Har købt et udestuebyggesæt fra Willab, størrelse ca. 5000x4000. Den indre bærelinie er beregnet til at fastgøres på facaden, men det vil ikke være muligt, da den kun kommer til at stå på to stolper i hver ende. Derfor tænkte jeg på at undersøge her, om jeg skal forstærke den for at justere, at den ikke støttes op mod facaden.
Den indre bærelinie har dimension 42x225x5161 med lidt overhæng på siderne. Den ydre bærelinie har dimension 56x270x5161, så den er lidt kraftigere. Begge er limtræsbjælker. Ovenpå ligger der kanalplast som tag. Bor i Östergötland, så ingen ekstrem snesituation.
Bør jeg øge bæreevnen i den indre bærelinie, eller er det tilstrækkeligt som det er? Bliver lidt i tvivl, da den ydre er så kraftig.
Den indre bærelinie har dimension 42x225x5161 med lidt overhæng på siderne. Den ydre bærelinie har dimension 56x270x5161, så den er lidt kraftigere. Begge er limtræsbjælker. Ovenpå ligger der kanalplast som tag. Bor i Östergötland, så ingen ekstrem snesituation.
Bør jeg øge bæreevnen i den indre bærelinie, eller er det tilstrækkeligt som det er? Bliver lidt i tvivl, da den ydre er så kraftig.
Er den ydre tænkt at hvile på to stolper i yderkanterne præcis som du har tænkt dig at gøre med den indre? Hvis det er tilfældet, har du svaret der. Den vil ganske vist ikke bryde, dimensionerende er normalt hvor meget den bøjer ned. Jeg antager det er < 1200 cc på dine reglar som går mellem bærlinjerne som kanalplasten hviler på.
Ellers har bl.a. Beijer et onlineværktøj til at beregne og simulere forskellige systemer.
Ellers har bl.a. Beijer et onlineværktøj til at beregne og simulere forskellige systemer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom det er en tagkonstruktion er det bjælkernes bøjningsstyrke, der bestemmer dimensionerne. Den indre bjælke er svagere, fordi den er tænkt at være fastgjort til væggen flere steder. Den enkleste løsning er at sætte en søjle på midten som understøtter den indre bjælke. Så har du skaffet dig meget store marginer.
Tak for svar. Grunden til at jeg ikke kan fastgøre konstruktionen er, at jeg må trække den ud fra facaden omkring 30 cm for at få plads i højden. Det gør også, at jeg helst vil undgå at sætte en stolpe i midten, da den vil tage for meget plads.J justusandersson sagde:Eftersom det är en takkonstruktion är det balkarnas bøjningsstyrke som bestemmer dimensionerne. Den indre bjælke er svagere, da den er tænkt at være fastgjort i væggen på flere steder. Det enkleste er at sætte en søjle på midten, der støtter den indre bjælke. Så har du skaffet dig meget store marginaler.
Tak for svar. Det er cc 756 på de ydre reglar og cc 1235 på de tre i midten, så det varierer lidt. Den ydre hviler præcis som du siger også på to stolper i yderkant. Skal teste Beijers værktøj får vi se. Men som du skriver, nu bliver det jo samme konstruktion på begge bærelinerne, så måske bør man forstærke den svage, så det bliver samme dimension.R Rickard Ohlin sagde:Er den ydre tænkt at hvile på to stolper i yderkanterne præcis som du har tænkt at gøre med den indre?
I så fald har du svaret der. Den vil dog ikke briste, dimensionerende er normalt hvor meget den bøjer ned. Jeg antager det er < 1200 cc på dine reglar som går mellem bærelinerne som kanalplasten hviler på.
Ellers har bla Beijer et onlineværktøj til at beregne og simulere forskellige systemer.
Du vil jo ikke have nedbøjning, da skydedøre kan kile fast, eller faste vinduer kan sprække, hvis du får en ordentlig snebelastning.
Hvad sker der, hvis du fastgør stolper langs facaden og sætter en skrå bjælke, som afveksler bærelinjen, lidt højere oppe? Sig fra 1800 mm højde? Fastgørelsen skal jo være ret robust, men det kan beregnes.
Hvad sker der, hvis du fastgør stolper langs facaden og sætter en skrå bjælke, som afveksler bærelinjen, lidt højere oppe? Sig fra 1800 mm højde? Fastgørelsen skal jo være ret robust, men det kan beregnes.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du ikke vil have en midtersøjle under den indre bjælke, skal du ændre bjælkemål. Jeg har lavet en lille hurtigtjek, og 56x270 klarer jo kravet på bøjningsstyrke begge steder, men ikke et krav på maks nedbøjning på 1/300 af spændvidden. Vil du opfylde det krav, skal du op til 56x360 dimension. Dette har måske størst betydning for den ydre bjælke. Et alternativ er at skifte den indre bjælke til 56x270 og placere en ekstra søjle under den ydre. Et andet alternativ er at returnere 42x225, placere 56x270 længst inde og købe en ny 56x360 til forkanten.
Afhængig af tagudførelse og hvordan du fastgør de indre søjler ved huset, kan hele konstruktionen eventuelt have behov for stabilisering.
Afhængig af tagudførelse og hvordan du fastgør de indre søjler ved huset, kan hele konstruktionen eventuelt have behov for stabilisering.
Klik her for at svare