Hej!
Jeg har brug for at bygge en støttemur der varierer i højden fra 10 cm til cirka 70 cm.
Jeg undrer mig over om man kan gøre følgende:
grave ned jordankre 70x70. Sætte stolper i dem for derefter at bygge muren med trykimprægneret træ, som f.eks. 45x120.
Indersiden af muren tænkte jeg at have gamle fliser som jeg stiller op stående mod muren så de fungerer som et isolerende lag mellem jorden og træet. Muren vil være placeret lige bag en hæk så den er skjult.
Er jeg helt ude og cykle? Hvis det skulle være en mulig løsning! Behøver jeg at støbe omkring den øverste del af jordankrene som forstærkning?
Taknemmelig for alle tips og feedback!
Jeg har brug for at bygge en støttemur der varierer i højden fra 10 cm til cirka 70 cm.
Jeg undrer mig over om man kan gøre følgende:
grave ned jordankre 70x70. Sætte stolper i dem for derefter at bygge muren med trykimprægneret træ, som f.eks. 45x120.
Indersiden af muren tænkte jeg at have gamle fliser som jeg stiller op stående mod muren så de fungerer som et isolerende lag mellem jorden og træet. Muren vil være placeret lige bag en hæk så den er skjult.
Er jeg helt ude og cykle? Hvis det skulle være en mulig løsning! Behøver jeg at støbe omkring den øverste del af jordankrene som forstærkning?
Taknemmelig for alle tips og feedback!
Blev det noget? overvejer også et lignende projekt.
View attachment 380859
View attachment 380859
Medlem
· Västra Götaland
· 3 528 indlæg
Hvad er din tidshorisont? Vil du bygge noget, der skal holde i nogle år? Jeg synes ikke, det er en god idé med nedgravet træ. Jordankre tror jeg ikke vil fungere, de fungerer ikke engang til at sætte stolper i...)
Ser inga store problemer med tr imp under jord. Ville dog bygge med tømmer og armeringsjern igennem lagene. Så stikker man en stamme lige ind i skråningen af og til.M MMarkstrom sagde:

Problemet med at bruge planker er, at de tørrer op og ikke klarer så stor spændvidde.
HejM MMarkstrom sagde:
Har påbegyndt projektet men er ikke færdig endnu.
Gravede ned ca. 60-70 cm og støbte trykimprægneret klass A, 95x95 direkte i jorden. Derefter planker 220x45 på indersiden af stolperne, Geotekstil som dækker indersiden af plankerne mod jorden. Så havde jeg stenplader 50x50, som jeg ville af med, så dem lagde jeg mod indersiden (som at flise indersiden, for at forlænge træets levetid).
Måske fortryder jeg om 10 år, men prøver man ikke, ved man det aldrig.
Kan sende billeder, hvis du vil!
Jeg selv støbte stolpesko i beton og satte 90x90 stolper, derefter 2 gevindstænger ind i skråningen hvor jeg havde boret et hul og støbte stolperne fast, satte som pergola derefter 45x90 mellem stolperne, blev fantastisk.A Ali83 sagde:Hej
Har påbegyndt projektet men er ikke færdig endnu.
Gravede ned ca. 60-70 cm og støbte trykimprægneret klasse A, 95x95 direkte i jorden. Derefter planker 220x45 på indersiden af stolperne, Jorddug som dækker indersiden af plankerne mod jorden. Så havde jeg stenfliser 50x50 som jeg ville af med, så dem lagde jeg mod indersiden (som at flise indersiden, for at forlænge træets levetid).
Måske fortryder jeg om 10 år, men prøver man ikke, så ved man aldrig.
Kan sende billeder, hvis du vil!
Klik her for at svare