2,196 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
Strømledning fra gade til hus, hvad kan man forvente sig
Hej,
Vi bor i et telehus bygget i 1958, med kælder. Ligger i Uppsala. Nu skal vi bygge et drivhus og sætte stolper ca. 80 cm dybt. Desværre går el-ledningen fra gaden til huset præcis der, hvor drivhuset skal stå. En strækning på 13 meter fra gaden til huset.
Af de gamle tegninger, jeg har fået frem, fremgår det, at ledningen går her, men det er så upræcist, at det ikke går at vide andet end +/- flere meter.
Er der nogen kyndige her i forumet, der ved, hvad man kan forvente:
- Hvor dybt går normalt el-ledningen cirka?
- Hvordan ser den ud, hvor tyk, type, er der normalt grus omkring.
Helt enkelt byggekode fra den tid....
Taknemmelig for alle svar.
Vi bor i et telehus bygget i 1958, med kælder. Ligger i Uppsala. Nu skal vi bygge et drivhus og sætte stolper ca. 80 cm dybt. Desværre går el-ledningen fra gaden til huset præcis der, hvor drivhuset skal stå. En strækning på 13 meter fra gaden til huset.
Af de gamle tegninger, jeg har fået frem, fremgår det, at ledningen går her, men det er så upræcist, at det ikke går at vide andet end +/- flere meter.
Er der nogen kyndige her i forumet, der ved, hvad man kan forvente:
- Hvor dybt går normalt el-ledningen cirka?
- Hvordan ser den ud, hvor tyk, type, er der normalt grus omkring.
Helt enkelt byggekode fra den tid....
Taknemmelig for alle svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,220 indlæg
Velkommen til forummet!
Ledningskollen er en god start: https://www.ledningskollen.se/
Der er jo andet end elkabler i jorden.
Når man ser, hvordan det ser ud, når de graver op på gaderne, kan det se ud til, at der er elkabler omkring en halv meter nede, men på privat grund kan det nok variere meget.
Ledningskollen er en god start: https://www.ledningskollen.se/
Der er jo andet end elkabler i jorden.
Når man ser, hvordan det ser ud, når de graver op på gaderne, kan det se ud til, at der er elkabler omkring en halv meter nede, men på privat grund kan det nok variere meget.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 indlæg
Er ledningen før din elmåler så brug ledningskollen. De, der målte op hos os, lykkedes med at finde ledningen meget præcist om det var 70 eller 90cm nede. (andet var det med telefonledningen som de lykkedes med at markere 40cm forkert, når den lå på 40cm dybde)
I kan ikke forvente noget, hvis I ikke tager nogen ind til at markere ud ledningen på stedet.
Skulle grave ned slange til vand og el gennem indkørslen, vidste at fiberen var lagt langs med samme strækning, så jeg håndgravede. At der svindles ved fiberlægning vidste jeg, men det var ret ekstremt på visse steder, for tæt på jordoverfladen med flere decimeter visse steder, og båndet som skulle ligge nogle decimeter over fiberen og advare så man ikke når at grave den over, lå som værst 2 cm over fiberen.
Fandt også elledningen til huset, beskyttelsen til den lå i 40 cm dybde, kablet ligger sikkert nogle decimeter dybere men sandsynligvis ikke på 1 m som en anlægger sagde, at man ville sigte efter.
Skulle grave ned slange til vand og el gennem indkørslen, vidste at fiberen var lagt langs med samme strækning, så jeg håndgravede. At der svindles ved fiberlægning vidste jeg, men det var ret ekstremt på visse steder, for tæt på jordoverfladen med flere decimeter visse steder, og båndet som skulle ligge nogle decimeter over fiberen og advare så man ikke når at grave den over, lå som værst 2 cm over fiberen.
Fandt også elledningen til huset, beskyttelsen til den lå i 40 cm dybde, kablet ligger sikkert nogle decimeter dybere men sandsynligvis ikke på 1 m som en anlægger sagde, at man ville sigte efter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 indlæg
Du fik i det mindste et bånd, min fiber ligger 20-40cm nede, uden bånd, og ikke der hvor de siger den skal ligge...Mattias Andreasson sagde:
NI kan ikke forvente noget hvis I ikke får en til at markere ledningen på stedet.
Skulle grave ned slange til vand og el gennem indkørslen, vidste at fiberen var lagt langs med samme strækning så jeg håndgravede.
At der sjuskes ved fiberlægning vidste jeg, men det var temmelig ekstremt nogle steder, for tæt på jordoverfladen med flere centimeter på nogle steder og båndet som skulle ligge nogle centimeter over fiberen og advare, så man ikke får gravet over det, lå værst 2cm over fiberen.
Fandt også elledningen til huset, beskyttelsen til den lå på ca. 40cm dybde, kablet ligger nok nogle centimeter dybere, men nok ikke 1m dybde som en anlægger sagde man skulle sigte efter.
Klik her for at svare