Tænkte at jeg skal rive en væg ned.
Inden jeg får nogen her som ved noget om byggeri, tænkte jeg at tjekke med alle de dygtige folk der hænger her.
Det føles spontant at man ikke samler bærende vægge som man har gjort her.

• Værelse med delvist nedrevet væg af træplanker og gips, synlig gennemgang til køkken med spisebord i baggrunden.
  • En delvist nedrevet væg i en bygning, med træpaneler synlige og stykker af gipsplader og træ liggende på gulvet.
  • En delvist nedrevet væg med synligt træ og dør i et rum, omgivet af byggematerialer.
  • En væg med synlige træplanker og afskalning, muligvis en bærende væg. Rummet bagved viser en spisestue med lysindfald.
  • Tegning af en mur med markeringer for bærende vægge og retning på bjælkelag. Noter om væg som MVS og mursten.
En væg, der går i samme retning som hanebåndene, plejer typisk aldrig at være bærende, der kan dog være undtagelser. Den væg, der går tværs over alle hanebåndene, kan være bærende, men det er ikke sikkert, det afhænger af hanebåndenes konstruktion.

Vi har en hjertemur i kælderen, men den er opbygget efter, at fer og not er blevet sømmet på undersiden af etageadskillelsen, samt at der er 0,5-1 cm luft mellem væggen og fer og not. På stueplan er det samme sag, alle indervægge er monteret efter, at fer og not taget er sømmet på undersiden af hanebåndene.

Jeg selv ville ikke sige, at jeg hænger på Byggahus forum, selvom hustruen til tider kan mene det. Væggen er ikke sammensat, men det er en større åbning, der er delvist tilmuret. Det er rigtigt som @Demmpa skriver om bærende vægge, men netop i plankehuse kan man aldrig være helt sikker. Tjek retningen på gulvbjælkerne i etagen ovenover. Væggen kan også erstatte en gulvbjælke. Det klogeste er at bevare en lille del af væggen, dels mod ydervæggen, dels i overkanten.

J justusandersson sagde:
Jeg selv ville ikke sige, at jeg hænger på Byggahus forum, selvom hustruen til tider kan mene det. Væggen er ikke skarvet, men det er en større åbning, som er delvist lukket. Det er rigtigt, som @Demmpa skriver om bærende vægge, men netop i planke huse kan man aldrig være helt sikker. Tjek retningen på gulvbjælkerne i etagen ovenover. Væggen kan også erstatte en gulvbjælke. Det klogeste er at spare en lille del af væggen, dels mod ydervæggen, dels i overkanten.
Kigger man til venstre på væggen, ser man, at plankerne er skarvede. At der har været en åbning til en dør er ikke så svært at overse. Tak for svarene.

Plankevægge fungerer som skivekonstruktioner. Plankerne er skråspikrede i hinanden. At de er skarvede i højden forekommer hele tiden og har ingen betydning for bæreevnen.

J justusandersson sagde:
Plankvægge fungerer som pladekonstruktioner. Plankerne er skråspikrede i hinanden. At de er skarvet i højden forekommer hele tiden og har ingen betydning for bæreevnen.
Mener du, at man skarver plankvægge som er bærende?
Bærende væg burde vel ikke være opbygget af planker?

Ja, frem til ca. 1950 blev de fleste småhuse bygget med planker i alle vægge. Undtagelse: murede huse (ikke kun facadetegl).

• Synes
b-boy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.