert dimensioneret

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.