Fast TS ser ikke ud til at være tilfreds, så jeg antager, at han ikke har tegnet soklen til at sidde skævt?
Holder sikkert til tagets snelaster, men for eventuel påvirkning fra siden bliver den svagere end hvis den sad centreret. Hvor meget svagere kan jeg ikke svare på, men det har snedkeren måske regnet ud og taget hensyn til.

Nu tror jeg egentlig også, at det holder til de fleste forekommende laster, hvis der bare er lidt masse uden for soklen...

Men det havde ikke været svært at placere den lige under, hvis man siger det sådan. Kunne vi i vores tilfælde placere alle fire søjler med kun få cm tolerance, så burde dette være meget enkelt. Havde vores sokler stået så skævt, så havde det ikke fungeret overhovedet, da vi har søjler, der er lige så tykke som soklerne og som er fastgjort i flere punkter.

mariatherese sagde:
Men TS virker utilfreds, så jeg antager, at han ikke har tegnet plinten til at sidde skævt?
Den kan sikkert holde til tagets snelaster, men for eventuel påvirkning fra siden bliver den svagere end hvis den havde siddet centreret. Hvor meget svagere kan jeg ikke svare på, men måske har snedkeren regnet på det og taget højde for det.

Nu tror jeg egentlig også, at den holder til de fleste forekommende laster, hvis der bare er lidt masse udenfor plinten...

Men det havde ikke været svært at placere den lige under, hvis man siger sådan. Hvis vi i vores tilfælde kunne placere alle fire stolper med kun nogle cm tolerance, burde dette være meget nemt. Havde vores plinter stået så skævt, havde det slet ikke fungeret, eftersom vi har stolper, der er lige så tykke som plinterne, og som er fastgjort i flere punkter.
Ved vi, om stolpen står skævt, eller ser det ud, som om den sidder skævt?
Sidder den forkert, skal den naturligvis flyttes; sidder den rigtigt, er det en sag, der skal løses for udseendets skyld...

Enk Projektet sagde:
Herligt med en masse forståsigpåere her....vi ved jo ingenting om hvordan tegningerne ser ud eller hvordan det skal se ud når det er færdigt....
Hvilken sjov kommentar!
Dette er et forum, formålet er at stille spørgsmål og få svar bedømt ud fra den info vi får.

Men jeg kan med ret høj sikkerhed sige at:
tilsyneladende skæv søjle med splint, i ikke centreret stolpesko ikke er fagmæssigt korrekt.

Selvfølgelig er der en ubetydelig lille risiko for at en huskonstruktør har tænkt sig denne løsning. (de kan jo også være mindre fagmæssige).

Villa vista sagde:
Hvilken sjov kommentar!
Dette er et forum, formålet er at stille spørgsmål og få svar bedømt ud fra den info, vi får.

Men jeg kan med ret høj sikkerhed sige at:
tilsyneladende skæv søjle med flis, i ikke centreret stolpesko, ikke er fagligt forsvarligt.

Selvfølgelig er der en ubetydelig lille risiko for, at en huskonstruktør har tænkt sig den løsning. (de kan jo også være mindre fagligt forsvarlige).
Nå...nå...jeg venter og ser...

mariatherese sagde:
Eh, er det ikke trådstarterens hus?
Her skrives det :-) har ikke haft tid til at kigge ind her på et stykke tid.

Men støbningen er korrekt udført i henhold til den oprindelige tegning. Så den sag er rigtig. Men under rejsen bliver vi enige om, at den skal justeres lidt. Omstøbningen er ikke lavet endnu, og snedkeren vil gerne blive færdig. Vi bliver derfor enige om ikke at fastgøre stolpen i støbningen, da den skal flyttes og støbes om lidt, da den efter min mening er lidt for høj. Dog korrekt i henhold til tegningerne igen. Så langt er alt okay.

Men i stedet så fastgør man den og laver dermed huller i stolpen i yderkanten og formår også desværre at lave en splint, der ikke bliver udbedret. Så nu, når man støber om plinten og fjerner den gamle, vil stolpen have synlige huller og beskadiget kant.

Det, der generer mig, er at man ikke reparerer fejlene efter sig. F.eks. hvis et hjørne bliver beskadiget osv.
Jeg køber ikke et hus til flere millioner, hvor snedkeren kommer med "vi får ikke betalt for det, eller vi har ikke tid".

Jeg tror faktisk ikke, at husleverandøren er særlig imponeret over dette håndværk heller. Man vil jo ikke have, at folk, der læser blogs, skal forbinde dette udseende med deres brand, gætter jeg...

Men jeg tror, det løser sig, ikke et stort problem direkte. Tidligere fejl er blevet rettet stort set undervejs. Det er mere, at man bliver ked af det og skuffet over håndværkeren, der ignorerer detaljerne eller det, som mange kunder faktisk værdsætter højst i sidste ende og spreder videre, nemlig finishen.

AndersS sagde:
Hvordan skal det se ud, når det bliver færdigt?
Stolpen burde beklædes med en yderbræt for at få lidt større dimension, som harmonerer med hjørnebrættet, man ser til højre, og jeg ville også have malet den i samme farve. Det ser lidt "pindet" ud, synes jeg.
Og som det blev skrevet tidligere, så skal der vel også tilføjes et trappetrin og en overflade udenfor døren, som vil skjule soklen og nederdelen på stolpen.
Stolpen ser skæv ud, men det er forhåbentlig en synsbedrag afhængigt af, hvordan fotoet er taget.
Skal males hvid. Ja, det vil sandsynligvis blive en træterrasse eller trappetrin udenfor døren, men jeg vil stadig have en korrekt støbning udført samt en, der ikke er for høj, så jeg slipper for at skulle tilpasse trappen efter den bagefter.

Stefan N sagde:
Ser vel ud som stolpen følger panelet ret godt. Punkt tre synes jeg ikke, man kan sige noget om, hvad ville du have, 10cm?
Så skjules vel alt af en trappe, som nogen sagde.
Hænger ikke rigtig med her... Du mener, at jeg skal gemme byggefejlen?

Skal dit problem alligevel rettes, så spiller det velingen rolle?
Funktionen er der nok intet galt med.
Mere mærkeligt kan jeg synes, at det er franskeskruerne, der bærer "stolpen" og ikke skoen.

smiler sagde:
Skal dit problem alligevel bygges væk så spiller det vællingen en rolle?
Funktionen er der nok ikke noget galt med.
Mere mærkeligt kan jeg synes er, at det er fransskruvarna som bærer "stolpen" og ikke skoen.
Ja det har jeg ikke tænkt på, mærkeligt...

kommer stolpen løfte taget eller hænge i taget når der er gået nogle år? :)

daugaard sagde:
kommer stolpen løfte taget eller hænge i taget, når der er gået nogle år? :)
Den støtter på kanten af den ydre tagstol, så den burde "løfte" taget, når alt har sat sig, og de år, hvor der er kalas-meget sne på taget.

Træbjælke monteret på et betonfundament med metalbeslag, omgivet af grus, i en skovklædt baggrund med en bil og trætoppene i baggrunden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.