Hej
Jeg har lukket en dør med gipsplader, som jeg derefter har spartlet over. Desværre satte vi ikke remser over samlingerne, og det er nu begyndt at revne. Der er nu cirka 2-3 cm tykt med mørtel + spartelmasse over gipspladerne (dette var nødvendigt for at få det jævnt med væggen). Mit spørgsmål er: Kan jeg sætte remser over revnerne nu bagefter og derefter spartle et tyndt lag over, eller er det for sent? Er jeg nødt til at komme ned helt til gipspladerne for at remserne skal fungere?
Tak på forhånd.
Mvh Geps
Jeg har lukket en dør med gipsplader, som jeg derefter har spartlet over. Desværre satte vi ikke remser over samlingerne, og det er nu begyndt at revne. Der er nu cirka 2-3 cm tykt med mørtel + spartelmasse over gipspladerne (dette var nødvendigt for at få det jævnt med væggen). Mit spørgsmål er: Kan jeg sætte remser over revnerne nu bagefter og derefter spartle et tyndt lag over, eller er det for sent? Er jeg nødt til at komme ned helt til gipspladerne for at remserne skal fungere?
Tak på forhånd.
Mvh Geps
Du kan sætte strimler i efterhånden. Forslagsvis da selvklæbende glasfiber for at kunne gøre det så tyndt som muligt. Så spartler du over dette og trækker ud. Du vil jo skulle lægge rygge 30-40 cm over hver strimmel. Alternativet er jo at sætte microlit over hele overfladen og male om.
Renovatør
· Stockholm
· 20 774 indlæg
Hvorfor brugte du ikke dobbelt lag gips eller en OSB under eller, eller hvad som helst. Tanken er ikke at spartle så tykt med almindelig spartel, med cementbaseret spartel som gipsputs går det fint.
Edit: ah står brug + spartel
Edit: ah står brug + spartel
Gipsputs er jo desuden ikke cementbaseret? Uanset så opstår der revner i samlingerne, uanset hvordan man gør, fordi det er forskellige materialer. Derfor bruger man strimmel eller lignende.AndersMalmgren sagde:
Renovatør
· Stockholm
· 20 774 indlæg
Selvfølgelig skal strimmel bruges, men at spartle så tykt er ikke okay, mener jeg. Men nu ser det ud til, at han har brugt mørtel af anden type, så det er jo fint. Jeg havde nok gjort det på en anden måde. Jeg gjorde det samme i min lejlighed. Reglede med 45 mm regel i hullet og derefter OSB og gips på begge sider og derefter strimmel over samlingen.
edit: Nej okay, men ligesom cementbaserede er den okay at pudse tykkere end spartelmasse og også godkendt til fliser og klinker, hvilket almindelig spartelmasse ikke er. Men nu var det jo en ikke-sag, da han ikke havde brugt spartel.
edit: Nej okay, men ligesom cementbaserede er den okay at pudse tykkere end spartelmasse og også godkendt til fliser og klinker, hvilket almindelig spartelmasse ikke er. Men nu var det jo en ikke-sag, da han ikke havde brugt spartel.
Senest redigeret:
Klik her for at svare