Ja, tid til endnu en asbesttråd. Har læst lidt om popcorn ceilings i USA, disse havde jo ofte asbest iblandet.
Jeg har flere forskellige lofter med struktur i mit hus fra '64. De fleste lofter ser grængede ud, men et af lofterne har en lidt anden struktur, meget lig disse popcorn lofter. Er der nogen her, der har oplevet asbest i strukturlofter/maling i Sverige?
Eller har vi nogen maler, der kunne vejlede mig i, hvad det kan være for struktur? Ser lidt ud som spån/fiber eller hvad?
Tak på forhånd!

• En granget loft med tekstur, ligner popcorn loft fra USA, mistænkt for at indeholde asbest, fra et hus bygget i 1964.
  • Struktureret loft med grynet overflade, potentielt asbest.
  • Råt hvidt loft med struktureret overflade, ligner popcornloft, muligvis tekstur fra 1964.
BirgitS
I huse fra 60'erne forekommer der ofte eternitplader som brandsikring på vægge og lofter i fyrrum, ellers var det ikke normalt. Andre steder var det ikke almindeligt.

Det er enkelt at sende en prøve ind til analyse, hvis man vil være sikker.

• Synes
Ebbe Eriksson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
I huse fra 60'erne forekommer der ofte eternitplader som brandsikring på vægge og tag i fyrrum, ellers var det ikke normalt. Andre steder var det ikke almindeligt.

Det er nemt at sende en prøve til analyse, hvis man vil være sikker.
Jeg forstår, at prøve er det eneste sikre, hvis man vil vide det med sikkerhed, funderede bare på, om nogen er stødt på det? Jeg skal ikke røre taget lige nu i hvert fald, så prøven må vente til den dag, jeg har brug for at skrue i det igen.

Synes det ser ud som et malet spåntapet i så fald kun malet papir. Kan du se samlinger på den, kan det være svært, hvis den er malet flere gange, meget almindeligt på gipslofter fra 60-70'erne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.