Hej.

Vi byggede nyt hus for ca. 1,5 år siden. Allerede ved indflytningen var der revner mellem ALLE gipsfuger, både horisontalt og vertikalt. Disse revner voksede sig op til 2 mm store, da vinteren kom. Ikke acceptabelt ifølge inspektøren. Vi har nu lige åbnet en indervæg og fundet, at en 11 mm spånplade er skruet fast mellem stolperne (nogle gange ender den mellem 2 stolper?!?!). I denne spånplade er en 11 mm gipsplade skruet fast, altså ikke i stolperne. I alle fuger sidder en glasfiberstrimmel, der er spartlet på. Er det sådan, man bygger indervægge? Burde gipspladerne ikke også være skruet fast i stolperne? Det skal tilføjes, at det var meget fugtigt i den periode, hvor indervæggene blev bygget. Er der nogen passende måde at reparere revnerne på? Eller burde jeg lave det om for at få styr på problemet?

Jeg tror, at gipspladerne burde være fastskruet i reglerne med fx skrue for dobbeltgips. Pladesamlinger skal desuden være forskudt, så du ikke har en samling i gipspladen lige foran en samling i spånpladen.

Tror, at du skal skrue gipspladerne fast i bagvedliggende regler for at de ikke skal kunne bevæge sig. Der skal nok også være en regel bag samlingen i gipspladen. Derefter lægger du en strimmel i samlingerne og spartler.

Den nederste plade, i dit tilfælde 11 mm spånplade (kan også være gips, OSB, krydsfiner mm) skal fastgøres i reglerne. Pladesamling skal placeres over en regel, IKKE i luften mellem 2 stk. regler.

Den plade man derefter monterer ovenpå fastgøres i den underliggende plade med forskudte samlinger (gætter på at hvis man har gips som den nederste plade, bør man fastgøre den ydre plade i reglerne med længere skruer, men jeg er usikker om dette).

I samlingerne spartler man med samletape. Jeg foretrækker samletape af papir, ikke glasfiber. Har på fornemmelsen at papir bedre optager forskydningskræfter mellem pladerne.

vil tilføje at jeg er en hobby-snedker og ikke erhvervsaktiv i branchen, nogen der arbejder i branchen kan måske kommentere/rette, hvis jeg har skrevet noget forkert ovenfor!

I dit tilfælde, kan du montere en ekstra regel de steder, hvor samlinger i spånpladen IKKE ligger over en regel, for at stabilisere konstruktionen?
Derefter er det vel bare at spartle mellemrummene i samlingerne og så spartle en ny strimmel ind på disse steder formoder jeg. Inden du spartler bør du nok fase kanterne i samlingerne med en kniv, på samme måde som man skal gøre, når man har monteret nye gipsplader på de sider, man ikke har en fabriksskrå kant!

Senest redigeret:
Ring firmaet som byggede huset og bed dem lave det om, så det bliver rigtigt.

• Synes
roggabear
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.