Det gamle flytteprojekt af friggan sluttede med nedtagning og opsætning.
Taget er rupløjede brædder (fod til ås på 7 bjælker mellem gavlene. Tidligere lå tagpladen (T20) direkte på pap og var skruet med bondeskruer i de rupløjede brædder sandsynligvis også i bjælkerne.
Jeg har lagt ny undertagspap, men nu siger alle, at jeg skal lægge lægter først.
Problemet er, at pladen, som jeg har tænkt mig at genbruge, jo allerede har skruehuller.
Hvad er risikoen ved at skrue direkte mod undertagspappen, og hvordan kan den elimineres?
Jeg overvejer at bruge 35 mm bondeskruer.

Risikoen er, at hvis en skrue lækker, så opdager du det ikke.

papp og derefter lægter duger godt som jeg har forstået det.

sir_daniel sagde:
papp o sedan lægter duger godt som jeg har forstået det.
Skrev du rigtigt nu? Mit spørgsmål var om, hvad der risikeres uden lægter.

På garagen og skuret har jeg skruet pladen direkte mod papiret, det var for nogle år siden nu, men jeg husker ikke, at der var nogen risici ved det? Diskuterede det med plademanden, jeg købte pladen af, så jeg tror ikke, der er nogen ekstra risiko ved noget.

Hvad er forskellen på at skrue pladen gennem papiret sammenlignet med at sømme lægterne gennem papiret? hul som hul vel?

Forskellen, som jeg ser det, er vel to ting.

1) Du får bedre ventileret rum under pladen med lægter, hvilket hurtigere tørrer eventuel fugt ud, der er kommet ind.

2) Der bliver større afstand mellem undertag og plade, og så bliver chancen større for, at lækage i et skruehul delvist kan løbe væk på pap.

ALLE monteringsanvisninger jeg har set på tagplade indeholder lægter af en slags, trælægter eller stållægter. Jeg ville helt sikkert sætte lægter, strø og bærende lægter. På en lille fritstående bygning er dette hverken nogen betydelig omkostning eller særligt meget arbejde, en times tid typisk. Måske ville jeg også have forsøgt at sætte bitumenmasse på undersiden af pladen, hvor eventuelle større skader/skruerhuller fandtes.

Tak for alle svar. Føler nok, at det skal gå godt uden læckt, eftersom huset kun bruges om sommeren og der ikke findes isolering. Et problem var jo, at der allerede findes skruehuller i pladen.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor en masse søm skulle være mere sikkert end et fåtal skruer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.