Hvorfor har så mange problemer med støv i huset under renovering, det skal være sjovt at renovere.
Her kommer i hvert fald et tip, som jeg har brugt i mange år.
Gør sådan her:
Nu kan I støve så meget I vil, blæseren suger alt støv ud, åbn en dør eller et vindue lidt på klem (5-10mm) på tværs af rummet, så luft kan komme ind, der bliver ikke et støvkorn på den anden side.
Revnen er også ganske god for at kunne få frisk luft, når det bliver alt for støvet (brug støvbeskyttelse for munden).
Åbn IKKE døren, når det er støvet i rummet!
Jeg har revet puds ned fra loftet, slebet spartel fra vægge mm uden problemer.
Her kommer i hvert fald et tip, som jeg har brugt i mange år.
Gør sådan her:
- Tag en rude ud (gerne på læsiden, overvej om det er passende udblæsning for støv i forhold til biler, naboer osv.)
- Sav en spånplade eller lignende til, som forsegler vinduesrammen.
- Lav et (rundt) hul midt i pladen, der passer til en 12 volts kølerblæser fra valgfri bil, du giver 100 kr på værkstedet.
- Monter blæseren i hullet (husk at børn kan få fingrene i blæseren, sæt beskyttelse hvis nødvendigt) og tilslut den til en almindelig bilbatterioplader (ikke små skrøbelige vedligeholdelsesopladere), med + og - vender du rotationsretningen, blæseren suger nu støvet ud.
Nu kan I støve så meget I vil, blæseren suger alt støv ud, åbn en dør eller et vindue lidt på klem (5-10mm) på tværs af rummet, så luft kan komme ind, der bliver ikke et støvkorn på den anden side.
Revnen er også ganske god for at kunne få frisk luft, når det bliver alt for støvet (brug støvbeskyttelse for munden).
Åbn IKKE døren, når det er støvet i rummet!
Jeg har revet puds ned fra loftet, slebet spartel fra vægge mm uden problemer.
God metode forår-sommer-efterår. Om vinteren bliver det iskoldt i huset, hvis man har en ventilator, der hele tiden suger den varme luft ud. Da kan man leje en professionel luftrenser i stedet, som suger den støvede luft ind, filtrerer den og blæser den ud i et "rent" rum.
Eller så lukker man døren, åbner et andet vindue og arbejder sig varm;=)
Spøg til side, i det sydlige Skåne har vi ikke de store problemer med vinterkulden.
Man kan selvfølgelig leje en luftrenser, jeg har rigtig god rabat hos udlejningsfirmaerne i byen, men så kan man jo lige så godt tage nogle håndværkere med også.
Det smarte ved blæseren er de store mængder luft, den flytter, et virkelig støvet rum renses på under et minut.
Jeg bruger hellere pengene på huset end på lejede maskiner.
Desuden er det ofte billigere at købe brugte værktøjer, bruge dem til det der skal gøres og så sælge dem igen på blocket.
Stillads, murbrokker, planlaser, stensav, byggesav, pladevibrator mm. er en del af udstyret, der er kommet og gået.
Spøg til side, i det sydlige Skåne har vi ikke de store problemer med vinterkulden.
Man kan selvfølgelig leje en luftrenser, jeg har rigtig god rabat hos udlejningsfirmaerne i byen, men så kan man jo lige så godt tage nogle håndværkere med også.
Det smarte ved blæseren er de store mængder luft, den flytter, et virkelig støvet rum renses på under et minut.
Jeg bruger hellere pengene på huset end på lejede maskiner.
Desuden er det ofte billigere at købe brugte værktøjer, bruge dem til det der skal gøres og så sælge dem igen på blocket.
Stillads, murbrokker, planlaser, stensav, byggesav, pladevibrator mm. er en del af udstyret, der er kommet og gået.
Nej,
Du kan støvsuge gulvet bagefter, men en grovstøvsuger gør ingen nytte, når der er så meget støv i luften, at du knap kan se hånden foran dig.
Slibestøv og støv fra puds har en evne til at trænge ud i resten af huset, og støvsugning er ikke nok, overfladerne skal vådtørres for at blive rene.
Findes sjovere ting end at vådtørre alle gulve, vægge og lofter i et hus.
Du kan støvsuge gulvet bagefter, men en grovstøvsuger gør ingen nytte, når der er så meget støv i luften, at du knap kan se hånden foran dig.
Slibestøv og støv fra puds har en evne til at trænge ud i resten af huset, og støvsugning er ikke nok, overfladerne skal vådtørres for at blive rene.
Findes sjovere ting end at vådtørre alle gulve, vægge og lofter i et hus.
Nu var det jo ikke kun for at slibe spartel;=)
Der har jeg en giraf med indbygget støvsuger.
Hvis du river en muret indervæg, banker en pudset overflade ned eller renser et kragebo i din skorsten, så fungerer intet andet.
Jeg rev loftet ned i mit forrige hus, 2 cm puds på tagrør armeret med ståltråd fastgjort i loftet.
Det støvede noget utroligt, men vi kunne sove i værelset ved siden af under hele renoveringen.
Der har jeg en giraf med indbygget støvsuger.
Hvis du river en muret indervæg, banker en pudset overflade ned eller renser et kragebo i din skorsten, så fungerer intet andet.
Jeg rev loftet ned i mit forrige hus, 2 cm puds på tagrør armeret med ståltråd fastgjort i loftet.
Det støvede noget utroligt, men vi kunne sove i værelset ved siden af under hele renoveringen.
Jeg synes din idé er fantastisk god.... til de rigtige ting. Hvis jeg skal rave rundt med puds og beton i kælderen, så skal jeg bestemt anamma den. Men til slibning, fræsning og savning så er det grovisen, der gælder alle ugens dage.
Har også brugt en gammel ventilator med fleksibel plastslange (købt billigt på jula) tilsluttet udblæsningen. Fungerer rigtig godt.
Men kan også anbefale grovisen, har stillet den tændt ved siden af mig uden slangen tilsluttet, når jeg har revet puds i kælderen. Den fungerer altså som en luftrenser. Jeg oplevede, at det fungerede ganske godt, det er ret store luftvolumener, den trækker igennem.
Men kan også anbefale grovisen, har stillet den tændt ved siden af mig uden slangen tilsluttet, når jeg har revet puds i kælderen. Den fungerer altså som en luftrenser. Jeg oplevede, at det fungerede ganske godt, det er ret store luftvolumener, den trækker igennem.
Klik her for at svare