Jeg har fyldt ud hele bagsiden af min skrånende villagrund, og hævet jordniveauet ved min grundgrænse med ca. 1 m. Langs grundgrænsen står der et antal graner med 1-2 meters mellemrum, og de er ca. 7-10 m høje, med en stammediameter på 10-30 cm ved roden.
Min idé er at kappe granerne godt en meter op, og stable tømmeret indenfor, bore og forankre dem i hinanden med armeringsjern eller lignende.
Er der nogen, der har erfaring med noget lignende byggeri, holder "stubbe" til trykket fra fyldmasserne, og hvor længe før de og stokkene rådner, skal jeg overfladebehandle stokkene for at forlænge levetiden?
Kan tilføje, at der er skov uden for min grundgrænse, så mulighed for at støtte yderligere med stenmasse findes.

Åh. Umuligt at svare på afhængigt af træernes beskaffenhed, råd, rodstamme osv. Mit tip er at sætte en wire yderst på hver side & evt. i midten, som du forankrer indad. Kan jo gøres under færdig markniveau.

Hvis du kan barke og tørre stokkene lidt, ville det være godt at imprægere dem med cuprinol e.lign. For øvrigt klarer gran sig bedre end fyr. Du kan nok alligevel ikke regne med, at konstruktionen holder mere end op til 10 år (gæt ud fra egne projekter). Sørg for at dræne med grus e.lign. mod selve muren for at mindske trykket fra våde fyldmasser samt fugtbindingen i stokkene.

Tak for tipsene med vajrar og barkning og behandling. Vajrar er dog udelukket, da de fleste masserne allerede er på plads.
At lave en skråning er måske det bedste alligevel, i betragtning af at jeg om 10 år nok skal lave muren om, og så kan det jo blive mere besværligt!

Da jeg var en lille knægt, byggede min morfar en kaj af granstammer på samme måde, som du beskriver. Naturligvis voksede granerne ikke på stedet, men de blev rammet ned i søbunden, hvorefter flere granstammer blev stakket indenfor pælene og fastgjort med vognbolte. Hele konstruktionen blev sikret indad med yderligere et par stammer, som blev forankret i klippen på landssiden. Derefter blev hele herligheden fyldt med sprængsten og grus.

Holder det? Tja, den har stået der i næsten tredive år...

De der inåtsäkrande stammer er en stor del af forklaringen på, at det står tilbage plus naturligvis gode bundforhold

At en brokonstruktion ikke rådner skyldes, at den står under vand, ingen luft=ingen forrådnelse.

Bedste resultat får du nok, hvis du ikke fælder granerne, men lader dem leve.

ylven sagde:
At en brokonstruktion ikke rådner afhænger af, at den står under vand, ingen luft=ingen forrådnelse.
Kun halvdelen af den står under vand. Afhængigt af vandstanden ligger mellem to og seks af de horisontale bjælker tørre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.